De VVD wil niet alleen de ‘integrale’ oplossing van de autotunnel bij de Guisweg op de agenda van de gemeenteraad zetten, ze wil ook een aantal vragen over de tunnel beantwoord zien.

De voorgeschiedenis: de overweg/kruising bij de Guisweg en Provincialeweg in Koog Zaandijk is één van de belangrijkste hindernissen in het Zaanse verkeer. En dat wordt erger omdat er meer treinen op het traject gaan rijden. Dus: langere wachttijden en meer kans op ongelukken.

Al lang wordt er over een tunnel gepraat maar daarvoor was nooit geld. De second best oplossing was een fietstunnel. Daarvoor was al 15 miljoen subsidie binnengehaald. Zo’n twee weken geleden besloot het college de fietstunnel af te schieten. Men wilde liever een ‘integrale oplossing’. Dat wil iedereen natuurlijk wel, maar als er in het verleden geen geld was, waarom nu dan wel? De consequentie zou zo maar eens kunnen zijn dat er helemaal geen tunnel komt. Een deel van de subsidie is namelijk al weg, althans, de deadline voor de aanvraag is verlopen. De Fietsersbond is nog steeds voor de fietstunnel, vooral omdat ze meer ongelukken vreest.

VVD-fractievoorzitter Gerard Ram wil weten “Hoe de gemeente de verdere integrale aanpak van de spoorwegovergang gaat aanpakken” en wil weten of er nog steeds overleg met belanghebbende partijen zoals Prorail en de Stadsregio is. Dat laatste is cruciaal, het lijkt er nl. wel degelijk op dat de €5 miljoen van de Stadsregio weg is.

“Waarom pakt de gemeente de € 5 miljoen niet aan om een studie te beginnen?” vraagt de VVD, en “Welke maatregelen neemt u om de toegezegde € 5 miljoen alsmede het aanvullend toegezegde bedrag vanuit SRA (stadsregio) voor het project spoorse doorsnijdingen zeker te stellen?” Tja, omdat de deadline van die subsidie op 1 oktober lag!

De VVD ziet ook nog een addertje onder het gras: “Welk risico loopt de gemeente als het restant van de Rijkssubsidie voor spoorse doorsnijdingen terug betaald moet worden?”