De spoorwegovergang bij de Guisweg wordt afgesloten. Auto’s moeten voortaan via een tunnel naast het A8-viaduct naar de Provincialeweg. De op- en afrit bij dat viaduct worden afgesloten. De A8 krijgt nieuwe op- en afritten ter hoogte van het politiebureau. Fietsers krijgen een tunnel bij de Guisweg onder het spoor.
Wat er niet komt in Zaandijk en Koog a/d Zaan is een verdiept spoor terwijl dat eigenlijk op het verlanglijstje van inwoners en vrijwel alle politieke partijen stond. Maar dat alternatief is vroegtijdig afgeschoten door de NS/Prorail. De raad kan uitsluitend haar goedkeuring geven aan de ‘second best’ (wethouder Gerard Slegers) oplossing.
Die oplossing wordt door Slegers en de rest van B&W gepresenteerd als een ‘‘verbetering leefbaarheid in de wijk’. Volgens het college zijn er “veel reacties uit de omgeving en vanuit de gemeenteraad gekomen tijdens de inspraakperiode. Het projectteam heeft deze feedback gebruikt om het ontwerp aan te passen.”
Er komt een breed voetgangerspad naast het fietspad in de tunnel en de T-splitsing van het fietspad wordt overzichtelijker en veiliger gemaakt. Ook de helling is aangepast, zodat de tunnel toegankelijk is voor iedereen. De Provincialeweg wordt ‘logischer’ ingericht. De kruising is vervangen door een in- en uitvoegstrook. Er zijn fietspaden toegevoegd op de Verzetstraat. Volgens Zaanstad kan “Iedereen straks veilig reizen van A naar B.”
Hoogfrequent Spoor
Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, laat in het persbericht van Zaanstad weten blij te zijn met het definitieve voorkeursalternatief:
“We maken met dit grote project de Guisweg veiliger en helpen Zaanstad nog beter bereikbaar te worden. Met het Programma Hoogfrequent Spoor zorgen wij ervoor dat er in de toekomst meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen gaan rijden. Daarvoor is werk aan spoor, stations en overwegen nodig. Met deze onderdoorgang in Zaandijk zetten we een belangrijke stap.”
Dat is toekomstmuziek. Het afgelopen jaar heeft de NS juist minder treinen laten rijden op de Zaanlijn.
De planuitwerkingsfase duurt naar verwachting tot 2025. Uiteindelijk is het de bedoeling dat in 2026 de werkzaamheden beginnen aldus Zaanstad.
HartvoorStad
De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen van Vereniging HartvoorStad blijft zich verzetten tegen het plan. Volgens de vereniging is er nooit een uitwerking van een alternatief plan geweest waarbij er een kort verdiept spoor tussen Zaandijk en Koog a/d Zaan wordt aangelegd. De Vervoerregio zou op dit gebied onjuiste informatie met de raad hebben gedeeld.
Bekijk hier een filmpje van het definitieve voorkeursalternatief en hier het Orkaan-dossier over de Guisweg.
Het plan komt donderdag 23 maart in het Zaanstad Beraad (19.00 uur).
Gaat ook niet door, nieuwe wegen mogen niet meer in Nederland.
Ook ik zag graag dat spoor zakken maar het is wel een duur en tijdrovend klusje. Want laten zakken betekent dat het spoor er helemaal uit moet , damwanden intrillen , onderheien en dan de spoorbak plaatsen. Dat betekent geen treinverkeer tussen Zaandam en Wormerveer en zeker ook hinder op de Provinciale Weg. Dat bouwverkeer moet ergens langs.
Maar dit is een non oplossing voor Zaanstad. Alleen ProRail is van de overweg af tegen een lage kostprijs en Zaanstad heeft geen echte toekomstbestendige autoafhandeling.
Wat dat betreft is het tekenend voor het gebrek aan visie in Zaanstad , men is wel overal tegen maar ziet geen kans om iets wel op te lossen.
Dat verkeer blijft nog enkele jaren en ook het woningtekort groeit nog wel even door en de bevolking vindt het wel best , als ik maar woon is het belangrijkste.
Zaanstad heeft enkele hele grote opgaven te doen.
De verdieping van het spoor , een tunnel voor de A8 van Assendelft naar Knooppunt Zaandam , A8- A9 en het bouwen naast Westerwatering en Westerkoog en de doortrekking van de Houtveldweg naar de Omgelegde Guisweg .
De reactie weet ik al : TEGEN. Maar later zeuren ze weer wel
De wandelweg is om 5uur smorgens al druk en wordt alleen maar drukker smidags vanaf 3uur al allemaal over de wandelweg ja gezellig
Je kunt mij niet wijsmaken dat het ingraven van een stukje spoor duurder is dan het aanpassen en aanleggen van een wegennet op deze schaal. Het echte probleem zit hem in het feit dat ProRail geen zin heeft in het onderbreken van de treindienst voor een bepaalde tijd.
Maar gelukkig loopt iedereen blind achter meneer Slegers aan, want het is gebleken dat hij alleen maar succes heeft met zijn projecten...
Volgens mij is het krampachtig vasthouden aan dit plan het probleem. Ieder ander voorstel wordt door het project met oneigenlijke argumenten meteen van tafel geveegd. Zoiets heet tunnel (helaas) visie of is een vorm van arrogantie. In mijn optiek is in dit geval niets nog altijd vele malen beter voor Zaanstad dan deze oplossing. Dan is er tenminste nog een kans op ondertunneling in de toekomst, wanneer hier ja op gezegd komt deze er nooit.
Ik verwacht dat dit plan uiteindelijk met op- en afritten als doel heeft om het verkeer uit Westzaan (N515) te halen. Dat er vervolgens een enorme verkeersdruk op andere wijken (waar het zo wie nu al veel drukker is als in Westzaan) ontstaat boeit schijnbaar niemand en het mag dan ook nog eens 200 miljoen belastinggeld kosten. En wat is er dan opgelost? Is de Guisweg nu echt het grootste verkeersprobleem van Zaanstad?
Ik weet niet waar u woont maar ga eens kijken in Zaanstreek Noord. De bewoners daar willen niet voor niets de aansluiting A8 -A9. En dat rijdt ook allemaal over de Wandelweg.
Dorpsstraat Assendelft in het verdom hoekje natuurlijk , o ja Assendelft dat is ook Zaanstad.
Zaanstad is groter hè niet alleen Zaandam
@Hans van der Heijden
De verzetstraat een walgelijke straat ?
Winkelwagentjes ? Ja, er is daar een supermarkt hè en wat is er mis met een prachtige begraafplaats ?
En Thijs, is niet zomaar een stukje ondertunnelen, als je het goed wilt doen voor de toekomst zal je die tunnel vanaf Wormerveer helemaal moeten doortrekken tot station Zaandam incl ondergrondse stations.
Dan pas kunnen de problemen met de ontsluiting van Westerwatering en Westerkoog goed opgelost worden.
En dat gaat dus echt wel een stuk meer kosten.
Maar mee eens hoor, dit lost ook niks op.
Prorail wil er niet over denken, de treindienst kan altijd op 1 spoor tijdelijk plaats vinden.
De echte verbetering voor leefbaarheid in de wijk is niet deze oplossing maar een ondertunneld spoor!
Graag! Leg die hele zaanlijn in een tunnel! dan kan de wandelweg verbinding over de spoortunnel gaan, en wordt de wandelweg weer rustig.
Scheelt ook in krommenie een heel stuk in de afstand van de weg tot mensen hun deur! kun je er mooi een dijk/geluidswal naast leggen ook!
de kosten? Daar betaal ik met liefde belasting voor, want het is een oplossing die werkt.
lelijke bouwwerken, blijft het lelijke eendje,Verzetstraat is al een walgelijke straat,not done,snelweg,lawaai,vuurwerk afsteken, winkelwagentje s gerammel, kerkhof ligt erachter, dus pal nabij.Ontzierende lelijke straat, nu dit walgelijke kunstwerk erbij.mooi van lelijkheid
Tweede keus dus. Hadden we anders verwacht dan ?
Allemaal natuurlijk een kwestie van geld, ondertunneling van het spoor is gewoon de beste oplossing voor de toekomst maar dat is denk ik stukken duurder dus kiezen we gewoon voor ook veel geld deze tijdelijke oplossing die niets oplost behalve toenemende verkeersoverlast op andere plaatsen.
Kosten 175 miljoen EURO. (prijspeil 2022).
En natuurlijk veel groener, kon al 80 jaar.
Waarom Harro Homan (het schijnt dat bijna iedereen directeur is bij ProRail) hier iets aan
toe moet voegen, begrijp ik niet.
Waarschijnlijk landgenoot en partijgenoot van dhr. Slegers.
Gelukkig geen file meer op de guisweg, nu alleen vaststaan in de nieuwe tunnel. Of komt er ook een spitsstrook naast ?🙈
de enige file staat er omdat de stoplichten niet goed staan afgesteld als je het spoor over moet en de bomen gaan dicht dan sta je er erg lang als dat zo afgesteld wordt dat die kant voorrang krijgt als de bomen weer open gaan is er niets aan de hand
dan hoeft het niet zoveel miljoenen te kosten ...maar ook de mensen die rond OLAM wonen helemaal moeten omrijden wat hun een heleboel geld en tijd gaat kosten
dan nog niet eens te praten over de belasting van het milieu
belachelijk en kostbaar idee
Zonde van het geld. Is geen second best, maar first worst. Lost in mijn optiek geen enkel groot verkeersprobleem binnen Zaanstad op. Blokkeert echter wel een goede ontsluiting van de Westerwatering. Als er in de toekomst wellicht een hoogfrequent spoor komt, hoe gaat Zaanstad dan om met de bijbehorende geluidsoverlast? De op- en afritten waren eerst bedacht voor de A8-A9 aansluiting. Nu deze aansluiting van tafel is, zijn ze opeens nodig voor de leefbaarheid!? In mijn optiek dus “luchtfietserij” om maar te zorgen dat het plan doorgaat. Hoeveel tientallen miljoenen mag dit gaan kosten? Helaas is een groot deel van de gemeenteraad op dit dossier niet kritisch genoeg en keurt de meerderheid dit vanwege coalitieakkoorden klakkeloos goed. Iets meer kritisch vermogen voor zo’n groot dossier wordt toch wel verwacht! Nog niet gesproken over de nieuwe op- en afritten bij een natura 2000 gebied. Is dit überhaupt wel te realiseren?