Eén regeltje in de Incidentrapportage 1e kwartaal 2016: “Wilhelminabrug (31 maart 2016). Voetganger springt van opengaande brug, negeert stoptekens en springt van 4 meter naar beneden.”
Dit is één van zes ernstige incidenten – waarschijnlijk ook meteen het ernstigste – die in het eerste kwartaal van 2016 bij de Zaanse bruggen zijn genoteerd.
De andere vijf:
- Julianabrug (20 januari 2016): “aanvaring stuurhut schip met brugdek. Stuurhut staat scheef.“
- Beatrixbrug Knollendam (4 fabruari 2016): “auto tussen de slagbomen. Brugproces gestopt. Slagbomen gingen niet meer omhoog.”
- Beatrixbrug Knollendam (8 maart 2016): “vrachtwagen rijdt slagboom aan“.
- Coenbrug (17 maart 2016): “vrachtwagen en personenwagen onder de slagboom. Noodstop gebruikt.“
- Dr Den Uylbrug (7 april 2016): “slagboom op vrachtwagen. Vrachtwagen stond opgesteld op het kruis in de baan van de slagboom.”
(foto boven Google Streeview, Beatrixbrug Knollendam).
Morgen geven we een overzicht van alle incidenten in één week, inderdaad zijn auto's de grootste groep.
Het zijn dus in meerderheid de auto's die de overtredingen begaan. Waarom dan inzetten op gedragsverandering bij fietsers?