Afgelopen maandag schreven wij over een EBS-bus waarvan de band was afgelopen. We meldden daarbij dat het waarschijnlijk om een afgebroken aandrijfas ging. Dat bleek niet het geval meldt EBS:
‘Het probleem bij deze bus was dat de wielmoeren van één van de wielen niet goed vastzaten.’
Het ging om een bus van zo’n 13 jaar oud die was overgenomen van de vorige concessiehouder Connexxion. Waarvan de woordvoerder van die maatschappij in oktober aan De Orkaan meldde dat ze aan het eind van hun levensduur zijn.
De woordvoerder van Gerard Slegers bij de Vervoerregio laat weten vastgesteld te hebben dat ‘het een opstartprobleem betrof.’ (Een opstartprobleem van een dertien jaar oude bus). Verder zeggen ze begrip te hebben voor de opstartproblemen van de nieuwe vervoerder in dit gebied:
‘Voor de Vervoerregio Amsterdam is het belangrijkste dat de reizigers in onze regio kunnen rekenen op betrouwbaar en veilig openbaar vervoer.’
Doordat nieuwe vervoerder EBS problemen heeft met de levering van hun nieuwe bussen, hebben zij uit alle hoeken en gaten bussen moeten trekken om toch iets van een dienstregeling te rijden. EBS heeft aangekondigd de wielmoeren van alle ex-Connexxion bussen te zullen controleren:
‘Bovendien gaat EBS voor extra zekerheid metalen (i.p.v. plastic) borgclips over de moeren heen aanbrengen, zoals ze dat ook gewend is in haar Waterlandse vloot.’
Door: Merel Kan
dit is wel een grote fout, maar mensen die werken maken wel eens een fout
misschien voor de chauffeurs een cursus natrekken wielmoeren. behoort men toch te weten.
je mag als chauffeur absoluut niet zelf sleutelen! dat is werk voor de werkplaats.
Geen gereedschap mee ;)