Hoe vaak de komst van de twee drijvende pontons voor 1000 asielzoekers aan de Gerrit Bolkade al is aangekondigd en uitgesteld, is een puzzeltje geworden. Het korte antwoord is ‘vaak’. Eerst november 2023, later begin 2024, maart, voor 18 juli 2024… maar ondertussen liggen de pontons nog steeds in Amsterdam.

Uit de ‘voorgenomen verlening omgevingsvergunning uitgebreide procedure – Gerrit Bolkade en Wim Thomassenhaven te Zaandam’ is af te leiden dat Zaanstad het in ieder geval voor 1 december 2024 geregeld wil zien (maar liever eerder).

De vergunning is voor zeven jaar aangevraagd, een reguliere opvang van vijf maar plus een mogelijke verlenging van twee jaar.

Loopbruggen

Formeel gaat de voorgenomen vergunning om het “aanmeren van 2 drijvende bouwwerken, aanleggen van pontons en loopbruggen, aanbrengen van voorzieningen op de kade, en aanleggen van in-/uitritten.”

Die laatste toevoeging is opmerkelijk. De loopbruggen, steigers en de voorzieningen (stroom) lagen er namelijk al toen De Orkaan een kijkje ging nemen. Alleen een stukje trottoir moet nog worden aangelegd.

Asielzoekers hebben geen auto volgens Zaanstad waardoor er geen parkeerplaatsen voor hen worden gerealiseerd. Voor werknemers “is voorzien in de parkeerbehoefte door een terrein van derden te huren aan de Stormhoek. Op dit terrein liggen 70 parkeerplaatsen.” Probleem is dat dit 900 meter verderop ligt terwijl de uiterste loopafstand van 350 meter zou moeten zijn. Maar “in dit geval is een afwijking van het parkeerbeleid ruimtelijk aanvaardbaar. Er is geen andere plek dichterbij beschikbaar voor het benodigde aantal parkeerplaatsen en er zijn afspraken gemaakt tussen de gemeente, het COA en het personeel over het uitsluitend op dit terrein parkeren.”

Voordat de boten mogen aanmeren, moet er nog wel het één ander gebeuren. Zo moet er nog aangetoond worden “dat binnen de barges sprake is van een goed woon en leefklimaat”. Volgens Zaanstad blijkt uit onderzoekresultaten “dat het geluidniveau van alle bronnen gezamenlijk (bedrijven, wegverkeer, luchtvaart etc.) op de gevel van de barges kan worden beoordeeld als ‘slecht’.”

Urgent

De brandveiligheid is ‘onder voorwaarden akkoord’. Niet alle certificaten en definitieve tekeningen van de bluswatervoorziening en nooduitgangen op de kade zijn beschikbaar. Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) moet ook nog onderzoeken aanleveren over onderdelen van de opvang.

Zaanstad heeft eerder aangegeven dat “bouwplannen van enige importantie niet tijdens de vakantieperiode ter visie worden gelegd.” Maar dat doen ze nu toch. “Gelet op de urgente situatie van de opvang van asielzoekers is het voornemen om het ontwerpbesluit op 12 augustus te publiceren. Daarmee ligt de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt ruim drie weken buiten de zomervakantie en is daarmee toch voldoende gelegenheid voor eenieder om zienswijzen in te dienen.” (in gewone mensentaal: in september kan je ook nog een zienswijze indienen.)

Stroom

De gemeente heeft meermaals contact gehad met omliggende bedrijven, daaruit blijkt ‘overwegend begrip’ maar ook vragen en zorgen, onder andere over het verkeer en de stroomvoorziening.

Dat laatst is wel een dingetje. Tot eind 2024 is er geen walstroom en moet de stroom van dieselgeneratoren komen. Maar ook daarna, als er een zonnestroominstallatie en walstroomaansluiting zijn, zal “dat niet altijd voldoende zijn om aan de energievraag van het project te voldoen, dus functioneren de eerder beschreven generatoren in de tijdelijke situatie als back-up op piekmomenten indien de toevoer van het net en PV (zonnestroom) niet toereikend is.” Dat zal ‘incidenteel’ gebeuren volgens de gemeente.

Stroom wordt aangelegd.
Vaste middenberm… (en 50 km)
Voetpad nog niet helemaal af (enige ontsluiting)
De voorzieningen op de kade (inclusief loopbruggen)

Door Piet Bakker. Extra informatie van aanvraag omgevingsvergunning en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: De Orkaan.