Volgens de VVD moeten de bankjes en fietsenrekken van de Rozengracht verdwijnen. Dan is er meer ruimte voor de markt, vooral als de non-food kramen weer terug komen.
Die banken moeten sowieso weg omdat er een Rozengrachttoren wordt gebouwd. En fietsers kunnen aan de westkant van het station in de nieuwe stalling parkeren volgens Rina Schenk van de VVD.
De partij heeft al eerder over de ‘verruiming’ van de markt vragen gesteld en wil nu weten of B&W actie gaan ondernemen op de bankjes en de rekken: “Ze staan er nog steeds.”
UPDATE 5 februari: de banken en fietsenrekken blijven voorlopig.
De ondernemers hebben afgesproken om maximaal 8 meter ruimte in te nemen, maar ze willen dat dit “op termijn terug gedraaid wordt”. Minder ruimte voor ondernemers leidt tot minder omzet volgens de VVD.
De partij stelt dat het eigenlijk al is toegezegd:
“In juni is ambtelijk overleg geweest waarbij het weghalen van de bankjes en de fietsenstalling voldoende ruimte oplevert om alle ondernemers weer met hun volledige assortiment op de markt te kunnen laten staan. Helaas is er daarna geen actie meer geweest om de ondernemers tegemoet te komen.”
De nieuwe fietsenstalling bij het station “biedt veel ruimte voor fietsen zodat het weghalen van de stalling op de Rozengracht niet voor een tekort aan stallingsruimte kan leiden”.
Rina Schenk vraagt ook hoe het college “de markt tegemoet gaat komen als de Rozengrachttoren gerealiseerd is en er nog minder ruimte beschikbaar is.”
Vanavond komt de zaak aan de orde in het vragenuur in het Zaanstad Beraad. Live online vanaf 19.00 uur.
Belachelijk, ik zet mijn fiets daar vaak neer dus lekker laten staan de bankjes en fietsenrekken.
De bankjes! Je zet peperdure bankjes neer voor - in ambtenarentaal - een 'ontmoetings- en verblijffunctie'. Dat werkt maar zeer ten dele want zoals iedereen op de boerenklomp voorspelt: dat wordt een hangplek. Hoe gaat dat in een zomer? Ik ben benieuwd naar hoe het gaat met de nieuwe banken bij de Wilhelminasluis!
De fiets! Ooit een deel van een oplossing (mobiliteit, klimaat enz.) en nu al jarenlang in Zaanstad een probleem. Hoe kan het zijn dat in een mega-Inverdanproject niet is nagedacht over de fiets?
Dé oplossing: sluit de Czaar Peterstraat af op de plek van de fietsslinger en maak daar (ter hoogte van de Marktsteeg) een grote fietsenstalling. Twee vliegen in één klap: meer stallingruimte voor de markt en de Czaar Peterstraat heeft geen last meer van kamikaze brommers en fietsen op het woonerf.
Het is sowieso geldverspilling.
Een aantal jaren geleden is de hele Rozengracht voor veel geld (onze belastingcenten !) opgeknapt en nu komt er een woontoren waarvoor weer een deel van de nieuwe bestrating moet worden opgebroken en ook zal het riool verlegd moeten worden.
De banken en fietsenrekken zullen waarschijnlijk niet naar de HVC gebracht worden maar elders weer gebruikt worden maar ook dat kost geld.
Als je zo nodig banken wil verwijderen voor een ruimere en eerlijker markt, begin dan eens met de ABN-AMRO en de ING...
https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
De banken en bomen moeten wijken voor extra kramen op de markt vindt de VVD, maar ze stemmen er wel voor om een flat (Rozengrachttoren) te bouwen op de markt dat weer ten koste gaat van de ruimte voor diezelfde ondernemers.
Dan wordt het argument gebruikt dat de marktkooplieden te grote kramen gebruiken, en dat deze grotere kramen gedoogd worden omdat er anders lege plekken zouden zijn.
Nu in coronatijd met een ruimere opzet van de markt moeten banken die 190.000 euro hebben gekost wijken. De kosten van het verwijderen zijn nog eens 53.000 euro
Marktkooplui betalen € 0,67 per m², dus reken maar uit je winst.
Wat dacht je als je op de rozengracht woont ? En geen schuur hebt.. op de rustenburg mag max 4 uur staan met de fiets... lekker handig
Hoe jammer en onnodig ik het verwijderen van de banken ook vind (ze geven juist sfeer wat mij betreft), vind ik het wel geweldig dat iemand uit de partij die het voorstelt het hier komt verdedigen (en meekrijgt dat er nogal tegengeluiden zijn).
Er zou toch een fietsenstalling in de Rozenhof komen, op de plek van de voormalige Vomar?
Of is dat plan alweer afgeserveerd?
Ik dacht dat het een verkapte maatregel was om de hangjeugd weg te krijgen.
Het is de bedoeling dat er in de buurt voorzieningen worden gezocht voor fietsen. Er is nu mogelijkheid om op het Rustenburg je fiets neer te zetten en in de marktsteeg. En wellicht zijn er meer plekken te vinden. Om het gezellig te houden op de markt als er weer meer mogelijk is na Corona is het prima mogelijk om op de markt zelf een terras te maken waar je kunt zitten. Net als op de markt in Wormerveer. En als er steeds minder marktkooplui op de markt deel kunnen nemen omdat de ruimte al jaren minder wordt gaat de aantrekkelijkheid van de markt verloren. En is er een kans dat de markt verdwijnt en dat willen de bezoekers denk ik ook niet. Voor het behoud van de markt is het nodig dat de marktondernemers hun brood kunnen verdienen anders stoppen ze ermee.
Als u het over de Marktsteeg heeft, misschien kunnen de kapotte fietsen daar worden opgeruimd, zodat je daar je fiets kunt wegzetten. Nu worden de fietsrekken bezet gehouden door barrels. Ik ben al vanaf 26 november met de gemeente bezig om fietsen met lekke banden, zonder zadel en andere mankementen weg te laten halen. Er staan zeker 8 fietsen, die er al vanaf de zomer staan, zonder dat ze gebruikt of verplaatst zijn. Een aantal is gestickerd, maar verder wordt er niets mee gedaan. Het is erg fijn om in de Marktsteeg je fiets weg te zetten, want vanaf de Stelling (westkant station) naar de markt is te ver voor je boodschappen.
Ik ga contact opnemen met Handhaving om de fietsen te laten verwijderen. Dank voor het signaal.
Ik denk niet dat een marktkoopman er mee stopt als de banken blijven staan. Misschien dat ze naar een andere markt lokatie gaan. Waarom een woontoren op de Rozengracht? Dat neemt meer ruimte in dan een bank. Waar gaande bewoners van de woontoren parkeren? Zowel hun auto als fiets. Waarom staat het oude belasting kantoor al zo lang leeg? Mooie plek om om te bouwen tot woningen.
Beste Harry,
Dat vergt een uitgebreid antwoord. Wil je mij je telefoonnummer mailen dan neem ik contact op. R,Schenk@raadzaanstad.nl
In Zaanstad lukt het al jaren niet om meer mensen op de fiets te krijgen, terwijl dat toch ooit een beleidsvoornemen was.
Maar ja, als je voorzieningen gaat verminderen gaat dat ook niet lukken.
"Minder ruimte voor ondernemers leidt tot minder omzet", dat is voor de VVD best knap bedacht.
Nu nog zo'n scherp inzicht over "slechtere bereikbaarheid voor klanten" en het gaat helemaal goedkomen met de markt.
Het is wel een heel stereotype VVD-redenering. Géén flauw benul hoe het werkt als je met de fiets naar de markt wil.
Als VVD'r fiets je toch niet maar neem je toch de auto van jezelf, je bedrijfsauto of die van je echtgenoot(e)!
U bent me voor: zoiets had ik ook willen opschrijven. Dus sluit ik me bij u aan.
Hoe lang staan die banken en fietsenstalling daar nu? En wat heeft dat gekost? Het is toch weggegooid geld als deze mooie banken alweer moeten verdwijnen? Wordt dat hardhout dan opgestookt in de biomassa centrale ?
Is er dan zo weinig over nagedacht toen de banken en stallingen gebouwd werden?
Aan de westkant van het Station wordt het plein opnieuw ingericht. Dat is een mogelijke locatie voor de bankjes. Ook het initiatief in Saendelft om een braakliggend terrein om te vormen tot een park en groen is een optie. Het is zeker niet de bedoeling om de bankjes in de biomassacentrale op te stoken. En bij beslissingen is het lastig om in de toekomst te kijken en echt alle consequenties voor de toekomst te overzien. Corona en de 1,5 meter samenleving heeft behoorlijke consequenties voor de inrichting van de markt.
Mis dus. Ik ga als het kan op de fiets en ook regelmatig naar de markt zowel in Zaandam als in Wormerveer. En ik spreek regelmatig de marktondernemers en vraag wat voor hen belangrijk is om de markt te behouden voor de inwoners. Vandaar de vraag aan het college. Vraag het zelf eens als je weer op de markt bent wat de ondernemers nodig hebben om de markt aantrekkelijk te houden voor iedereen die graag naar de markt gaat.
De markt is heel aantrekkelijk en staat niet propvol. Veel voedselkramen, weinig kleding ( vergelijk dat eens met de Dappermarkt, die te vol staat me kleding. ) Wat is het probleem? Ik begrijp niet waarom dit mooie rustige stukje weg zou moeten. Mooi groen, bomen, mooi gevormde bank, waarachter de fietsen worden weggewerkt. Het plein is zo groot als het is en als er een woontoren komt, is dat toch ook beleid van de gemeente geweest, om blijkbaar op die manier de markt te verkleinen dat moet je dan niet verhalen op de fietsende bezoekers. Er zijn ook dagen dat er geen markt is, dan wil je toch ook nog een aangenaam plein.
Fijn dat u betrokken bent en echt met de ondernemers spreekt. Ik hoop dat u de geluiden van de vele fietsende klanten óók serieus neemt, zelfs al zijn ze hier en daar - ik trek zelf ook het boetekleed aan - wat vilein geformuleerd.
Zaterdags is er echt weinig fietsenstalling in de buurt van de markt...
VVD denkt alleen maar aan geld geld en nog eens geld het woongenot interesseert ze geen barst als er maar geld binnen komt de rest is dan niet belangrijk
Gezien de opmerking met betrekking tot de fietsenstalling aan westzijde station als acceptabel alternatief voor winkelende fietsers vind ik het dan een erg interessante vraag aan de VVD of we deze lijn ook voor de autorijdende consument mogen doortrekken. Betaald parkeren in centrum kan weg, want er is een parkeergarage in de Hermitage en anders ook nog een terrein aan de provinciale weg en aan westzijde station? Wat een heerlijke rust gaat er ontstaan in het centrum.
Waarom bouwt Zaanstad niet alle pleinen en open ruimtes met een Toren.Woongenot kan je in de toekomst nog ver zoeken.We hebben nog een mooi park kunnen twee woontorens staan. Hele grote ruimtes in West wateringen kun je prachtig benutten.
Men is toch wel gestoord bij de VVD,zal niet gauw klagen. Als ik op zaterdag naar de markt ga, kaasboer, slager,groetenboer, kippenboer, bakker, kan zeggen dat mijn tassen aardig vol zitten. Ben blij dat me fiets dan dicht bij staat. Stel dat deze bij het station moet staan, gaat de markt aan mij voorbij. Zo kan ik nog veel mensen die dit gaan doen. Met een longinhoud van 27% valt dit echt tegen om met tassen te lopen naar het station of Vinkenstraat. Maar de VVd wil wat zeggen natuurlijk tegen de marktkooplui, kijkt wij eens even hoe wij voor jullie opkomen, maar vergeten dat het publiek waar de marktmensen het va moeten hebben.
Het is de wens van de marktondernemers om meer ruimte te creëren. Als de marktondernemers afhaken omdat ze hun brood niet meer kunnen verdienen is er geen markt meer. Er wordt gezocht naar andere plekken rondom de markt voor fietsen te stallen. Je fiets kun je ook in de Marktsteeg kwijt. Als ik op de fiets naar de markt ga heb ik daar altijd plek.
Maar waarom zet u dan zelf uw fiets niet aan de westkant van het station, mevrouw Schenk? Dat vindt u toch zo'n goede plek?
V.w.b. de fietsen: ze snappen het niet bij de VVD. Wanneer je met de fiets boodschappen doet, dan wil je je fiets zo dicht mogelijk bij het verkooppunt kunnen stallen. Die stalling bij het station is dan veel te ver weg (+/- 500 meter van de markt). Neem eens contact op met de Fietsersbond!
Er zijn meer plekken om je fiets te stallen. En het is de bedoeling om andere plekken te creëren, alleen niet de op de Rozengracht zelf.
Inderdaad. Net zoals in Amsterdam is de vermarkting van de openbare ruimte in volle gang. Maar plaats voor groen, bankjes en stalling is ook van essentieel belang.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat groen leidt tot een betere stemming van het publiek en dus meer omzet. Zie eens wat een kaalgeslagen armoede het Rustenburg is. Een tochtgat.
Eens. Er moeten juist meer fietsstal plaatsen bij rondom de markt. Als je minder mobiel bent kun je niet 500 meter lopen naar je fiets.