Begin oktober plaatsten we een stuk waarin aandacht werd geschonken aan de verkeerschaos die in Krommenie is ontstaan door de vele omleidingen die noodzakelijk zijn door werk aan de weg en in de grond.
Meerdere verkeerspaaltjes werden daarbij van hun sokken gereden, maar daarvoor heeft Zaanstad een oplossing gevonden: de paaltjes zijn vandaag verwijderd. Of ze terugkomen is de vraag. De meneer die het werk uitvoert denkt van niet. Zijn opdracht was: alleen de paaltjes die recht staan laten staan.
Het lijkt een mooi staaltje omdenken: zonder scheve paaltjes is het probleem opgelost. Maar daar denken bezorgde buurtbewoners anders over:
‘De omgekeerde wereld: juist de paaltjes die klappen hebben opgevangen deden waar ze voor waren neergezet: het beschermen van voetgangers en onze huizen.’
Een bewoner heeft voor de zekerheid een eigen paaltje geplaatst:
Inmiddels is er contact geweest met de wijkmanager die heeft beloofd haar best te doen de paaltjes terug te krijgen. Een bewoner van de Zuiderhoofdstraat zegt:
‘Dit heeft haast, ze moeten echt terug. Sommige huizen staan heel dicht op de weg. Door het weghalen van de paaltjes krijgen de auto’s vrij baan. Elk uur zonder bescherming kan het raak zijn.’
We hebben verkeerswethouder Slegers om een reactie gevraagd. Zodra we meer weten vullen we dit stuk aan.
Dit filmpje plaatsen we begin oktober:
Het hele centrum Vlietsend / Zuiderhoofdstraat / Noorderhoofdstraat is voor fietsers levensgevaarlijk! Er wordt soms te hard gereden, dikke SUV's passen eigenlijk niet op de te smalle weg en wijken niet uit. Als een vrachtwagen moet uitladen loopt alles vast. Tegenliggend aankomende auto's, die toch nog even een fietser inhalen duwen de aankomende fietser van de weg. Ik wordt regelmatig door auto's in de te diepe goot gedwongen, waar je niet uitkomt door vervaarlijk uitstekende richels. Kortom, als fietser heb je vaak geen andere keus dan het trottoir. Parkerende auto's moet je ruim passeren want de portier wordt zonder te kijken in ene geopend. Dit heeft al een leven gekost.
De paaltjes bieden nog enige bescherming, zonder paaltjes heeft de automobilist helemaal vrij spel en duiken ze ongegeneerd het trottoir op, daarbij ook nog eens de voetganger belemmerend.
Gemeente doe er eens iets aan, maak er een autoluwe straat van of een fietsgebied waarbij de auto te gast is.
Het is al een 30 km zone en het is al eenrichtings verkeer, alleen het gedeelte tussen de heilige weg en de badhuislaan is 2 richtingen en dat is inderdaad te smal.
Laten ze om te beginnen ook eens aan de fietsers denken en die witte goten egaliseren. Als ik uit moet wijken voor een auto word ik verplicht naar de stoep gedirigeerd omdat ik geen zin heb om in een goot te vallen. Trouwens, het lijkt me stug dat auto's er 50 km rijden met de fietsers links en rechts van/voor/achter de auto's.
1 richtingsverkeer maken, en 30km zone maken!
Het is al een 30 km zone en het is al eenrichtings verkeer, alleen het gedeelte tussen de heilige weg en de badhuislaan is 2 richtingen en dat is inderdaad te smal.
Is deze straat echt nog 50 km/uur? Ongelooflijk!
Dit stukje Zuiderhoofdstraat is al zolang ik mij kan herinneren (en geloof me, dat gaat al terug tot de jaren '70) een grote verkeerstechnische ramp. Dit is in de loop der jaren alleen maar erger geworden door toename van het autoverkeer. Ik denk dat iedereen er mee gebaat is als men de moed heeft om dit stuk tenminste autoluw en als het even kan autovrij te maken.Heel misschien dat er bij de afdeling verkeer nog creatieve geesten zitten die een goed doordacht verkeerscirculatieplan kunnen maken.
Het is al redelijk simpel op te lossen door er eenrichtingsverkeer van te maken, dus vanaf de Noorderhoofdstraat richting Zuiderhoofdstraat. Hoe het nu is kan inderdaad al lang niet meer.