De motie van ROSA om het afsluiten van de Dam in Zaandam voor fietsers meteen te staken werd verworpen in de raad van Zaanstad.
En er werd een onverwachte draai aan de zaak gegeven: POV, SP, PVV en VVD wilden eigenlijk de Dam permanent afsluiten: het hele jaar door. Een dan ook een overdekt winterterras op de Dam.
Menno de Haas van ROSA betoogde dat de terrassen het grootste gedeelte van de afsluitingstijd (tussen 12.00 en 06.00 uur) helemaal niet in gebruik waren, dat de forenzen- en scholierenstroom weer op gang kwam en dat de hekken de toegankelijkheid voor hulpdiensten beperkte.
De meeste andere partijen hadden daar totaal geen boodschap aan. Wethouder Hans Krieger vond dat de “fietser een heel klein beetje moest inschikken” ten behoeve van de horeca. En hij kreeg veel steun, de maatregel was nodig zodat de horeca “het hoofd boven water kon houden” en “een heel klein stukje omrijden of lopen was toch geen probleem”.
POV’s Harrie van der Laan (“de meest horeca-onvriendelijke motie die ik ooit heb gezien”) bedacht ter plekke een alternatief: winterterrassen met een permanente afsluiting van de Dam voor fietsers en brommers.
Dit plan leek meer steun te krijgen dan de motie om de afsluiting te staken.
Dit blijkt wel dat de wethouder en de andere partijen duidelijk nog nooit ter plaatse zijn wezen kijken. Ik fiets er regelmatig doordeweeks om 8hr, 9hr, 13hr, 14hr en 18hr. En er is doordeweeks amper iemand te bekennen. Zeker niet genoeg mensen om een afsluiting te verantwoorden. Daarbij is het argument horeca steunen een non argument, want of mensen wel of niet komen is niet afhankelijk van of dat stuk is afgesloten. Eerder heb ik de neiging om alle horeca die op die afsluiting borden staan de boycotten vanwege deze afsluiting.
Dat er veel last is van de bezorgdiensten geloof ik wel, maak er dan een volwaardig fietspad van. Of voetgangersgebied waar fietsen te gast zijn.
Het is een opmerkelijke bestuurlijke kneuzen-kermis hier in Zaanstad. Er moet al een vermogen zijn besteed zijn aan knalgele verdrijvingsvlakken. Fulltime verkeersregelaars op bruggen omdat ze onveilig ontworpen zijn. Waarom kan dit wel fatsoenlijk geregeld worden in andere steden?
Als de gemeente Zaanstad een bedrijf was dan waren de verantwoordelijken ontslagen...
Zaanstad: de fiets onvriendelijkste gribus van Nederland? In veel steden op deze wereld krijgt de fietser voorrang, door de aanleg van fietsvriendelijke straten en routes. Zo niet hier. Opmerkelijk beleid.
De gemeenteraad zou dan ook maar werk meoten maken van goede fietsroutes door het centrum, nu rest enkel de Beatrixbrug als doorgaande fietsroute (de Wilhelminabrug lijdt dan enkel naar de Dam, de Russchische buurt en de Hogendijk). Dan gaat het vooral om goede routes naar het station en de Westzijde. En dan niet over woonerven!
goh ach wat een voorspelbaar voorstel... hekken.. inweken en plan er doorduwen.
eigenlijk te zielig om er nog woorden aan vuil te maken,