De NS en ProRail gaan er nog steeds vanuit dat er ‘uiterlijk in 2028‘ meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam rijden: 12 intercity’s en 12 sprinters per uur (dat zijn er nu twee keer 8).
Tijdens het college-ontbijt van B&W van Zaanstad met Zaanse ondernemers stelde verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) dat die plannen wat Zaanstad betreft niet doorgaan als er geen tunnel-oplossing voor de Guisweg komt.
Volgens Slegers kan Zaanstad de uitbreiding van het treinverkeer met 50 procent – het ‘spoorboekloos rijden’ – tegenhouden. Nu is de Guisweg één van de grootste knelpunten qua verkeersdoorstroming in Zaanstad.
De plannen voor het spoorboekloos rijden (Hoogfrequent Spoorvervoer) dateren van 2010 en aanvankelijk zou het in 2020 gerealiseerd zijn. De totale kosten (voor alle trajecten) werden destijds op 4,4 miljard euro geschat.
Fietsvoorzieningen
Om de uitbreiding te realiseren, moeten sporen, perrons, seinen en wissels worden aangepast terwijl ook het aantal fietsenstallingen moet worden uitgebreid. Het project is inmiddels minstens acht jaar vertraagd.
Deze week werden wel plannen voor extra fietsvoorzieningen bekend gemaakt, er moet een tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen worden goedgemaakt en 600 kilometer aan fietsroutes worden aangelegd. Vervoerregio’s en provincies willen daarvoor honderd miljoen euro fietsgeld uit het regeerakkoord gebruiken.
Wethouder Gerard Slegers is ook portefeuillehouder van de Vervoerregio Amsterdam:
“Om de fietser goed te bedienen is een soepele en vooral voorspelbare reis noodzakelijk. Het gemakkelijk parkeren van de fiets, om vervolgens over te stappen op het OV is daarbij een voorwaarde. Als vervoerregio’s, provincies en gemeenten zorgen we voor extra parkeervoorzieningen waar deze nu te weinig aanwezig zijn.”
We hebben inmiddels bij de gemeente geïnformeerd welke concrete plannen voor Zaanstad in voorbereiding zijn.
Wordt tijd dat er geluidsschermen komen.
Herrie is nu al niet te harden.
Uit de reactie van de directeur van ProRail heb ik begrepen dat ProRail alle overwegen kwijt wil. Kunnen ze mooi in Zaandijk beginnen zonder dat daar getouwtrek voor nodig is. Alle burgers voor!
Om dit probleem op te lossen is goede samenwerking tussen Rijk, Provincie, Gemeente en NS nodig. Ik ben het eens met Segers dat de overweg Guisweg het grootste knelpunt is, maar daar had jaren geleden al iets aan gedaan moeten worden. Waarschijnlijk (vrijwel zeker)is het een ordinaire centenkwestie: wie zal dat betalen?
Er was een gedeeltelijke oplossing omdat de Provincie geld voor een fietstunnel voor Zaanstad had gereserveerd. De plannen waren al grotendeels klaar. Zaanstad heeft daar geen gebruikt van gemaakt en de subsidie laten lopen. Om in te zetten op een 'integrale oplossing' die nu dus op het bordje van NS en ProRail wordt neergelegd.