De spoorwegovergang bij de Guisweg wordt afgesloten. Auto’s moeten voortaan via een tunnel naast het A8-viaduct naar de Provincialeweg. De op- en afrit bij dat viaduct worden afgesloten. De A8 krijgt nieuwe op- en afritten ter hoogte van het politiebureau. Fietsers krijgen een tunnel bij de Guisweg onder het spoor.

Wat er niet komt in Zaandijk en Koog a/d Zaan is een verdiept spoor terwijl dat eigenlijk op het verlanglijstje van inwoners en vrijwel alle politieke partijen stond. Maar dat alternatief is vroegtijdig afgeschoten door de NS/Prorail. De raad kan uitsluitend haar goedkeuring geven aan de ‘second best’ (wethouder Gerard Slegers) oplossing.

Die oplossing wordt door Slegers en de rest van B&W gepresenteerd als een ‘‘verbetering leefbaarheid in de wijk’. Volgens het college zijn er “veel reacties uit de omgeving en vanuit de gemeenteraad gekomen tijdens de inspraakperiode. Het projectteam heeft deze feedback gebruikt om het ontwerp aan te passen.”

Er komt een breed voetgangerspad naast het fietspad in de tunnel en de T-splitsing van het fietspad wordt overzichtelijker en veiliger gemaakt. Ook de helling is aangepast, zodat de tunnel toegankelijk is voor iedereen. De Provincialeweg wordt ‘logischer’ ingericht. De kruising is vervangen door een in- en uitvoegstrook. Er zijn fietspaden toegevoegd op de Verzetstraat. Volgens Zaanstad kan “Iedereen straks veilig reizen van A naar B.”

Hoogfrequent Spoor

Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, laat in het persbericht van Zaanstad weten blij te zijn met het definitieve voorkeursalternatief:

“We maken met dit grote project de Guisweg veiliger en helpen Zaanstad nog beter bereikbaar te worden. Met het Programma Hoogfrequent Spoor zorgen wij ervoor dat er in de toekomst meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen gaan rijden. Daarvoor is werk aan spoor, stations en overwegen nodig. Met deze onderdoorgang in Zaandijk zetten we een belangrijke stap.”

Dat is toekomstmuziek. Het afgelopen jaar heeft de NS juist minder treinen laten rijden op de Zaanlijn.

De planuitwerkingsfase duurt naar verwachting tot 2025. Uiteindelijk is het de bedoeling dat in 2026 de werkzaamheden beginnen aldus Zaanstad.

HartvoorStad

De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen van Vereniging HartvoorStad blijft zich verzetten tegen het plan. Volgens de vereniging is er nooit een uitwerking van een alternatief plan geweest waarbij er een kort verdiept spoor tussen Zaandijk en Koog a/d Zaan wordt aangelegd. De Vervoerregio zou op dit gebied onjuiste informatie met de raad hebben gedeeld.

Bekijk hier een filmpje van het definitieve voorkeursalternatief en hier het Orkaan-dossier over de Guisweg.

Het plan komt donderdag 23 maart in het Zaanstad Beraad (19.00 uur).