Statenlid Grethe van Geffen van de VVD zet vraagtekens bij de rol van de provincie Noord-Holland in SolaRoad B.V., het bedrijf dat wij kennen van het ‘innovatieve’ fietspad dat Krommenie zes jaar ellende gaf. 

De provincie Noord-Holland is sinds november 2018 voor 40% mede-eigenaar van het bedrijf dat vooral uitblinkt in het binnenharken van subsidie en krijgen van goede publiciteit. 

Het opwekken van stroom ging een stuk moeizamer en heel blijven was totaal onmogelijk. Na ontelbare opknapbeurten, oplappogingen, herbestratingen, reparaties, vernieuwingen, aanpassingen en ander knutselwerk viel eind november het doek voor het stuk(ke) fietspad in Krommenie. 

Hoewel Van Geffen het avontuur in Krommenie ‘een relatief succesvolle pilot’ noemt, vraagt ze zich af wat destijds precies de argumenten waren om ervoor te kiezen als aandeelhouder op te treden in een bedrijf dat ‘gewoon een (onafhankelijke) marktpartij kan zijn waarmee de provincie Noord-Holland samenwerkt.’ 

Verder merkt ze op dat Solaroad na mislukte pilots op wegen voor zwaar verkeer had toegezegd zich te richten op ‘licht verkeer (fietspaden). Dit klopt niet: 

‘In het nieuwe verband Rolling Solar Consortium gaat SolaRoad wel degelijk door met pilots voor het wegverkeer. Hierover zijn de Provinciale Staten niet geïnformeerd.’ 

SolaRoad werkt in de zwaar-verkeer-pilot niet met subsidie van de provincie Noord-Holland maar wel met subsidies van andere overheden (Europees fonds, en verschillende provincies). Van Geffen vraagt zich af of de provincie Noord-Holland als 40%-eigenaar profiteert van die subsidies. En hoe integer dat is? 

Ook is de vraag of er een risico-evaluatie gemaakt is voor het feit dat de provincie Noord-Holland een belangrijke mede-eigenaar is: 

‘Als Provinciale Staten hebben wij een controlerende functie, ook zullen er altijd vragen zijn over de besteding van overheidsgeld en de rol van de overheid.’

Hier vind je ons dossier (25 artikelen dik vanaf 2014), en hier vind je de vragen van Statenlid Grethe van Geffen.