Deel 6 in onze ‘aardige zomerrubriek’ over foute, rare en overbodige Zaanse ’verkeerdborden’: lekker scheuren over de Kalverringdijk.
Het is bijna op dezelfde plek waar gister fietsers de verkeerde kant op werden gestuurd in Wormer. 20 meter de andere kant op begint Zaanstad. En daar mag je lekker doorrijden van deze gemeente.
Gea Butter schrijft:
Dit bord is afgelopen voorjaar geplaatst door de gemeente Zaanstad en leek mij een aardige voor jullie zomerrubriek.
Je komt hier van de Engewormerringdijk, waar de maximum snelheid op dat moment 30 km/u is en draait de Kalverringdijk op. De weg lijkt hier breed, maar loopt voor automobilisten dood in een fietspad!
Dat klopt. Een paar honderd meter verder begint het fietspad. Wie hier de 50 wil halen moet flink het gaspedaal indrukken (en vlieg waarschijnlijk op de hoek de sloot in – al dan niet een paar fietsers of wandelaars meenemend.
Hier al onze afleveringen van 2022. Twee jaar geleden hadden we trouwens ook al zo’n serie.
De situatie wordt hersteld, zws vandaag wordt het bord doodlopende weg al teruggeplaatst, ook het 30 km bord komt terug, duurt iets langer.
Hoe kom jij aan die info @Menno de Haas?
Van de verantwoordelijk portefeuillehouder. Na telefonisch contact.
Het is al voor elkaar! Bedankt.
Ik zag vanmiddag dat de 30km borden (aan beide kanten van de weg) zijn aangepast. Doodlopende weg bord heb ik nog niet zien staan.
kan er dan gelijk een bord bij, pasop voor kinderen die hier uit de poort van scouting komen ???
voorheen was het rustig nu echt gevaarlijk door alle huur tweewielers.
Mooi. Snelle actie 😃
Ja zeker snelle actie van de Fietsersbond en gemeente :-)
Op Google Streetview zijn vanaf 2009 enkele momenten vastgelegd. Hiermee kun je vaststellen dat op dezelfde plek aan de rechterkant van de weg tot minimaal augustus 2021 een bord L08 (doodlopende weg) heeft gestaan. Aan de linkerzijde verscheen voor het eerst in september 2016 een bord met een snelheidsregiem van 50 (daarvoor geen bord). Bij de volgende opname, juli 2020 (maar waarschijnlijk al eerder), was dat vervangen door een bord 30, dat minimaal tot augustus 2021 is blijven staan. Bij de opname van juni 2022 zien we voor het eerst de huidige borden, met opnieuw 50 als maximum snelheid.
Je vraagt je af of er op het gemeentehuis ambtenaren, i.h.k. van hun RGA's, die borden steeds moeten vervangen, want verwarrend is het wel ... 🤔
VRAAG: Hoe kom je dan met de auto naar het molenmuseum?
Op de website staat géén route aangegeven, anders dan via de Zaanse Schans, maar wèl drie parkeerplaatsen voor behinderden ...
te voet of op de fiets. de inham voor het museum is geen officiele parkeerplaats , maar staat altijd vol. auto of 5..
daar is gewoon niet overna gedacht.
Het hek bij de scouting dat nog uit de tijd van J. Visch stamt, is uit de grond gereden door een landbouwvoertuig met hooibalen.. daarna nog een keer door een pakketdienst. stoppen ho maar de aanwezige scouts waren te verbaast om te reageren.
laat staan als ze net het Hek uitwaren gegaan..
Een internationaal molenmuseum ... éénmalig op de ganze wereld ... maar
zònder parkeerplaatsen en de aangegeven toegang over een smal voetpad resp. fietspad ...
bij de hoofd-ingang van De Zaanse Schans.
€ 11,00 voor een parkeerkaart! en dan nog 20 minuten lopen héén en 20 minuten lopen terug!
Een afgang en géén toegang. Hoe kon dàt gebeuren bij een nieuw museum?
Terwijl het Zaansmuseum sowieso opgeruimd moet gaan worden. Lekker bezig.
Da's voer voor de onderzoekjournalisten van De Orkaan!
dit smalle stukje fietspad wordt door vele automobilisten genegeerd en proppen zich met hoge snelheid doorheen om terhoogte van het museum , toch maar te proberen te keren of achteruit te rijden.
vele navigatiesystemen geven deze route aan als ingang naar Zaanse Schans.
extra fietspad bebording voor dit smalle stukje is geen luxe.
Gea kaart hier heel terrecht een heikelpunt aan.
En niemand leert meer met zo'n ding om zelf ook eens na te denken...
Kwam 2 weken geleden inderdaad een taxi tegen op het fietspad langs de Kalveringdijk. De bestuurder reed slingerend over het fietspad, daarbij tweemaal een fietsende tegenligger noodzakend de berm in te rijden, al die tijd loerend op zijn mobiel.
Toen ik hem vroeg wat hij daar deed was het antwoord inderdaad dat zijn routeplanner hem die weg had opgestuurd. Dat er toch duidelijk een bord G12a staat (verboden voor auto's) had hij niet gezien ... want, ja, die mobiel is belangrijker dan zelf op de weg kijken.
Rob,
Bord G12A is het ronde blauwe bord met een fiets en bromfiets ( bromfietspadbord)
Je bedoelt zeker bord C6 (verboden voor auto`s) ? Maar er is ook nog bord C12 ( verboden voor alle motorvoertuigen
En voor hoeveel fietsers is de mobiel belangrijker dan het verkeer?
Voor heel veel fietsers is het verkeer wel degelijk belangrijker dan de mobiel. De mobiel word wel geregeld gebruikt, maar de consequenties van als het mis gaat zijn echt totaal niet te vergelijken. Je staat zo stil op een fiets, en mocht je tegen iets of iemand aanrijden dan zijn (serieuze) verwondingen een uitzondering.
Een auto weegt al snel een paar ton en je rijd er zo iemand mee dood, met een wat grotere auto heb je daar misschien zelfs niet eens erg in! Zeker met die achterlijke Amerikaanse imports die we hier steeds vaker zien (misschien een idee voor een artikel, redactie? Er staat er vaak eentje bij die nieuwbouw bij het oude PTT gebouw in het centrum van Zaandam, waar het Zaans museum moe(s)t gaan komen)
Vind u het gewicht van een ''paar ton'' niet wat schromelijke overdreven? het gemiddelde gewicht van een middenklasse auto ligt tussen de 1400 en 1200 kilo (1.4 en 1.2 ton)
Ik denk dat u doelt op een Amerikaanse Pick-Up truck als een Dodge Ram 1500.
Die weegt inderdaad 2,3 ton. Maar is op de Nederlandse wegen een uitzondering.
G12a is verplicht bromfietspad. Verboden voor auto's.