Door het tekort aan buschauffeurs zal Connexxion eerder dan gebruikelijk starten met de zomerdienstregeling. Momenteel is dat tekort al zichtbaar doordat te veel ritten – vaak op het laatste moment – vervallen. De zomerregeling zal nu drie weken eerder ingaan vanaf maandag 3 juli.
Connexxion laat weten dat het daardoor drukker zal worden in de bussen. Voor de extra drukte op de lijnen van en naar de Zaanse Schans zullen extra lange bussen worden ingezet.
Connexxion buurtbus lijn 456 rijdt wel de volledige dienstregeling. Maandag t/m vrijdag van 07.00 uur t/m 19.00 uur en op zaterdag van 08.00 uur t/m 18.00 uur.
Vorig jaar werd bekend dat Vervoerregio Amsterdam voor EBS koos om de komende jaren exclusief het openbaar vervoer in de concessiegebieden Zaanstreek en Waterland te verzorgen. ‘Zittende partij’ Connexxion moet het veld ruimen. Vanaf december 2023 zal EBS het openbaar vervoer in Zaanstreek en Waterland gaan regelen. Of EBS de zomerregelingen en de winterdiensten zonder problemen in kan vullen is de vraag. Vorig jaar verlengde EBS haar zomerdienstregeling met een maand. Connexxion reed toen wel op schema.
Overzicht
- Lijn 69 rijdt 2x per uur in de ochtend- en avondspits (i.p.v. 3x per uur)
- Lijn 292 rijdt 2x per uur uitsluitend tussen Zaandam Station en De Vlinder
- Lijn 391 rijdt 4x per uur in de ochtend- en avondspits (i.p.v. 4-6x per uur)
- Lijn 392 rijdt 2x per uur tussen de spitsperiodes (10:00–15:00 uur) en op zaterdag (i.p.v. 4x per uur)
- Lijn 394 rijdt 2x per uur gedurende de hele week (i.p.v. 4x per uur)
- Lijn 395 rijdt 4x per uur in de ochtend- en avondspits (i.p.v. 8x per uur) en 2x per uur tussen de spitsperiodes (10:00–15:00 uur) (i.p.v. 4x per uur)
Door Merel Kan (De Orkaan), foto: Piet Bakker (De Orkaan), bronnen: persbericht Connexxion, informatie van Stichting Buurtbus, eerder nieuws (EBS) op De Orkaan.
ik wil zo graag aan de slag als buschauffeur. Waarom maken ze het assessment zo onmogelijk. er zijn genoeg mensen die als buschauffeur aan de slag willen en die al jarenlang een rijbewijs op zak hebben
Als je zelf het in het bezit bent van een busrijbewijs is het misschien mogelijk om via een uitzendbureau bij Connexxion of een ander busbedrijf te gaan werken zonder een assessment te hoeven doen. Ik heb 2 maanden via een uitzendbureau de Keukenhof Express gereden in opdracht van Arriva en dit bedrijf vroeg me daarna of ik in dienst bij hun wilde komen. De afstand was voor mij te groot dus ik heb het aanbod toen afgewezen daarom weet ik niet of ik dan ook een assessment had hoeven doen maar ik denk het niet.
In ieder geval heb ik daarna via een ander uitzendbureau bij een onderaannemer kunnen starten die lijndiensten voor Connexxion reed zonder een assessment te hoeven doen. De onderaannemer is failliet gegaan maar het bedrijf is overgenomen door een uitzendbureau. Google op "buschauffeur uitzendbureau" en het uitzendbureau staat tussen de gesponsorde resultaten.
Beste J.B. Cavé, wellicht vind je het leuk, om eerst eens als vrijwillig buurtbuschauffeur bij de buurtbus Zaanstreek Zuid te komen werken? Ik kan je geen garantie geven, maar er zijn in het verleden meer buschauffeurs bij CXX aangenomen, die eerst vrijwillig buurtbuschauffeur zijn geweest.
Als je meer informatie zou willen, dan kan je mij altijd bellen op 06-25285285, of mij mailen op info@buurtbuszaanstreekzuid.nl
ik moet iedere dag reizen met het OV naar school (behalve in het weekend of als ik ergens naartoe moet) het wordt rampzalig
Rampzaliger dan de afgelopen 3/4 weken kan het niet meer worden.
Het is toch echt droevig te noemen hoe al deze dienstverlenende bedrijven (NS,Connexion,EBS,Veolia enz ) de klant al jaren in de kou laat staan. Is dat het geval van groter en afstandelijke tov ooit ENHABo of GADO , daar waren de lijntjes met de mensen korter of gewoon te lage salarissen en willen te weinig mensen nog buschauffeur,machinist of conducteur worden. De verliezer is in ieder geval de gebruiker die de verwachtte transportvoorziening niet langs ziet komen. Maar de druk vanuit de overheid op deze wanprestatie is eigenlijk helemaal afwezig. Ja ze leggen een boete op maar gaan hem niet incasseren omdat dan nog minder gereden gaat worden.
De overheid?? Als de overheid meer overheeft voor de aanbesteding van zowel het bus als het wmo- en schoolvervoer, dan zouden deze bedrijven een beter salaris en betere arbeidsvoorwaarden kunnen bieden waardoor er meer personeel zou zijn. De overheid is mede verantwoordelijk!
Nog hogere salarissen? Doek de boel dan maar liever op en laat iedereen met de auto gaan.
Helaas heeft niet iedereen een auto.
Verder is de reactie op het salaris ongepast. Als buschauffeur heb je wel de verantwoording over alle mensen die je vervoerd en sta je op als andere zich nog eens omdraaien.
Ik weet een dooddoener maar de Overheid ben je zelf. En al vanaf 1980 is er de roep om minder minder overheid en nu zie je de gevolgen maar de overgrote meerderheid blijft echt voor deze politiek stemmen. Meer ikke en minder zij is alom het motto.
schandalig slecht openbaar vervoer. volgend jaar afgelopen.
Oh je verwacht heel veel verandering door NS en ESB ? Ik zou er nog geen €cent op inzetten. Wel op nog meer afbraak.
Als in december de nieuwe dienstregeling ingaat en ook ebs het vervoer overneemt zijn er inderdaad lijnen wat nu al bekend is wat slechter is als nu maar eerst afwachten hoe het dan gaat