Om even heel eerlijk te zijn – heel even – begrijpen we nooit zo goed waarom en hoe Vervoerregio Amsterdam zoveel macht heeft gekregen, maar dat is een ander verhaal.
De hoge heren hebben besloten dat Oostzaan het voortaan met een hoop bussen minder zal moeten doen.
Nog maar twee per uur om precies te zijn. Anja Visser, CDA-Oostzaan raadslid, startte gisteren een petitie om duidelijk te maken dat ze het er niet mee eens is: ‘We gaan zo terug naar de jaren tachtig.’
Dat ze medestanders heeft is duidelijk: de petitie is momenteel al meer dan 600 keer getekend.
Volgens Pascal le Gras, Programmamanager/ bestuursadviseur Verkeer en Vervoer van Zaanstad, zou dit komen door de herinrichting en het instellen van 30 kilometerzones in Oostzaan.
Op 9 juli vergadert de Vervoerregio, dan zou Anja graag zoveel mogelijk handtekeningen over willen dragen.
(Misschien kan ze dan ook vragen of de 392 weer naar Centraal door kan en waarom Oostzaners nog altijd een stuk meer betalen dan Wormernezen).
Vanavond is in de gemeenteraad van Zaanstad een motie aan de orde die is ingediend door 8 partijen met 21 zetels. Dat haalt een meerderheid zeker omdat ook anderen er voor zullen zijn. Naast andere punten staat over lijn 392 door Oostzaan:
" Wij zijn bezorgd dat als de frequentie van lijn 392 van station Zaandam via Oostzaan naar Amsterdam verlaagd wordt van acht maal per uur in de spits naar tweemaal per uur, bussen overvol zullen raken en met name de reizigers in Oostzaan toch weer in de auto zullen stappen. Wij willen daarom dat in het PvE de frequentie van lijn 392 wordt opgevoerd naar minimaal vier maal per uur"
Nu kijken of dit in de Vervoersregio een meerderheid haalt.
De lobby is inmiddels succesvol geweest. Bus 392 blijft 4 keer per uur rijden.
Westknollendam heeft ook geen bus (Ook niet in de nieuwe aanbesteding zag ik). Zelf heb ik het geluk dat mijn werk praktisch naast een NS station zit dus ik ga 's ochtends met de fiets naar station Wormerveer en dan verder met de trein, maar veel mensen hebben die luxe niet en die zijn aangewezen op de A8.
Busje kwam zo...
Wstzaan heeft helemaal geen bus........
Minder bussen naar Amsterdam, en de A8 en Coentunnel verbreden - en dan afvragen waarom de files toch erger worden, waarom steeds meer mensen de auto pakken, waarom het toch maar niet wil lukken de vervuiling en luchtkwaliteit aan te pakken...
Als ze nou zouden aankondigen dat er definitieve plannen zijn om de metro door te trekken naar Oostzaan of zelfs verder richting Zaanstad, zouden er al een stuk minder auto's op de weg zijn en zou die verbreding van de snelweg wellicht niet eens nodig zijn.
https://www.deorkaan.nl/meer-rijstroken-coentunnel-a8-en-a7-afwaardering-a7-in-zaandam/
In Wormer en Jisp moeten wij het al meer dan 10 jaar met 1 klein rottig busje doen per uur, en dat heeft dan nog niet eens aansluiting op de grote bussen naar de plaatsen in Zaanstad, en het houdt ook nog eens om half 10 op met rijden. Oostzaan komt dan nog goed weg met 2 bussen per uur.
Misschien moet de gemeente Oostzaan gewoon even de hand in eigen boezem steken en accepteren dat er gevolgen zijn als je zo ongeveer je complete dorp een 30km zone maakt.
Pascal le Gras werkt al een hele tijd niet meer bij de Gemeente Zaanstad. Dit citaat in een artikel met deze datum werkt verwarrend.