In de zomer van dit jaar wordt een voorkeursalternatief voor de aansluiting A8-A9 gekozen. Dan volgen er inspraakrondes en diverse procedures. De provincie verwacht dat in 2019 begonnen worden met de ‘realisatiefase’.

De gemeente Zaanstad gaat een deel financieren (14 miljoen) – het grootste deel komt van de Provincie en Vervoersregio* – en speelt ook een rol in de besluitvorming.

Zo heeft de gemeente ingestemd met de keuze voor de drie alternatieven (Heemskerk, Golfbaan, Nulplus door Krommenie). En als er nog voor 2018 gekozen wordt voor een alternatief zal de huidige raad zich daar over moet uitspreken.

Hoe denken de partijen in Zaanstad daar eigenlijk over? De SP en GroenLinks waren voor nulplus (aanpassing bestaande verbinding door Krommenie) maar de SP is geen voorstander van de huidige variant met een viaduct), de PvdA weet het nog niet, ROSA is zowel tegen doortrekken als tegen het huidige nulplus-alternatief (net als de SP) en de rest is voor een directe aansluiting tussen A8 en A9, dus voor de tunnel onder Assendelft.

Voor Nulplus

GroenLinks is tegen een weg door het groen:

“Wat GroenLinks betreft komt er géén nieuw stuk asfalt tussen de A8 en A9. Bij de Nul-plusvariant wordt er beter gebruikgemaakt van de bestaande infrastructuur. Met deze variant blijft de huidige groene ruimte rond Assendelft, Krommenie, Heemskerk en Uitgeest behouden.”

Het is echter de vraag of de partij bij dit standpunt blijft. Fractieleider Paul Laport zegt tegen De Orkaan dat GroenLinks

“erg geschrokken is van het laatst gepresenteerde ontwerp door Krommenie. Dat spreekt ons zeker NIET aan. We zullen er daarom in de partij nogmaals over moeten spreken.

We zijn tegen de geschetste nulplusvariant. Wat ons betreft wordt er daarom voor geen van de drie varianten gekozen. Deze verhoogde weg dwars door Krommenie zien wij in ieder geval niet zitten.”

Heemkerk/Golfbaan (Assendelft)

  • Het CDA wijst de nulplus-variant af. “Onze voorkeur gaat uit naar één van de twee andere alternatieven. Welke zal afhangen van het onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd. Voor zowel de Heemskerk- als de Golfbaan-variant geldt dat wij grote waarde hechten aan een goede inpassing in het landschap. Dat houdt onder meer in dat de passage van de Dorpsstraat in Assendelft ondergronds moet geschieden.”
  • D66: “Essentieel is het doortrekken van de A8 naar de A9
  • VVD: “De A8 moet doorgetrokken worden naar de A9 om Krommenie, Assendelft en Wormerveer van sluipverkeer te ontlasten.”

  • DZ’s verkiezingsprogramma: “Om in de toekomst zware verkeershinder in Zaanstad-Noord te voorkomen moet de doortrekking van de A8/A9 zo snel mogelijk worden gerealiseerd.”
  • POV: “Wij zijn geen tegenstander van een aansluiting van de A8 op de A9. Het vergroot de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van Zaanstad noord.”
  • ZIP: “Het volgende grote project moet de aansluiting van de A8 op de A9 zijn. Dit is zeer
    belangrijk om het sluipverkeer in Zaanstad Noord terug te dringen.”
  • ZOG: “De aansluiting van de A8 op de A9 heeft onze steun.”
  • CU: “De aansluiting A8-A9 zou Zaanstad van een grote verkeersstroom ontlasten.” Christa Neefjes meldt dat de “lobby voor verbinding a8/a9 met goede inpassing in het landschap” moet worden voortgezet, vanuit “de noodzaak voor bedrijven dat de Zaanstreek goed bereikbaar is en blijft, waarbij het landschap ons veel waard is.”

Onbeslist

“De PvdA Zaanstad heeft nog geen definitief standpunt. Maar op basis van de ons bekende gegevens denkt de PvdA op dit moment dat de ‘nul plus’ variant van alle voorliggende tracés de minst goede optie is voor Zaanstad.”

Songul Mutluer voegt daaraan toe in een mail aan De Orkaan: “Echter voelen we op dit moment niet zo veel voor voor de nulplus-variant met het viaduct.”

Tegen doortrekken en tegen nulplus-viaduct

  • De SP is tegen de aanleg van de A8-A9 met uitzondering van het nul-plus alternatief. De verbindingsweg A8-A9 is een aantasting van de groene open ruimte, het boerenland, het cultureel erfgoed de Stelling van Amsterdam en het historische landschap met het Oer-IJ. (foto van SP’er Evert Hartog)

De invulling met viaduct is echter geen optie volgens de SP die gister (9/2) op haar website schreef:

Als het aan SP Noord-Holland en Zaanse SP-gemeenteraadsfractie ligt komt er helemaal geen nieuwe verbinding tussen de A8 en de A9. De provincie onderzoekt daarvoor drie alternatieve routes. Eén daarvan – de ‘nul-plus’ variant – had eerst nog de steun van de SP. “Waar men eerst sprak over een tunnel of ‘verlaagde’ wegaanleg, duikt nu uiteindelijk een viaduct op. Daar kan geen sprake van zijn.

ROSA gaat niet over één nacht ijs en wacht de verdere ontwikkelingen kritisch af volgens de tekst die begin op 4 februari op hun website werd geplaatst:

“Welke variant het ook wordt, hij zal een enorme impact hebben op de gezondheid van duizenden Zaankanters, op het milieu en de natuur én op het aanzicht van Zaanstad. Er is nog te veel niet onderzocht. Over de kosten is niets bekend, over de effecten op het milieu nog minder.”

Ruud Pauw van ROSA meldt De Orkaan dat “onbeslist” echter niet de juiste positie is:

Dat klopt niet. Wij hebben altijd gestreden tegen doortrekking A8-A9 door de polder en dat blijven we doen. Maar wat er nu bekend is geworden als nulplus-variant is natuurlijk geen alternatief. Daarom zijn we hier iets genuanceerder in dan de andere partijen. In ons verkiezingsprogramma staat ook dat wij tegen doortrekking A8-A9 zijn. Volgens mij is ROSA hierin al jarenlang zonder uitzondering consequent in geweest.

 

* Aanvankelijk meldden we dat de gemeente een “klein deel” zou financieren. Volgens wethouder Verschuren (zie comment) gaat het om € 14m, 7 voor de weg en 7 voor een goede inpassing. Hij noemt dat niet “klein”, is dat klopt natuurlijk. In vergelijking met de totale kosten is dat bescheiden (de totale kosten zijn overigens nog onbekend) maar het klopt dat het een fiks bedrag is. Ook schreef Verschuren dat de kosten vooral door de Vervoersregio (vroeger Stadsregio Amsterdam) en de provincie gedragen worden, en niet door het Rijk. Kamerlid Barbara Visser (VVD, voormalig wethouder Zaanstad) pleitte vorig jaar om een deel van de extra miljarden die het kabinet in de infrastructuur wil investeren een deel voor de A8-A9 verbinding te reserveren om dat vlot te trekken. Daar kwam onze inschatting vandaan, maar daar is inderdaad geen toezegging van binnen.