Het gebeurt allemaal op een steenworp afstand van de Orkaan-redactie (en dan hoef je niet eens zo heel erg ver te gooien). Op de hoek Hogendijk-Czarinastraat sneuvelen regelmatig palen. Geen ‘paaltjes’ maar de nieuwe mega-palen die Zaanstad op de Hogendijk heeft laten plaatsen. Ter bescherming tegen vrachtauto’s die de bocht te krap nemen en de stoep vernielen.
Aan de foto’s te zien is dat tevergeefs. Met enige regelmaat wordt er een paal omver gereden (op de eerste foto onder zelfs drie stuks). Daarvoor heb je echt een serieuze vrachtwagen nodig (en een stoere gemeenteambtenaar die het weer rechtzet).
Zaanstad heeft er genoeg van en gaat de Hogendijk verboden verklaren voor vrachtauto’s, de “Hogendijk en aanliggende straten zijn niet geschikt voor doorgaand vrachtverkeer” aldus Zaanstad. Alleen bestemmingsverkeer mag er voortaan gebruik van maken.
Door Piet Bakker. Informatie van verkeersbesluit Zaanstad. Foto’s: De Orkaan.
De mensen die bouwmaterialen vervoeren zijn weer blij met Gemeente Zaanstad en de betonnen palen.
Mensen mogen binnenkort hun spullen lekker ophalen aan het begin van de wijk als jullie zo doorgaan. Een Boiler, Zonnepanelen, een CV of een Warmtepomp komt daags voor de monteur komt al aan, zodat de monteur meteen aan de slag kan. Zo werkt dat. Ik kan je nu al zeggen dat, als de chauffeur er niet meer kan komen, dat problematisch zal zijn voor de eindgebruikers. Want die zending gaat dan wellicht terug, met de boodschap: Onbestelbaar.
Die paaltjes gaan met groot gemak omver met een motorwagen vol, een City trailer heeft er ook geen enkele moeite mee. Wel een bak schade, dus de werkgever zal er niet blij mee zijn.
Zaanstad, kom even weg uit je papieren realiteit en het Zaans groene Disneyworld Zaandam. Kijk eens daadwerkelijk een dagje mee op de werkvloer van de chauffeur. Ja, om 5 uur instappen en wegwezen voor een dag van 12 tot 15 uur. Daarna mag je met alle kennis beslissen of dat je paaltjes gaat plaatsen, vanuit het comfort van de kantoortuin.
De spullen die u zo opnoemt kunnen vast ook wel in een kleinere bestelbus, dan maar 2 keer rijden .
Tot 12.00 uur is het wel mogelijk om via de Hogendijk, Czarinastraat, Czaar Peterstraat naar de Wilhelminabrug te rijden. De Poller in de Czaar Peterstraat gaat om 12.00 uur omhoog
Denken die ontwerpers, vanachter hun comfortabele bureau bij het plannen van die paaltjes ook aan de hulpdiensten?Ik heb al verhalen gehoord, waarbij in Amsterdam soms de oudste brandweerwagen vooruit wordt gestuurd, om alvast wat onmogelijke paaltjes uit de grond te rijden zodat het nieuwere materieel geen schade oploopt in die al te krappe bochten.. willen we dat hier in Zaanstad ook?
Is er bekend welk verkeer die palen omver rijden? Is dat ook niet gewoon bestemmingsverkeer? Vrachtwagenchauffeurs rijden toch niet voor hun lol door de Russische Buurt? Oftewel, gaat dit wel helpen?
Hoezo 'doorgaand vrachtverkeer'? Na deze kruising kan je nergens naar toe. De Hogendijk afrijdend stuit je op de paaltjes uit het paaltjesdrama bij de Blacksmith, in de Czarinastraat in de richting van de haven stuit je op de kippenbrug en in de andere richting kom je niet verder dan de poller in de Czaar Peterstraat bij het Krimp. De Rozengracht kan je niet op ivm inrijverbod, en de zijstraten van de Czarinastraat hebben allemaal barrières tegen autoverkeer.