‘Slaapverstoring’, ‘Luid gillend geluid’, ‘Journaal niet te verstaan’, ‘Wakker geworden door een vakantievlucht’, ‘Gisterenavond pas kunnen slapen vanaf 2 uur toen de laatste (eerste) pretvlucht vertrok.’ De website vliegherrie.nl is net in de lucht, maar de eerste overlast is al gemeld.
De website is het initiatief van omwonenden van Schiphol en een aantal milieuorganisaties, waaronder Saense onderwonenden Schiphol (SOS Zaanstreek). Je kan er melden welke overlast je ervaart, en de gegevens zullen gebruikt worden om – geheel transparant- zichtbaar te maken hoever de overlast strekt.
Vliegherrie.nl is in het leven geroepen uit onvrede over bestaande meldpunten als BAS. Er heerst wantrouwen tegen die site omdat er niets met de meldingen gedaan zou worden. Zij vergelijken BAS met een slager die zijn eigen vlees keurt:
‘BAS wordt beheerd door de Schiphol Groep in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Er vindt geen enkel onafhankelijk toezicht plaats op de afhandeling van de klachten en beide organisaties bepalen zelf vrijelijk criteria voor wat wel en niet wordt meegeteld.’
Ik vraag me af hoe officieel vliegherrie.nl met de meldingen omgaat. Het lijkt meer op een klaagforum en wie niet de visie van één van de deelnemende oprichters, c.q. partijen deelt, daarvan wordt resoluut de reactie verwijderd.
Een uiterst dubieus initiatief. Geen enkele reactie wordt aan meetbare overlast gekoppeld zoals BAS dat wel doet. Wat heb je hier aan, behalve dat ze je persoonsgegevens krijgen.
Kijk uit zou ik zeggen.
Ik woonde tot 2003 in Amsterdam Oost'geweldig'met regelmatig vaak urenlang vliegtuigen over mijn huis, vierde bovenste verdieping, heen tot ik er zware koppijn en depressies van kreeg. Wat een heerlijkheid toen ik in 2003 verhuisde naar Koog aan de Zaan, wat een zaligheid, gewoon naar bed kunnen wanneer ik dat wilde, met de ramen open, wel zo prettig als je astma/copd hebt. Maar helaas kwam er een eind aan ook dit sprookje: de POLDERBAAN werd geopend en dat weet ik vandaag de dag nog altijd. Terug naar erger dan erg in A'dam Oost, bijna 24/7 aan bijna een stuk door dof gedreun en gebulder, vanaf zes uur in de ochtend tot vaak ver na middennacht. Nu begrijp ik van iemand dat ik dus gewoon moet gaan verhuizen. Wat een idee, want woningen zijn er te kust en te keur, nietwaar. Zowel huur als koop. En zo betaalbaar ook allemaal, nietwaar. Waar dan wel? Ik probeer als nu 70 jarige al jarenlang een ruilwoning buiten de Randstad te vinden maar helaas. Een keer was het bijna gelukt, naar Grootebroek, heerlijk dichtbij het IJsselmeer, ook goed voor mijn longen, maar helaas, regeltjes stelde dat er minstens drie personen moesten zijn. Twee had gekund maar drie niet. Dus woon ik hier nog steeds en 'geniet' dagelijks volop van gedreun en gebulder van overkomende vliegtuigen, vandaag ook nog een oude Dakota maar die viel wat herrie betreft erg mee. Wel eg fijn om van een begripvol persoon te horen dat het probleem aan mij ligt: ik moet gewoon gaan verhuizen! Opgelost!
Het is weer hopeloos boven Oegstgeest. In de nacht vanaf half twaalf, om het kwartier. Twee uurtjes rust en dan om half vier weer dat verschrikkelijke geluid .en nu alweer ( het is nu 08:00 geweest) alweer dat gedonder boven mijn hoofd. Ik word er gek van!!!
Randstedelijke groei tegen Schiphol groei. Dat is als twee tektonische platen die tegen elkaar drukken. Wat onherroepelijk vroeg of laat een aardschok veroorzaakt.
Dat is de wet der natuur. Wordt de regio een tweede Groningen? Maar dan in figuurlijke beving beleving?
Ik woon in Amsterdam boven de sloterplas wordt de bocht gemaakt ik vind het ongelooflijk in Amsterdam en dan z,on last van het vlieglawaai
Wij wonen al meer dan 40 jaar in Landelijk Noord. Bij ongunstige wind zitten we onder de vliegroute.
Het is dankzij Corona een jaar stil geweest. Sinds vorige week is het weer mis. Het begint om 5 uur in de morgen, en gaat de hele dag door. Iedere paar minuten komt er een over.
Onze overheid/de sector doet niet aan Artikel 1 van de Grondwet. Daarmee is het beleid dus ongrondwettelijk: als de gezondheid van mensen in 'dunbevolkt' gebied minder waard is dan dat van mensen die in steden wonen, dan is onze gezondheid dus in de ogen van de volksvertegenwoordigers 'minder waard'.
Op NH-Nieuws las ik teksten over het nieuwe aanvliegen op Schiphol:
'Met het 'Intelligent Approach'-systeem worden vliegtuigen met een vaste tijdsinterval van elkaar gescheiden, in plaats van de afstandsregels. Positief voor omwonenden (!!!), zegt een woordvoerster van LVNL tegen NH Nieuws, want zo kunnen meer vliegtuigen worden afgehandeld op de twee hoofdlandingsbanen en kunnen banen die voor meer overlast zorgen vaker worden ontzien.'
En ook nog: 'Nu kunnen per uur op één baan 36 vliegtuigen achter elkaar landen. Zet de verkeersleiding twee landingsbanen tegelijk in, dan kunnen er per baan 34 vliegtuigen in een uur worden afgehandeld. Met het nieuwe systeem kunnen er per uur en per baan twee extra vliegtuigen landen, zegt LVNL.'
En zo wordt al 30 jaar het sprookje van 'groei, maar met minder hinder' verkocht, aan onwetende politici.
Inderdaad, twee nieuwe vliegtuigen met de helft minder lawaai geven uiteraard net zoveel overlast als een oudje met veel lawaai.
Alleen zal ons Coraatje dat natuurlijk nooit aan ons vertellen omdat het volk te enen male en het intelligentieniveau en de kennis ontbeert om haar gedachtenspinsels op juiste wijze te kunnen duiden…..
Minister C. van N. is vaak ziende blind en horende doof.
Dus uitermate geschikt voor haar taak………
Maar ze is onlangs wel door de asfaltlobby tot Asfaltkoningin gekroond, en in het buitenland heeft ze haar mond vol over hoe voorzichtig we toch met het milieu moeten vanwege de klimaatcatastrofe. Verder worden er met haar goedkeuring natuurplassen volgestort met granuliet (maar nee, documenten daarover vrijgeven? daar zou het betreffende bedrijf wel eens door geschaad kunnen worden...). Ook krijgen zwaar vervuilende chemische bedrijven gewoon weer vergunningen om te blijven doen wat ze doen - n.l. Nederlandse burgers aan giftige stoffen blootstellen.
Wij wonen nu bijna 50 jaar in Aalsmeer.
In de 70er jaren was het aantal vliegbewegingen vanaf en naar de Aalsmeerbaan 13.000.
Nu meer dan 80.000!
De overlast is inmiddels gigantisch, buiten alle proporties. Dit mede door de overlast van de Zwaneburgbaan die ook uitvliegroutes over Aalsmeer heeft. En dan natuurlijk de Kaagbaan die altijd enorme herrie boven Rijsenhout en
Aalsmeer geeft.
Eindelijk begint de Aalsmeerse gemeenteraad zich te roeren: jarenlang is om economische redenen een onacceptabele toename van de herrie voor luef genomen. Nu blijkt uit onderzoek dat Schiphol miljardenschade genereert.
Minister Nieuwenhuizen is wezen logeren in Aalsmeer, maar die nacht werd de Aalsmeerbaan niet gebruikt......Pas dus op met het uitnodigen van bestuurders op de koffie, want als de wind toevallig die dag uit een andere hoek waait, hoor je even niets!
Alle protestgroeperingen rond Schiphol moeten de handen ineen slaan om de leugens van Schiphol over stille vliegtuigen en andere onzinnige maatregelen die niets opleveren te ontzenuwen.
Succes daarbij!
Vliegherrie.nl voldoet aan een vraag: enorme aantallen mensen bezoeken de site en laten er hun klacht(en) achter. Als je al 30 jaar lang door de overheid bedonderd wordt, ben je wel klaar met een 'gewoon transportbedrijf' dat mega-grote invloed heeft op de politieke besluitvorming. Het begint al met het berekenen ipv van het werkelijk meten van veroorzaakt geluid - en ja, zo kun je net als de auto-industrie doet, de boel goed voor de gek houden - veel auto's zouden 1:20 kunnen rijden (ja, wanneer ze gestript zijn van alles, geen buitenspiegel meer hebben etc.)..
Schiphol - gewoon bedrijf met mega grote politieke invloed
Dan - omdat dit bedrijf wordt afgerekend op 'aantallen gehinderden' lekker tellingen van het huizenbestand uit 2005 blijven gebruiken, en mensen die buiten de geluidscontouren wonen - tel je gewoon niet mee. De overlast in Assendelft is 'matig' volgens diezelfde overheid. Ja, zo kan je het aantal gehinderden jarenlang heel erg laag houden - en dan doe je ook nog aan 'participatie' die totaal nep is, en gebruik je jarenlang de door de overheid/sector op verkeerde rekenmethodes gebruikte dosis-effectrelaties (officiële maat voor overlast van t geluid). Arme inwoners van NL, wiens achteruitgang in leefmilieu voor hun eigen regering gewoon niet bestaat.
Raadsleden van Zaanstad: kom eens bij mij op de koffie na jullie reces!
Bij deze een uitnodiging aan raadsleden van Zaanstad om eens bij mij een kop koffie te komen halen: op de fiets vanuit Zaandam, dan merk je goed het verschil als je hier dicht in de buurt komt!
Dit was gisteren op het nieuws. Het is hoop gevend! https://eenvandaag.avrotros.nl/item/economie-groeit-niet-door-uitbreiding-schiphol-het-kost-alleen-maar-geld-nieuw-onderzoek-legt-bom-onder-plannen/
Winnie, ik hoop oprecht dat je een paar pakken koffie extra moet gaan kopen. Dat veel raadsleden daadwerkelijk bij jou komen ervaren hoe erg, hoe verstorend en hoe frequent het vlieglawaai is.
Hoe meer hoe liever: als je er niet onder woont - heb je echt géén idee....
Ga naar Flightradar24.com, zie je ze in real time boven Zaanstad opstijgen. Compleet met vluchtnummer. tijd van vertrek en bestemming. Als je melding maakt weten ze over welke veroorzaker het gaat.
En geluid meten kan je met de app Explane
Vliegherrie.nl moeten we klagen niet hier 🤣
Goed initiatief!
Vandaag vliegt er elke anderhalve minuut een vakantiepretvlucht met veel herrie over de Schildersbuurt in Zaandam. Dat begon vanochtend al voor 6 uur. In de maanden hiervoor was dat elke twee minuten. Toen wij hier zijn gaan wonen lag de Schildersbuurt niet in de aan-of afvliegroute van Schiphol, meneer Hartog.
Velen gaan niet wonen onder een aanvliegroute maar krijgen het vroeg of laat opgelegd. Toen wij 40 jaar geleden in ons huis kwamen wonen, was er niet of nauwelijks vliegverkeer boven Koog aan de Zaan. Wanneer de vluchten zich aan de regels zouden houden, is er niets aan de hand. Maar om tijd en geld te besparen buigen de vliegtuigen veel te vroeg af naar het oosten. Gevolg: vliegen over de tuin, enz, enz.
Dus mijnheer van bovenstaande reactie "Öordeel niet te snel"
Ach jee, weer een uitlaatklep voor de hypersensitieven... Veel plezier met melden!
LOL, wie gaat er nou wonen bij een aanvlieg route wonen? Hetzelfde als je bij de markt woont, elke ochtend om 4 uur de opbouw van de marktkramen Of langs de spoorlijn wonen. dus niet piepen, is jullie keus
Ik woonde al hier toen werd er een vliegveld aan gelegt in Zestienhoven dus niet zeuren dat ik dat had moeten weten
In Oostzaan vlogen geen vliegtuigen toen ik hier kwam wonen. Nu zeer veel overlast van lawaai. Zelfs met ramen dicht.
Dus zeker geen LOL. En ook geen KEUS.
Ze vliegen hier de dakpannen er weer af hoor
Tis nu zondagavond 9.45 uur en er komt weer geen eind aan vanaf die polderbaan
Is niet onze keus. Voorheen vloog alles van en naar Schiphol over het punt Spijkerboor en nu vliegt alles over de Engewormer - ik ben niet verhuisd men heeft in Corona tijd de uitvliegroutes verlegd.
Goh de eerste domme reactie is al binnen, "moet je er niet gaan wonen" deuheu...misschien woonden mensen er al? Als je 42 jaar op een stille plek woont en dan in enkele jaren het de hel op aarde is geworden? En dan? Oja je gaat natuurlijk " verhuizen" zeggen..laat dat eens op je inwerken. Gedwongen door een overheid, dat is niet hoe het zou horen, een overheid hoort de burger te beschermen! Tijd voor krimp luchtvaart, voor ons en onze kinderen!
Wat een domme opmerking. 50 km rondom Schiphol is er sprake van min of meer geluidsoverlast. En laten daar nu net de meeste mensen wonen. Nee, Schiphol moet echt minderen met vliegen wil je on een leefbaar gebied wonen.
Het zal niet lang meer duren voor je vrijwel nergens meer kan wonen zonder geluidsoverlast, horizonvervuiling en verpeste lucht te hebben van vliegverkeer en andere leveranciers v massatoerisme. Ik zeg net als Cor:"Geef niet de schuld aan mensen die ergens wonen." Wonen is levensbehoefte. Vliegen niet.