Wachten voor een stoplicht, een oversteek, een zebrapad, een veerpont… Iedereen staat daar korter of langer voor een paal, een geliefd object voor plakkers, stickeraars, activisten, guerilla-marketeers…
Wij letten de komende tijd (elke donderdag) niet op het langsrazende verkeer maar op de paal zelf, een cultuurhistorische verkenning van de Zaanse wildplakpraktijk. Vandaag: een pizza scannen.
Guerrilla-marketing zoals het bedoeld is: op onverwachte plekken je reclameboodschap achterlaten met een ‘call to action’ (CTA): “a marketing term for any design to prompt an immediate response or encourage an immediate sale”.
Als je café The Black Smith aan de Hogendijk in Zaandam uitloopt bots je vrijwel meteen tegen deze paal. Trek in pizza? Scannen maar! Erik Schouten maakte de foto.
Sta je ook wel eens voor paal en wil je dat met ons delen? Mail de foto met beschrijving naar info@deorkaan.nl.
Pazzo de beste pizza's die ik ooit heb gegeten. Sympathieke zaak, waar eigenaar samen met zijn vader alles vers maakt. Ga eens met ze praten.
Kan het bedrijf wat deze stickers plaats niet eens aangeklaagd worden voor vernieling, vandalisme, vervuiling van de openbare ruimte, of wat dan ook?
Als er iets is wat verloedering in de hand werkt dan is het deze manier van reklame maken wel, stel je voor dat iedereen zo maar overal stickers gaat plakken..