We hebben al een bus-probleem in de Zaanstreek. En dat wordt alleen nog maar groter. Connexxion, EBS en GVB hebben te weinig chauffeurs om de dienstregeling te rijden en dat wordt voorlopig niet beter.
In een brief die de Vervoerregio Amsterdam stuurt naar de raad van Oostzaan, namens de gezamenlijke vervoerders in het stad- en streekvervoer, wordt geen ‘fijne realiteit’ geschetst van de huidige staat van het OV:
‘We leveren als sector op dit moment niet de kwaliteit die reizigers, maar ook u als opdrachtgevers van ons mogen verwachten. Personeelstekort en verminderde inzetbaarheid van onze medewerkers zijn hier de oorzaak van.’
Met de brief doen de vervoerders aan verwachtingsmanagement: het is een probleem dat niet direct opgelost kan worden.
De oorzaken van het tekort worden onder meer gezocht in de leeftijdsopbouw – de helft (!) van de medewerkers gaat tussen nu en 2025 met pensioen -, het gebrek aan perspectief tijdens corona, verhoogde werkdruk door hoog verzuim, een krappe arbeidsmarkt en de ‘ouderwetse’ roosters.
De oplossing wordt voornamelijk gezocht in communicatie, chauffeurs uit het buitenland, werving, het oppoetsen van het imago, het verlichten van de opleiding en examinering en het aantrekkelijker maken van het werk.
De vervoerders schrijven dat het pijn doet dat ze momenteel niet trots kunnen zijn op het product dat ze dagelijks leveren. Zij houden zich aanbevolen voor suggestie of ideeën om de problemen op te lossen.
Door: Merel Kan, Foto: Michel Schermer, brief Vervoerregio aan Raad Oostzaan
als bus chauffeur kan ik zeggen dat een hoop mensen een prachtige baan missen, maar van ons inkomen kan je geen huis kopen of grote vakanties hebben en dat is waar mijn leeftijds genoten weg lopen.
liever een klote baan die je financiële vrijheid geeft dan elke dag fluitend naar je huur huis en elke zomer naar de camping...
De provincie en gemeentes knijpen de concessiehouders en bieders af. Het moet zo goedkoop mogelijk en en het onderste moet uit de kan, duurzaam en milieubewust. Dat kan voor een bedrijf natuurlijk niet.
De bedrijven zouden gezamenlijk moeten weigeren om zich voor een uitgeknepen concessie in te laten schrijven.
Die opdracht hebben ze van de kiezer meegekregen. Wij kiezen nog steeds voor partijen die MARKT hoog in het vaandel hebben en dan achteraf klagen over gebrek aan ........
dat is complete onzin. een concessie net als elke Europese aanbesteding gaat per bieding en niemand eist een bedrag, de bieders onderbieden elkaar tot ze niet meer waar kunnen maken wat ze aanbieden en dan is het huilen voor de camera
Door het concessie-systeem zorgt de overheid ervoor dat vervoerders niet verder kijken dan de lengte van de concessie. Investeren in de toekomst maakt een vervoerder veel duurder en dan krijgen ze de concessie niet. Goedkoop is duurkoop.
streekvervoer terug naar de NS.
dat ging toch altijd goed.
Een idee: Aparte busbanen zonder chauffeurs als oplossing?
"Het verlichten van de opleiding en examinering" kan natuurlijk niet, liever één bus met een goede chauffeur dan twee bussen met halfbakken chauffeurs.
Daar heb je gelijk in en dan chauffers uit Polen of weer ik waar vandaan die geen woord Nederlands spreken.
daar zitten de klanten ook niet op te wachten.
Laat EBS eerst eens stoppen met het volledig onnodig laten doorrijden van grote aantallen bussen uit Waterland naar Amsterdam Centraal. Laat de reizigers in Noord overstappen op de metro, dan is een flink deel van het personeelstekort opgelost.
Eens. En sowieso rijdt er vanaf december tot september 2024 geen enkele bus door naar CS vanwege werkzaamheden in de buurt van het Centraal Station.
Maar dan kan EBS zich ook beroepen op overmacht en haar klanten in Noord eruit zetten.
Of het overmacht is terwijl het al lang bekend is ( bv Parool, NHNieuws) weet ik niet.
Maar het is inderdaad de bedoeling dat de bussen niet verder rijden dan station Noord of station Noorderpark. Welke bus naar welk station moet rijden is nog niet bekend.
Mogelijk wordt de frequentie van de Noordzuidlijn opgekrikt. Verder moet nog een oplossing worden gezocht voor de nachtbussen omdat de metro 'nachts niet rijdt.
Moet je ook de concessie veranderen. EBS moet van jouw bestuurders doorrijden tot Centraal. En heel gek dat willen die passagiers in grote getale ook, willen niet extra overstappen en gezeur met het GVB.
Het is natuurlijk al jaren bekend dat er een grote groep chauffeurs de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Alleen is het uit commercieele gedachtte niet aantrekkelijk om dan al voorhands mensen te vangen. Want ja dat gaat ten koste van het dividend. Dat de reizigers geen bus vinden is niet zo erg want ze beroepen zich nu op overmacht. Terwijl het bewust verzuim is geweest. En als ze niet als vliegen op de stroop afkomen is de stroop misschien wel iets te zuur en zou verbetering van arbeidsvoorwaarden misschien wel mensen achter het stuur opleveren. Niet aan opleiding en verstaanbaarheid tornen maar als NUTS voorziening werken
Een bus chauffeuse vertelde me dat de rij tijden in de diensten bewust te krap ingesteld zijn. Waardoor het onmogelijk is om op tijd te rijden als je geen verkeers overtredingen pleegt. De Vervoer Regio staat er bij en kijkt er naar. Ik heb de bus definitief de rug toegekeerd want ik voel me niet veilig meer door het rij gedrag van veel chauffeurs.