Vanmiddag (Stille Zaterdag), liepen zo’n 40 mensen een stille tocht van ’t Veldpark naar het Verzetsplantsoen in Zaandam. Bij het beeld van Dikke Bertha werden witte rozen gelegd.
De tocht was georganiseerd door vluchtelingen die in de tenten in ’t Veldpark verblijven en is bedoeld als steunbetuiging voor de mensen in Brussel en België.
Anas uit Homs loopt mee omdat hij het belangrijk vindt om mensen te laten weten dat de gruweldaden niet uit zijn naam zijn gepleegd. Het geweld is hem helaas maar al te bekend, maar daar wil hij vandaag niet over praten: “Het gaat om de mensen in Brussel.”
Wij liepen mee:
De foto linksboven is van Laurette Brinkman-Guldenaar.
Die stenengooiende jongeren zijn nederlandse jongeren en zouden de kinderen kunnen zijn van mijn buurman...
Verder ben ik het met je eens dat de ellende die ze veroorzaken aangepakt moet worden, maar of dit onder het kopje terrorisme valt waag ik te betwijfelen, dat is toch van een heel andere orde
Klopt helemaal. Ik weet niet of het Hollanders zijn. Maakt ook niet uit, ik gebruikte ze enkel om aan te geven dat in mijn ogen een pappen en nat houden aanpak niet werkt.
Ik ben van mening dat een hoop mensen niet met veel vrijheid om kunnen gaan en mensen met een buitenlandse (islamitische) afkomst eerder radicaliseren.
Laatst op tv een discussie gevolgd over o.a. het waarom van theedrinken. Ik zie daar best het goede van in. Deze discussie ging over het in deze tijd van terrorisme/radicalisering met een islamitische achtergrond en daarmee te zorgen voor minder draagvlak voor radicalisering vanuit de gematigde islamitische gemeenschap dmv theedrinken. Vooral blijven doen zeg ik. Op een gegeven moment is de koek op en ben je uitgepraat. Het zijn tenslotte geen kinderen waarmee je eerst onder het genot van een glas en een plas, alles even tot rust probeerd te brengen alvorens tot de orde van de dag over te gaan en daarmee voor de toekomst verwacht dat het nou eens duidelijk is. Je kan niet blijven "smeken" om aub bij de geldende normen en waarden, die in dit land gelden, te blijven. Zelf heb ik een broertje dood dat mij door een ander wordt opgelegd of ik Zondags geld mag uitgeven of dat mijn dochters voor zondaars worden uitgemaakt omdat ze geen broek dragen of geen hoofddoek dragen. Ik dacht dat die discussie al voor mijn geboorte geweest is in NL, is het niet van de gekke dat we weer in een discussie geraken omtrent een geloof. En ja, ik denk zeker dat dit te maken heeft met de discussie rondom vluchtelingen. De buurman waar Hans Kuijper het over had is bijv. die buurman die vorige week op een bruiloft in Bagdad nog testosteron stond te schieten met een automatisch wapen(en een nóg stoerdere oom zelfs een rpg afschoot..is allemaal normaal) en morgen als nieuwe Nederlander onder het genot van een glas thee en een plas uitgelegd MOET worden dat het hier wat gemoedelijker toegaat. Ik heb ze niet uitgenodigd in dit "huis". Mocht er iemand in nood voor de deur staan, ben ik bereid te helpen. Tot op zekere hoogte en onder voorwaarden. Trouwens in Duitsland gaat de politiek ook een beetje om.
Die was nog altijd van Marokkaanse afkomst, weliswaar geboren in Amsterdam maar met een dubbele nationaliteit.
Toch zijn bekende terroristen in Nederland geweest en toch vindt jij de kans groter dat mijn buurman een terrorist is dan iemand van buitenlandse afkomst?
Die laatste zin is merkwaardig gesteld. Er zit namelijk geen tegenstelling in.
Terrorisme is in het westen een nationale, vaak zelfs locale aangelegenheid. Er worden geen terroristen 'ingevlogen'. Dat zou de bestrijding overigens een stuk eenvoudiger maken.
Nederland is, sinds de aanslag op Van Gogh, gespaard gebleven. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets zal gebeuren, maar veelzeggend is het wel. Blijkbaar komen mensen in onze maatschappij minder snel tot gruweldaden dan in de landen ten zuiden van ons.
Het is natuurlijk speculeren hoe dat komt. Zelf denk ik dat het verfoeide 'theedrinken' van onze burgemeesters er iets mee te maken heeft. En ook de neiging om in een buurman 'van buitenlandse afkomst' toch eerst en vooral een buurman te zien, en pas daarna iemand van buitenlandse afkomst.
Het is op het eerste gezicht geen prettig idee, dat terrorisme over het algemeen vanuit de eigen gemeenschap komt. Maar het is juist een kans om er iets aan te doen, we hebben er invloed op.
De betogers uit het In 't Veldpark, om maar weer even on topic te komen, begrijpen dat ook. Ze laten met hun protest zien wat voor buren zij willen worden. Het is aan ons die hier al langer wonen om hun die plek te gunnen. Honderden vrijwilligers zetten zich daar nu al voor in.
Noem het naïef, noem het Linksch en Gutmenscherig, maar het streven naar een maatschappij waarin ieder zijn plaats kan vinden en niemand zich buitengesloten hoeft te voelen, scheelt veel ellende op de langere termijn.
Voor iedereen.
Herinner mij nog wel een akkefietje met de hofstadgroep. En waren de afgelopen niet de nodige aanslagen voorkomen? Zo maar een gedachte nav je opmerking over dat nederland gespaard is gebleven.
U heeft gelijk, helemaal buiten de wereld staan we niet. Overigens bewijst bijvoorbeeld de Hofstadgroep maar weer hoe lokaal terrorisme is. Maar als we rekenen vanaf de Twin Towers staat het aantal slachtoffers in Nederland op één. Laten we hopen dat dat zo blijft.
Ik noem juist het thee drinken weg kijken. Pappen en nahouden en hopen dat jij de dans ontspringt. Zeker op lokaal niveau vind ik dat het zeer zwak is. Neem de stenengooiers die bussen bekogelen, of ze van buitenlandse afkomst zijn of niet, aanpakken en doeltreffend optreden. Niet af en toe een auto met wat blauw rode strepen een rondje laten rijden. Bekende overlast gevende hangjongeren aanpakken.
Met het oog op de vluchtelingen noem ik een buitenlander gewoon een buitenlander en een buitenlandse buurman een buitenlandse buurman. Verschillen negeren is eerder een probleem dan het maar te negeren en iedereen op een hoop te gooien.
Je hoeft mensen niet in hokjes te stoppen maar je mag best bewust zijn van verschillen. Het niet noemen en niet accepteren zorgen eerder voor ongewenste gevoelens lijkt mij.
Ja je kan natuurlijk vallen over hoe goed iemands Nederlands is, maar volgens mij begreep jij mij best.
Wou jij de recente aanslagen in België en Frankrijk locale aangelegenheden noemen? Volgens mij waren het daders van buitenlandse afkomst namens een buitenlandse organisatie.
Het is een illusie in mijn ogen om te denken dat er tussen de stromen vluchtelingen geen terroristen en ander gespuis zitten.
Zijn genoeg artikelen over.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/duitse-inlichtendienst-is-strijders-onder-vluchtelingen~a4239439/
Het ging me niet om taalgebruik, maar om de redenering. Blijkbaar ziet u een verschil tussen 'buurman' en 'iemand van buitenlandse afkomst'. Volgens mij bestaat dat verschil al tientallen jaren niet meer, in onze maatschappij.
Maar stel dat u gelijk heeft, en dat de golf van terrorisme veroorzaakt wordt door kwade geesten uit het buitenland, dan nog kunt u niet ontkennen dat die voor de uitvoering gebruik maken van jonge mensen die in het westen geboren en getogen zijn, door buurjongens dus.
Blijkbaar zijn zulke uitvoerders in België en Frankrijk een stuk makkelijker te vinden dan in Nederland (of in Zweden, om nog maar eens een voorbeeld te noemen).
Dat biedt geen garanties, maar wel een mogelijk antwoord op terrorisme. Verwaarlozing en repressie, zoals in de buitenwijken van Brussel en Parijs, werken blijkbaar niet. 'Theedrinken' wel. Of ziet u dat anders?
Daarin verschillen we dus mening.
Voor mij is een buurman allereerst een buurman. En ik zie waar niet-theedrinken in Parijs en Brussel toe heeft geleid.
Eerlijk gezegd vind ik de politiek die daar heel lang bedreven is (wegstoppen en hopen dat alles zich vanzelf wel oplost) een ernstige vorm van wegkijken. Ik ben blij dat Nederland daar, vooral op lokaal niveau, niet aan meedoet. En ik constateer opgelucht dat het werkt.
We begonnen toch de discussie met de vluchtelingen? Dat noem ik geen buurman nee, en iemand kan naast mij wonen maar zolang die uit het buitenland afkomstig is zie ik hem of haar als buitenlander. Dat zegt verder helemaal niks over of die persoon meer of minder welkom is.
Mogen verschillen niet benoemd worden? Zijn de artikelen zoals eerder genoemd onzin?
En het is niet of of. Het "thee drinken" is struisvogel politiek. We kunnen zien hoe dat werkt in sommige wijken.
En...moeten wij hier nu enthousiast van worden.....door het falende beleid...of te wel puinhoop die is veroorzaakt?...goed beleid is dat je vluchtelingen help met een juist beleid...geen paniek beleid...geen opvang van vluchtelingen in een sporthal....diep triest, om zo bij mensen nog een beetje menselijk gevoel naar boven te halen terwijl het volledig is mis gegaan in Den Haag!Die hadden al lang goede opvang moeten realiseren...of in Nederland!...of buiten de grenzen van Nederland!...op deze wijze zal het alleen maar verliezers opleveren.
Voor de pessimisten onder ons vluchtelingen zijn geen terroristen ...
Klopt helemaal!
Helaas zijn er wel terroristen en ander tuig dat zich voordoet als vluchteling.
Zijn genoeg berichten over.
De meeste terroristen vermommen zich als mensen. Ontzettend slim, want zo vallen ze minder op. Om het nog lastiger te maken zijn het veel vaker je buren dan mensen van verder weg. Dat geldt overigens ook voor alledaagse misdadigers, uitgezonderd verkrachters: die zijn meestal familie.
Het ongecontroleerd binnen laten is harstikke dom en zorgt voor een minder groot draagvlak onder de "menschen".
Maar wil jij nu beweren dat de meeste terroristen van Nederlandse afkomst zijn dan van buitenlandse afkomst?
Misschien heb ik het nieuws niet helemaal goed gevolgd of doet de NOS aan verkeerde verslaggeving, maar ik heb toch sterk de indruk dat de meeste terroristen van buiten Nederland komen.
Dat komt omdat sinds de moord op Van Gogh (door een Nederlander) alle terroristische aanslagen in het buitenland plaats hebben gevonden.
We kunnen van vluchtelingen toch niet verwachten dat zij een statement maken van gebeurtenissen elders in de wereld? Dat vrijwilligers hen bezighouden OK, maar hou ze toch in de luwte! Ik hoop niet dat een zieke geest hen heeft wijsgemaakt dat ze een verblijfstatus krijgen door te 'demonstreren'.
Je reactie bestaat uit een paar vragen? Of punten.
Niemand verwacht van 'de vluchtelingen' dat ze een statement maken. Deze actie kwam bij hen vandaan. Mensen van de Noorderkerk sloten aan.
Wij spraken vandaag vluchtelingen in het park die niet meeliepen. 'De luwte' was hun reden: door zichtbaar te worden (bijvoorbeeld via De Orkaan) dachten zij een onveilige situatie voor zichzelf of hun familie te creëren.
Zieke geesten hebben wij niet kunnen ontdekken. Wel geesten die een hoop hebben meegemaakt en toch nog medeleven met anderen kunnen tonen.
Beetje overdreven kop die doet denken dat alle vluchtelingen in het park tegen zijn...
het zijn er 40 van de 550, das nog geen 8%
Een beetje een orkaan in een glas water zeg maar.
Daarnaast is het een mooi filmpje, de syrier leest de tekst netjes op, maar heb toch twijfels of ie weet wat ie zegt... met andere woorden de tekst is hem aangeleverd lijkt het.
Ook veel Nederlanders met een roos die meelopen..
Lijkt dus al met al gepland door een vluchtelingen organisatie, net als de rozen uitdelen dat gelijk tijdig op meerdere plaatsen in NL met dezelfde spandoeken, dat ze zich zo welkom voelden...
Maar mooi dat er een aantal vluchtelingen een statement heeft gemaakt
En je schaamt je nu al een klein beetje voor deze reactie nemen wij aan...
En jullie schamen je nu al een klein beetje voor deze reactie neem ik aan...
Iemand voldoet niet aan jullie idealen dus dan maar zo een reactie? Hij noemt het zelfs mooi dat er vluchtelingen zijn die zo een statement maken.
Elke kritiek is reden tot een persoonlijke aanval? Over schamen gesproken.
’Dikke Bertha’ is weliswaar de volkse bijnaam van het monument, maar in de context van een herdenking minder gepast. Volgens mij is de officiële naam het Verzetsmonument. Komt nog bij dat Dikke Bertha het de bijnaam is van een Duitse houwitser (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dikke_Bertha) uit de fabriek van Krupp.
Dank voor je commentaar, Martin. Wij kennen het monument en haar geschiedenis, noem het ongepast, noem het dwars of zelfs Zaans, maar we zijn gaan houden van haar bijnaam.