Bijna 500 vluchtelingen, getraumatiseerde mensen, zitten bij elkaar in het tentenkamp in ‘t Veldpark. Een noodopvang waar het moeilijk blijkt de televisie te laten werken of de douches op te warmen. Er gaat veel fout en er zijn een hoop vragen.
Gelukkig gaat er ook erg veel goed. Dankzij vrijwilligers.
Noorderkerk
Bij de eerste en enige informatiebijeenkomst, werd verteld dat De Noorderkerk haar deuren dagelijks zou opengooien van 14:00 uur tot 16:00 uur. Kees van der Pol met een klein team van de protestantse Noorderkerk, begon daarbij direct met het inventariseren en coördineren van vrijwilligers en vrijwilligerswerk.
Facebook
In aanvulling daarop, en om de kerk te ontlasten, werd een maand geleden de Facebookpagina Vluchtelingen Veldpark Zaandam – Wat Is Er Nodig? opgericht. Een schot in de roos, want er werden dagbestedingsplekken gevonden, sport-outfits geregeld, uitstapjes naar de Zaanse Schans en veel meer (al 815 leden op dit moment).
Vragen, vragen, vragen
Via deze pagina werd ook zichtbaar dat er heel veel vragen leven. Vragen als: ‘Is het mogelijk een informatiebrief te maken in het Arabisch?’ en ‘Hoe wordt kledinguitgifte voor nieuwelingen in het kamp geregeld?’ of ‘Kan de gemeente peukenbakken in het kamp plaatsen?’
Wij vragen ons af of ZNSTD iemand heeft om vragen van burgers inventariseren en duidelijkheid geven?
Communicatie
Zou dit misschien een taak kunnen zijn voor de rijkgevulde communicatieafdeling? Voor één van de woordvoerders van de burgemeester of wethouders? Of voor de Interim Senior Perswoordvoerder, het Hoofd Communicatie & Kabinet, de teamleider Advies en Redactie, de Adviseur interne communicatie, de Senior communicatieadviseur redactie, de Senior communicatiemedewerker, de Senior raadsadviseur, de Senior Communications Employer, de Kennisspecialist Actief Burgerschap, of als dat te gek is, misschien van een van de Junioren?
Antwoorden
Daar hebben de beheerders van de Facebookgroep niet op gewacht. Gisteren is hun woordvoerder, samen met de coördinator van de Noorderkerk, met bijna 40 vragen en bespreekpunten naar het COA geweest. Hier vind je het verslag en een hoop duidelijke antwoorden.
@Geke
Tja, die nominatie hebben ze wel verdiend.
@Geralt
De discussie over de vluchtelingen lijkt nu in Zaanstad ook voor een deel te gaan over de vraag wie er verantwoordelijk voor hun welbevinden is. Het klopt dat binnen de hekken van het park het COA dat is, maar het is ook bekend dat de faciliteiten op onderdelen soms onder de maat zijn. Formeel zal het COA wel verantwoordelijk zijn, maar je kan natuurlijk ook stellen dat Zaanstad er gewoon 500 inwoners bijgekregen heeft, en daar een extra verplichting bij heeft.
De vrijwilligers doen zaken die het COA en de gemeente niet (kunnen) doen maar hun middelen zijn beperkt. Dus de vraag wat de rol van de gemeente nu precies is, leek ons wel gerechtvaardigd.
Je kan inderdaad wel via de website van de gemeente maar uit een andere reactie blijkt dat de communicatie niet altijd even vlot gaat.
Ons doel was overigens niet de Zwarte Piet bij iemand neer te leggen maar te proberen door deze bijdrage iets te laten gebeuren. Ook door de gemeente.
Een gemeente die alles nauwlettend in de gaten houdt wat er rondom gebeurt om zo misverstanden uit de wereld te helpen zodat de lijnen kort blijven en er geen 'ruis' (zucht) ontstaat, dat is toch mooi meengenomen?
Bedankt Gerald (LOI PR?), voor de 'heldere communicatie'.
(Volgende keer 'monitoren' gebruiken i.p.v. 'nauwlettend in de gaten houden', want dan hoor je d'r pas echt bij!)
De gemeente heeft regelmatig contact met COA en vrijwilligers en houdt nauwlettend in de gaten wat er gebeurt rondom de noodopvang. In die contacten wordt alles besproken wat speelt.
Dat laat onverlet dat de opvang in eerste instantie de verantwoordelijkheid is van het COA.
Toen onlangs via de media klachten van vrijwilligers en raadsleden naar buiten kwamen is dat met het COA besproken. De gemeente heeft toen benadrukt dat juist rechtstreeks contact tussen COA en vrijwilligers van belang is, omdat dat de opvang van de vluchtelingen ten goede komt. Een goed contact is ook belangrijk om er voor te zorgen dat problemen snel worden aangepakt of misverstanden uit de wereld worden geholpen.
De gemeente heeft op haar website een Q&A met de meest gestelde vragen over de noodopvang. Ook is er een speciaal mailadres noodopvang@zaanstad.nl. Vragen en opmerkingen die daar binnenkomen worden beantwoord of meengenomen in het overleg dat de gemeente heeft met alle partijen. Vragen van vrijwilligers aan het COA, worden bij voorkeur door het COA beantwoord. Zo blijven de lijnen kort en wordt voorkomen dat er ruis ontstaat. Maar mensen kunnen bijvoorbeeld ook de wijkmanager aanspreken, die regelmatig in de Noorderkerk te vinden is en die dan weer zorgt dat de vragen op de goede plek terecht komen. Dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig.
De facebookpagina laat ook duidelijk zien dat op deze manier duidelijke antwoorden worden verkregen.
Een van die antwoorden (17) is: ‘Het contact met de gemeente en de wijkmanager is goed.’
Vervolgens wordt een suggestie gedaan voor een rubriek meest gestelde vragen en staat er: ‘Het COA neemt dit op met de wijkmanager, wellicht is hier een rol voor de gemeente weggelegd.’
Bedankt voor de toelichting.
Wel jammer dat het plan van Fluxus dat naar dit email adres gestuurd is daar is blijven hangen en onbekend was bij het coa. Anders had Fluxus afgelopen dinsdag al kunnen starten met diverse activiteiten.
Ook dit jaar wordt een prijs uitgereikt aan de vrijwilliger van het jaar, De Zaanse Vrijwilligersprijs 2015, ingesteld door de Gemeente Zaanstad. Echter de vrijwilligers van de Noorderkerk zullen niet in aanmerking komen voor deze prijs die op vrijdag 27 november wordt uitgereikt het Inntel Hotel.
Tot 30 september konden mensen genomineerd worden. De vluchtelingen en de noodopvang arriveerden 2 dagen later, op 2 oktober. Op dat moment hadden we nog geen idee dat binnen enkele weken tijd een vrijwilligersorganisatie met nu al zo'n 350 vrijwilligers uit de grond gestampt zou worden onder aanvoering van, Kees van der Pol. Als alles volgens plan verloopt is de noodopvang half december verdwenen. En kunnen Kees en zijn vrijwilligers dus niet meer in het zonnetje gezet worden. Ik nomineer Kees!
Het is leesbaar zonder facebook!
Beste Orkaan,
Goed punt dat je hier maakt!
Als het goed is kan inmiddels iedereen erbij op Facebook https://www.facebook.com/notes/vluchtelingen-veldpark-zaandam-wat-is-er-nodig-/vragen-en-antwoorden-nav-gesprek-met-coa-veldpark-zaandam-11112015/1507983072862220?__mref=message_bubble
Kan het verslag ook openbaar gemaakt worden voor mensen die geen Facebook hebben?