Het olifantenpaadje op de vers-ingerichte Vincent van Goghweg waarbij kerende auto’s de fietsroute kruisen, wordt voorlopig niet aangepakt.
Voordat de gemeente Zaanstad ingrijpt, moeten er zes ongelukken gebeuren, dan wordt de plek officieel een blackspot.
De woordvoerder van wethouder Addy Verschuren, die verantwoordelijk is voor de inrichting, liet weten dat de onke U-bocht niet verboden is.
De situatie op de van Goghweg is volgens de gemeente veilig. Zo lang er wegen zijn zullen er helaas ongelukkig gebeuren. De gemeente kijkt zorgvuldig naar de verkeersveiligheid bij alle (nieuwe) verkeersplannen.
Volgens het verkeersveiligheidsplan wordt een plek een blackspot wanneer er zes of meer ongelukken gebeuren. Dat is verkeersveiligheidsterm.
Automobilisten mogen dus scherp keren over het door scholieren flink gebruikte zebrapad, waarbij de bestuurder niet kan zien op het voetgangers/fietsers-stoplicht op groen of rood staat. Er staat geen verbodsbord.
De Zaanse Fietsersbond is van mening dat het kruispunt niet goed is ingericht als auto’s op deze manier keren. Maar voor een grondig oordeel moeten ze de situatie ter plekke nog onderzoeken.
Erik van Druenen, wijkmanager Krommenie, en derhalve ambtenaar van de gemeente Zaanstad, licht het op de discussie op Facebook toe, “Wij willen het zo houden”:
Door de scherp afgestelde verkeerslichten kan dit inderdaad voorkomen dat de automobilist moet wachten op de fietsers die inmiddels groen licht hebben gehad. Wij willen dit voorlopig zo houden. De auto’s zijn bezig met een bijzondere verrichting en moeten daarom de fietsers voor laten gaan. De fietsers zijn ook goed in beeld.
Het alternatief volgens Van Druenen is dat de fietsers langer voor het stoplicht moeten wachten “en dat willen we niet”. (De Orkaan denkt dat je ook gewoon een keerverbod kan invoeren.)
Eric van Druenen zou als oud politieman moeten weten dat dit een zeer gevaarlijke situatie is !!!
Ik snap niet waar het keren voor nodig is. Het terrein bij het Zaanlands Lyceum heeft immers nog een uitgang die op dat kruispunt uitkomt.
Is het niet op te lossen door de toegang en uitgang van dat terrein eenrichtingsverkeer te maken?
Ik heb het zondag maar vluchtig gezien maar je kunt van het Lyceum de Van Goghweg niet oversteken. Dus blijft het lastig en is er in feite maar 1 in en uitgang en wel bij de verkeerslichten. Laat je die namelijk voor inrijdend verkeer vervallen dan moeten de mensen van de Noordelijke kant van de vanGoghweg elders een U maken.
Dat balckspot verhaal van de gemeente is ook onzin.
Grootste blackspot van Zaanstad. Kruispunt Guisweg / Provincialeweg.
Nog een blackspot Kruising leliestraat / provincialeweg
Wat hebben deze twee gemeen?
- Je mag hier 70 kmp/h. Zijn weinig steden in Nederland waar je 70 mag door de bebouwde kom.
Je zou je bijna afvragen hoe het kan dat in Zaandam 50 kmph gereden mag worden over 2x2 Zonder woningen of blackspots, en in Koog Zaandijk / Oud koog 70 met woningen langs de weg en twee blackspots.
Dus geloof me blockspot of niet, uitmaken doet het niet. Ps. wat is er uberhaupt aan het bovenstaande voorbeeld veranderd sind het een blackspot is?
Zou verwachten dat je de snelheid omlaag gooit, maar dan krijg je het argument tijd = geld. Maar ook dat argument gaat niet op, want het stuk in Zaandam zonder blackspots is bijna net zo lang als het stuk in koog met blackspots. Draai het lekker om zou ik zeggen, scheelt het ook geen tijd.
Elke ambtenaar die ik heb gesproken erkent dit. Echter luidt het motto van de verkeerdkundigge in Zaanstad, "Ook al valt er een dode, veranderen doen we het waarschijnlijk niet, want er vallen nou eenmaal dode in het verkeer"
Een keerverbod zou betekenen dat bewoners en bezoekers Zaanlands lyceum en Kunstcentrum die naar dez Provincialeweg willen naar de rotonde Bernardplein moeten rijden en weer terug....
Of zorgen dat het voor automobilisten wel te zien is of het stoplicht voor auto's inmiddels op rood staat; een tweede set stoplichten in de berm na het kruispunt. Op andere plekken zijn er ook twee stoplichten een twee markeringen op de weg, waarbij de tweede dient voor verkeer dat na het eerste stoplicht de weg op komt. Bijvoorbeeld als je de Peperstraat op wil vanaf de Symon Claeszstraat.