Om meer rituitval te voorkomen in Zaanstreek-Waterland verleent de Vervoerregio Amsterdam ontheffing voor het tijdelijk inzetten van extra bussen uit een ander concessiegebied van EBS. Het bedrijf worstelt al een tijdje met het uitvallen van ritten en technische problemen. EBS geeft aan dat de situatie geleidelijk verbetert, maar uit eerder nieuws op De Orkaan valt op te maken dat de uitval nog steeds ernstig is.
Het blijft klachten regenen over rituitvallen, storingen bij de elektrische bussen en onbetrouwbare gegevens. Gerard Slegers, lid van het dagelijkse bestuur van de Vervoerregio, zegt dat ze EBS blijven aansturen, opdat de vervoerder zo snel mogelijk al haar beloftes nakomt en de volledige dienstregeling rijdt.
‘Tot die tijd is een betrouwbare dienstregeling topprioriteit, zodat reizigers niet in de kou komen te staan. Deze extra bussen helpen daarbij.’
Meer schade
Zaanstreek-Waterland heeft een tekort aan bussen en dat heeft meerderen oorzaken: De bestelde nieuwe zero-emissiebussen zijn nog niet allemaal geleverd. Ook blijkt dat deze bussen sneller vatbaar zijn voor schade én er meer tijd nodig is om deze schade te herstellen. Daardoor zijn er meer reservebussen nodig indien defecte bussen gerepareerd moeten worden.
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe zero-emissiebussen rijden op 100 procent hernieuwbare energie of brandstof. Toch roept dit vragen op, omdat deze bussen gevoeliger zijn voor schade en meer tijd kosten om te repareren.
Stadslijnen
Voor regio Zaanstreek-Waterland worden acht bussen uit IJssel-Vecht ingezet van de Chinese fabrikant BYD. Ze zijn korter en hebben een lager rijbereik dan de VDL-bussen die nu in de regio rijden. Voor nu worden de acht BYD-bussen alleen ingezet op de ringlijnen in Purmerend. In de toekomst worden ze mogelijk ook gebruikt voor de Zaanse stadslijnen.
EBS vroeg toestemming om tijdelijk vier touringcars van Pouw BV te gebruiken voor schoollijnen in Zaanstreek-Waterland. De Vervoerregio geeft die toestemming niet. De BYD-bussen uit IJssel-Vecht hebben momenteel nog de bestickering van RRReis op de voertuigen geplakt. De planning is dat de bussen uiterlijk in juni in de huisstijl van Meerplus rondrijden.
Door Renée Koopman op basis van informatie van Vervoerregio Amsterdam. Foto: Archief De Orkaan.
Laat GVB het maar overnemen. Dit zooitje is zo schandalig bezig!
En het is niet de eerste keer met EBS, Concessie 2014 in waterland ook! Te weinig geld en bedelde om nog meer ritten weg te mogen bezuinigen.
ze doen het gewoon opnieuw.
GVB of Connexxion, kom a.u.b. (terug)!
Stoppen met de aanbestedingen.
Moet weer in handen komen van de overheid zoals het altijd is geweest.
Aanbesteding kan m.i. alleen als de concessieverlener (in het geval van EBS dus de vervoerregio) beter oplet en niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Iedereen had met een beetje nadenken kunnen zien dat de huidige uitbreiding van de concessie met de Zaanstreek tot dit soort problemen zou kunnen gaan leiden gezien de al bekende problemen met EBS in Waterland. Misschien was het beter geweest de concessie Zaanstreek toch bij Connexxion te laten. Connexxion was ook niet alles, maar beter als wat EBS nu presteert.
Het is ook wel kommer en kwel met EBS. Hopelijk ziet de gemeente dat dit niet werkt en neemt het, samen met andere gemeente in Noord-Holland, de busdienst in eigen beheer.