In Westerkoog wordt actie gevoerd tegen de plannen om de toevoerwegen naar busbrug De Binding een adviessnelheid van 30 km te geven.
Bewoners hebben brieven in de buurt verspreid waarin ze strijden voor een echte maximum snelheid van 30 km.
In de buurt zijn eerder door Zaanstad bewonersbrieven verspreid. De gemeente stelt dat ze “samen met ca. 50 buurtbewoners informatie [heeft] opgehaald om tot een voorlopig plan te komen.”
De Wildeman en de Glazenmaker krijgen een adviessnelheid van 30 km/uur en het verkeer wordt verdeeld over beide straten. Er komen volgens Zaanstad veilige fietsvoorzieningen en oversteekmogelijkheden. Bij het Total benzinestation wordt een rotonde aangelegd.
Als reactie hebben bewoners, verenigd in de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog, een ’tegenbrief’ verspreid. Volgens de opstellers is het ‘in overleg met bewoners’ onjuist. Er zou in de plannen vrijwel niets van de ideeën van de bewoners zijn overgenomen. Zij zouden voor maximale snelheid zijn, en niet voor een adviessnelheid. De ‘veilige’ fietsverbinding is volgens hen bij een ‘adviessnelheid’ van 30 km onmogelijk. Zij vrezen een toevloed van sluipverkeer en op termijn ook meer vrachtauto’s door de wijk. Zij geven de voorkeur aan een ondertunnelde / verdiepte weg dwars door de buurt.
De bijeenkomsten voor bewoners zijn op woensdag 13 november (voor de mensen die in een straat wonen die uitkomt op De Wildeman) en donderdag 14 november (voor de mensen die in een straat wonen die uitkomt op De Glazenmaker) van 19.30 uur tot 21.30 uur in basisschool de Golfbreker, Papiermolen 18.
De laatste zin begrijp ik niet. Wanneer de busbrug open is racet iedereen door Westerkoog. Terwijl het daar helemaal niet veilig is ingericht voor fietsers. Dat is toch verplaatsen van een probleem van de ene naar de andere wijk. Wat is er zo anders aan Westzaan dan Westerkoog.
Omdat mijn beste Piet, Westzaan één lange rechte straat zijnde je beter kunt racen. Westerkoog is rónd en hierdoor onoverzichtelijker; dus houdt men sneller het gas ìn. Gewoon praktijkervaring.
Nu rijden veel weggebruikers met 80+ km/u door Westerkoog. Ook dat is gewoon praktijkervaring. Stoppen voor zebra paden is voor veel weggebruikers ook te veel moeite en dat terwijl er kinderen oversteken. Kwestie van tijd tot een ernstig ongeluk gaat gebeuren. Ik begrijp niet waarom de gemeente niet voor een echte oplossing bijvoorbeeld een weg langs beide wijken kiest. Daar is iedereen mee geholpen en dan kan voor bestemmingsverkeer ook de busbrug open.
En J. Olofs, je vergeet de overlast die veel verkeer veroorzaakt in een woonwijk. Wat denk je van uitlaatgassen en lawaai. En de gemeente heeft de doorstroming zelf geblokkeerd door het bebouwen van de Westerkoogweg. Als dat niet was gebeurd, was de brug al 20 jaar open via deze route. Dus ga bij de gemeente klagen en niet bij de bewoners die nu met de gevolgen van dit besluit worden geconfronteerd en valide bezwaren hebben. Want nu is er eigenlijk al te veel verkeer. Ik wel benieuwd hoe je tegen een doorgaande route langs je eigen huis aankijkt of een paar minuten tijdwinst dan ook ten koste van jouw woongenot mag gaan.
Busbrug is al 20 uren geopend, waar hebben we het over.
Mensen die aan de busbrug wonen, vertellen van brommers meer last te hebben dan van auto’s.
Wat een verspilling om 2 spoorweg overgangen
En 13 stoplichten te moeten passeren naar bijvoorbeeld KFC vanuit
Westerwatering. Vooruitgang 30 jaar tegen gehouden.
Best Robert,
Ik volg je redenatie niet helemaal. Bewoners van Westerwatering zijn na de verbinding A8/A9 en de openstelling van de busbrug langer onderweg? Dat lijkt me vrij onmogelijk gezien de mate waarin wij als bewoners van Westerwatering in de huidige situatie al moeten omrijden. Lijkt me een gevalletje doelredenatie.
De A8 staat nu al elke ochtend vast van Assendelft tot en met de brug over de Zaan. Als de A9 en A8 verbonden zijn, wordt het erger. Dagelijks moeten er nog eens 30.000 auto’s extra door die flessenhals. En dan ook nog alle verkeer van Westerwatering erbij. Westerkoog delft het onderspit. De inwoners krijgen meer last van uitlaatgassen en onveilige situaties en de forensen in de wijk zijn veel langer onderweg. De tweede verliezer is de inwoner van Westerwatering, die na aansluiting A8-A9 ook langer onderweg is. De derde verliezer de forens van Saendelft. Extra verliezer zijn de kinderen van de Koppoter en de lindenboomschool in oud-Koog, die toch al last hebben van fijnstof, stikstof en andere toxinen van het verkeer van de A8 en in de toekomst nog eens 30.000 auto’s over hun school heen krijgen, maar die tellen niet mee, want die hebben toch geen stemrecht.
Beste meneer Van Tellingen, kunt u dat wellicht nog toelichten? Ik snap niet hoe de opening van de busbrug voor forenzen uit én Westerkoog, én Westerwatering een grote vertraging oplevert. Als iedereen de route blijft rijden die hij/zij nu rijdt, verandert er niets. Als de ene kant meer vaststaat dan de andere (bijv. de brug over de Zaan staat helemaal vast, bij de Den Uylbrug rijdt het beter door, of andersom) kunnen mensen aan de kant waar het vaststaat door naar waar het beter doorrijdt. Dat levert voor één van de twee groepen een tijdswinst op. Ik kan mij niet zo goed een situatie bedenken waarbij iedereen er op achteruit gaat. Of gaat het u puur om de A8/A9 verbinding? Want in dat geval denk ik dat de stikstofproblematiek de vergunningen nog heel lang in de weg zullen zitten, los van de politieke wil en het financiele plaatjes. Maar, dat daargelaten, is het maar de vraag of het eerlijk is die extra drukte op de snelweg die u men niet toewenst maar door Krommenie te laten blijven gaan.
Over het 'sluipverkeer' - nu merk je dat men heel Westzaan door racet omdat de busbrug dicht is. Terwijl het daar helemaal niet veilig is ingericht voor fietsers.