EBS heeft boetes van de Vervoerregio gekregen vanwege uitvallende bussen, problemen met de reizigersinformatie en het niet rijden met de beloofde elektrische bussen. Eén van onze lezers stelde de volgende vraag:
“Sinds twee weken reis ik met de bus van Peldersveld naar Sloterdijk. Niets makkelijker dan de bus… Helaas… Deze rijdt zeer regelmatig niet of maar tot de Vlinder’. Nu zijn voor deze dienstverlening boetes uitgedeeld maar waar gaat dat geld heen? Als reiziger heb ik nooit een declaratie kunnen indienen.”
Dit vinden wij als Orkaan een goede vraag, aangezien wij eerder schreven dat Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio en wethouder van Zaanstad in het persbericht van de Vervoerregio zegt:
“Naast een tegemoetkoming voor de reizigers blijft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio erop sturen dat EBS nu zo snel mogelijk alle gemaakte beloften uit de concessie waarmaakt. Wat mij betreft heeft een goedlopende dienstregeling daarbij de grootste prioriteit.”
Jasper Vermeer (EBS) verwijst naar de website van MeerPlus voor de vergoedingsregeling en zegt het volgende over het gebruik van de boete:
“De Regioraad is opgeroepen om de geldboete te gebruiken voor compensatie van de reizigers, dat ligt bij de Vervoerregio. Eerst moet de boete nog definitief worden. Op dit moment is het nog mogelijk voor EBS om bezwaar aan te tekenen, vooral wat betreft de hoogte van de boete.”
Het is dus afwachten wat er precies gaat gebeuren met de geldboete, maar we houden het in de gaten. Deel ondertussen zoveel mogelijk jullie mening en beantwoord onze vragen. We zijn nieuwsgierig. Waar moet die boete naartoe? (En hoe zit het eigenlijk sowieso met geld terugkrijgen van EBS als de rit niet of niet volledig wordt gereden?)
Mailen naar De Orkaan kan via deze link.
Door: Dorine Kat. Bronnen: Jasper Vermeer (EBS), website MeerPlus, eerder nieuws in ons EBS-dossier. Foto: De Orkaan.
Als ik voor elke uitval nog compensatie moet gaan aanvragen dan ben ik nog wel ff bezig. Dan moet ik mijn best doen om aan te tonen dat ik daar recht op heb terwijl EBS er een bende van maakt. Nog steeds. Die boete verdwijnt gewoon in de gemeente kas, daar gaat de gedupeerde reiziger niks van merken.
wanneer gaat dit nou eens verbeteren!!! vandaag voor de zoveelste keer te laat op het werk omdat de bus gewoon NIET KOMT!!
GEMEENTE ZAANSTAD GA JE SCHAMEN DIT ZOVER TE LATEN KOMEN!!
Oosthuizen hier, altijd hetzelfde gelazer al een jaar lang en het wordt alleen maar erger. Elke dag dat ik met EBS reis valt er wel een dienst uit. De wachttijd dood ik door online een klacht in te dienen. Boetes helpen. ons natuurlijk niet. Help EBS aan personeel. Dezelfde regio's die het vervoer aanbesteden hebben ook een WSP, werkgeverservicepunt. Ga helpen!
Ben net verhuisd, van Zaandam naar Zaandijk prima busverbinding,ALS HIJ RIJD, regelmatig op het bord hoe lang het nog duurd voor hij komt en dan ineens niet!!!!🤬🤬🤬
Geld terug vragen kan hier: https://www.meerplus.nl/klantenservice/restitutie
Ook via de mail kun je een klacht indienen:
callcenter@ebs-ov.nl
Waarom worden bij uitval door EBS geen touringcar(chauffeurs)s ingezet? Net zoals, bij uitval van treinen! De Vervoersregio dient er meer en vaker bovenop deze onwenselijke situaties te zitten. Er wordt veel te veel overlegd en te weinig slagvaardig gehandeld.
Nee meneer Veldt, precies dát zou EBS nou maar al te graag willen... dat er binnen de goede (en daardoor voor werkgevers duurdere) OV-CAO meer werk verkwanseld mag worden via de slechte (en daardoor goedkopere) Besloten Vervoer-CAO. Het is juist dáárom allemaal binnen de CAO geregeld, hoeveel werk er in het bus-OV uitbesteed mag worden om het eigen werk te beschermen. Dus het is nu niet even zo dat, omdat EBS (al járen) structureel personeel aan het lijntje gehouden en weggejaagd heeft, er maar even een blik tourchauffeurs opengetrokken mag worden. Ze zouden niets liever doen en ze krijgen de mensen aan de zijlijn (zoals u) nu ook nog zover dat dit soort dingen 'spontaan' geroepen worden. Er rijdt trouwens al elke dag/nacht een kudde van die Pouw-cowboys rond, die de routes niet kennen, aan de lopende band de verkeersregels grof overtreden, de juiste knopjes in de bussen niet weten te vinden, de NL taal niet spreken en die vanaf haltes vertrekken zonder mensen in te laten stappen omdat ze zich anders al gauw "bedreigd" voelen. Dus stoppen met onzin uitkramen alstublieft. Dat is koren op de molen van EBS.
Je moet geen contact opnemen, beste Monique, met de callcenter van EBS. Ze luisteren niet goed naar de klacht. Ze dralen er omheen. Zeker niet telefonisch. Je bent al gauw een half uur verder zonder iets te bereiken. Ook komt het voor dat je iemand aan de lijn hebt die zeer gebrekkig Nederlands spreekt.