‘Het is half twee, mogen wij ook eens slapen? ‘, ‘Slaap met oordoppen in, maar dat mag niet meer baten’, ‘ Om 4.39 uur begon het feest weer’, ‘Om de minuut moeten we ons gesprek onderbreken’, ‘Het is niet meer bij te houden!’.
Voorheen kon je alleen overlast melden via BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) dat is ingericht door… Schiphol.
Nadat ‘klagers’ hun neus een aantal keer hadden gestoten en zich niet serieus genomen voelden (‘Ik heb mij hier in het verleden al eens bij BAS over ‘beklaagd’, maar die doen er zoals met alles, niets mee.’) werd de site vliegherrie opgericht. Het initiatief kwam van omwonenden van Schiphol en een aantal milieuorganisaties, waaronder Saense onderwonenden Schiphol (SOS Zaanstreek).
Niet elke reactie lijkt in redelijkheid geschreven, maar voortdurend lawaai kan iets met je doen:
‘De zware vracht krengen laten ze bij voorkeur ’s nachts vertrekken. Lekker veel herrie om dat ‘domme volk een lesje te leren over wie er nu werkelijk de baas is’ !’
Wij zijn ervan overtuigd dat het ‘domme volk een lesje leren’ geen rol speelt. We denken eerder aan ‘slimmeriken’ die geld verdienen. Over de hoofden en het welzijn van mensen die gebukt gaan onder het voortdurende geweld van een snelweg over hun leven.
Een blik op de klachten leert dat mensen er hoorndol van worden en de frustratie druipt ervan af. Er zijn meldingen over de herrie, over het om de haverklap staken van gesprekken, hard moeten zetten van de tv, over de uitstoot. Er is wantrouwen over de overheid, over de RIVM, de ‘officiële’ meetpunten die onverklaarbare resultaten geven, de rol van BAS. Er heerst een gevoel bedonderd en niet gehoord te worden. Dit terwijl de bedrijven in de lucht wordt gehouden met belastinggeld. Veel meldingen komen uit de Zaanstreek.
Vanmorgen om 8:30 uur waren er al 41 meldingen gedaan die begonnen om 1:34 uur met een enkel woord: ‘Nachtrustverstoring’. Het nieuwe meldpunt voorziet duidelijk in een behoefte. Uit de reacties blijkt meer en meer dat er een probleem boven ons hoofd hangt. Soms dus om de minuut.
Op naar de 600.000 vluchten !
En iedereen die in Zaanstad woont en die last heeft van vliegtuigen, die had een kristallen bol moeten hebben... toch? Klagen mag niet, want er wordt geld verdiend op Schiphol. Tegelijkertijd dat met die HUB-functie (uitbreiding) van Schiphol meer mensen daar werk hebben gevonden, verdween het uitzicht op gezonde levensjaren van 2 miljoen omwonenden van de luchthaven.
Conclusie uit een onlangs verschenen artikel van de Belgische gezondheidsdienst (zoals hier de RIVM): Wie meer dan 15 jaar in de buurt van een aanvliegroute woont, heeft een verhoogd risico van 50 procent om aan een hartaanval te sterven.
Gemiddeld 72 dB hier in mijn woonomgeving. Had ik maar niet hier moeten gaan wonen, 40 jaar geleden, toch?
Citaten uit: https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=32704
Zowel nationale als internationale studies tonen inmiddels een verband tussen de blootstelling aan vliegtuiggeluid en hoge bloeddruk en hartaanvallen. Lawaai zorgt er namelijk voor dat het lichaam stresshormonen aanmaakt die een negatieve invloed kunnen hebben op het immuunsysteem, het hart- en vaatstelsel en zelfs het cholesterolgehalte. Hoe meer lawaai, hoe erger de gevolgen. En vliegtuigen zijn nu eenmaal bijzonder lawaaierig. Ter vergelijking: in een rustig plattelandsgebied bedraagt het omgevingsgeluid gemiddeld ongeveer 30 decibel. Een Boeing 737 registreert daarentegen 90 decibel op een kilometer afstand van de landingsbaan.
Zulke geluidsniveaus blijven niet zonder gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die elke dag te maken krijgen met geluidsoverlast van 60 decibel, 30 procent meer kans hebben om aan een hartaanval te sterven dan mensen die in een minder lawaaierige omgeving wonen. Wie meer dan 15 jaar in de buurt van een aanvliegroute woont, heeft een verhoogd risico van 50 procent.
Met de Saense Onderwonenden Schiphol vraag ik al jaren GGD-onderzoek naar het monitoren van gezondheidssituaties van bewoners van met name Zaanstad-Noord.
Wie bezorgd is over dit enorme probleem kan mailen naar soszaanstreek@gmail.com
Wij moeten gewoon onze adem maar inhouden... toch?
Vliegtuigen vliegen op kerosine, een fossiele brandstof. Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten. Ultrafijnstof is zelfs nog schadelijker. Het komt via de longen in de bloedbaan terecht en veroorzaakt ziektes als astma, hart- en vaatziekten, hersenschade en (long)kanker. Rond vliegvelden is de concentratie ultrafijnstof groot: één opstijgende Boeing 747 stoot evenveel ultrafijnstof uit als 1 miljoen vrachtwagens.
Daarnaast produceren vliegtuigen nog andere giftige stoffen, waaronder zwaveloxiden, kooldioxide, lood, stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen (VOC's). Elk van deze verontreinigende stoffen komt met zijn eigen schadelijke effecten. In de buurt van luchthavens vindt men deze stoffen in hoge concentraties waardoor ze kanker, lymfoma, myeloïde leukemie en depressie kunnen veroorzaken.
Ik ben geen struisvogel dus ik steek mijn kop helemaal niet in het zand!
We leven in een vrij land en iedereen mag zeggen wat ie wil maar daar hoef ik het toch niet mee eens te zijn?
Ik doe niet of ik niets hoor, ruik of zie, ik hoor ook de vliegtuigen maar ik stoor me daar niet aan.
Waar ik me wel aan stoor en dat heb ik vaker gezegd bij artikelen over de luchthaven is dat bepaalde mensen alleen aan zichzelf denken en niet beseffen hoe belangrijk Schiphol is voor Nederland en al helemaal niet denken aan de duizenden bedrijven en die paar honderdduizend mensen die dankzij Schiphol een baan hebben.
Nu gaat het over een website waar je kunt klagen over vliegtuiglawaai en een andere keer gaat het weer over het klimaat.
Zaanstad ligt ingeklemd tussen de IJmond, Schiphol en het Westelijk Havengebied en heeft zelf ook de nodige industrie en drukke verkeerswegen. dus overlast is er altijd.
Beste Bert, lees je eens in:
https://www.ftm.nl/artikelen/werkgelegenheid-klm-en-schiphol-veel-minder-dan-gedacht?share=ItDKS6ieLxgp1vl9m%2BMia0E66gCulivnDMuALzbOs4J2%2BQNeuahuL84nfSrf9Rs%3D
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4784641/schiphol-groei-van-nieuwenhuizen-ce-delft-klm-argumenten-gefileerd
Dovemansoren...
Fred, ik heb helemaal geen bijzondere binding met Schiphol maar ik wordt doodmoe van dat eeuwige gezeur en geklaag over onze luchthaven en het vliegverkeer!
Ik voel totaal geen empathie met deze klagers want we wonen nu éénmaal in een stad of stedelijk gebied en dan is het heel normaal dat we geluiden, zeker `s nachts, horen van vliegtuigen, helicopters, industrie, het verkeer, blaffende honden , hardpratende mensen of politie, ambulance of brandweer met gillende sirene`s.
Maar u steekt gewoon uw kop in het zand, en doet als of u niets hoort, ziet of ruikt. Handig zo'n mentaliteit maar het een ander kwalijk nemen zo'n mentaliteit niet te hebben gaat wel (te)ver.
Bert Versteeg heb jij soms een bijzondere binding met Schiphol? Vlgs mij is Schiphol heilig voor je. Niet zo gedragen en geef eens een blik van empathie die echt lijden onder deze vreselijke vervuiler
7000 meldingen van hoeveel klagers?
Vorige week dinsdag stond er in het NHD dat er 5000 meldingen waren binnen gekomen van slechts 1500 verschillende mensen !
Het zijn dus relatief erg weinig mensen die klagen en de cijfers moeten dus met een flinke korrel zout genomen worden!
Het is nu weer dinsdag en het aantal "klachten" is dus met 2000 toegenomen en zijn vermoedelijk grotendeels weer afkomstig uit de groep van 1500.
Ik ben juist blij dat ik weer vliegtuigen hoor en dat mensen weer op vakantie en zakenreis kunnen.
Hopelijk komen de luchtvaartsector, reisbranche en alle bedrijven en instellingen die met toerisme te maken hebben nu eindelijk eens uit het zeer diepe dal waarin ze zitten en dat volgend jaar alles weer wordt zoals het in de jaren voor de crisis was.
het is af en toe niet normaal 2 vliegtuigen in 1 minuut .. ben blij dat ik het hier kan vermelden...vooral morgens vroeg ..
En terwijl ik dit lees, kan ik - vanaf het balkon op de tweede verdieping - bijna de piloot in de ogen kijken...
Beetje gedramatiseerd, natuurlijk, maar ligt het aan mij of gaan die dingen ook steeds láger vliegen? (Ik snap dat ze tijdens het landen lager gaan vliegen, maar ik bedoel meer dat het lijkt of het landen steeds eerder wordt ingezet)