Vorige week plaatsten we een stukje van Winnie de Wit over de nieuwe app van SchipholWatch waarmee je zelf het aantal decibellen kunt meten dat een vliegtuig veroorzaakt, en vervolgens met één druk op de knop door kunt geven aan de database die aan dat programma hangt:
‘Zo kunnen we in de Zaanstreek eindelijk zelf metingen verrichten, onafhankelijk van die Schiphol-slager die alsmaar zijn eigen vlees keurt.’
Er werd flink gereageerd, via Facebook, Twitter, onder het stuk, maar ook per mail. Wat steeds weer boven komt drijven vliegen is de onmacht.
Het feit dat ‘de groep klagers’ bestaat uit bewoners die moeilijk de krachten kunnen bundelen. Mensen die overdag werken, en het protest er even bij moeten doen. Schiphol daarentegen kan haar positie kapitaalkrachtig verdedigen door ‘experts’ in te huren, rapporten te laten maken, lobbyisten te laten tippelen door de Haagse gangen en goodwill te kweken door middel van kekke sportveldjes.
Met name in de vroege ochtend en in de late avond/nacht wordt het Schiphol-geluid als storend ervaren. Overdag is het ook vervelend, maar dan kan je het geluid van boven overstemmen door muziek op te zetten of gesprekken te voeren (liefst iets luider).
Assendelft wordt gesandwicht door twee banen: de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Voor bewoners onder elke route is het tijdens gesprekken soms zwijgen tot het toestel over is, maar er zijn ook mensen die er precies tussen wonen. Stereo-aanranding van de oren en van de rest van het lijf.
Diverse mensen mailden om te vertellen dat ze de strijd als eenling hadden opgegeven omdat ze tegen een muur opliepenvlogen. Het zogenaamde ‘BAS’ (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol), geeft resultaten van metingen die niet lijken te kloppen, vergeleken met de eigen metingen. Daarbij heerst de gedachte dat de lokale (Zaanse) politiek geen deuk in een pakje boter slaat tegenover het machtige Schiphol.
Toch lijkt er iets van de grond te komen: verschillende mensen hebben hun verhaal gemaild naar soszaanstreek@gmail.com om hun vliegtuig-ellende te delen. Via datzelfde mailadres kan je je ook aanmelden als je op de hoogte wil blijven van de stappen die de Zaanse tak neem.
Ik heb sterk de indruk dat er nog wel eens afgeweken wordt van de vliegroutes, die krengen komen steeds dichterbij en niet alleen 's-morgens maar ook 's-avonds na tienen. Van tijd tot tijd verwacht ik dat ze bij mij in de Wasserij op visite komen.
We zijn het helemaal met je eens, Winnie, ook in Wormerveer hebben we vooral ''s morgens vliegherrie.
Korte vluchten moeten stoppen, dus allemaal niet meer vliegen naar europese vakantiebestemmingen
Dank voor jouw steun, Joop! Maar ik wil iedereen die klachten heeft met klem vragen (ook alle andere 'reageerders' op de voorgaande artikelen over Schiphol in De Orkaan):
Mail jouw verhaal over vliegtuigoverlast naar soszaanstreek@gmail.com. Want met die verhalen gaan wij in november met de wethouder Schiphol in gesprek.
Was het eerst jarenlang stil rondom dit probleem, nu blijkt dat er - al lang - veel overlast wordt ervaren, en dat mensen zich met hun klachten (bij BAS) niet serieus genomen voelen. Daar wil de SOS-werkgroep dus mee aan de slag!