Op de website van Zaanstad stond het al: “de busbrug blijft hoogst waarschijnlijk tot medio 2025 nog dicht in de spits.” De gemeente probeert wel de vergunning te krijgen, maar dat zit niet mee.
De Omgevingsdienst Noord-Holland Noord die namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland over de natuurvergunningen gaat, heeft op 28 maart bekend gemaakt dat zij de vergunning voor “het volledig openstellen van busbrug De Binding te Zaandam” van plan is te gaan weigeren.
Tegen die beslissing (de weigering) kan wel bezwaar worden aangetekend.
De vertraging heeft te maken met de stikstofproblematiek, de brug ligt vlakbij het Natura2000-gebied Westzanerpolder en openstelling zou een negatieve invloed op dat gebied hebben.
Bronnen: Officiële Bekendmakingen, Busbrug-website Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan (juni 2023).
verwijder die brug gewoon.ieder zijn eigen eiland terug.
ieder zijn eigen probleem een wijk te verlaten.
elk kind in betreffende woonwijk beetje veiliger.
wil men toch naar het andere eiland.Pontje plaatsen met handmatig voorttrekken om overzijde te bereiken.
En voor straf in tegenwerken iedere woonwijk volledig betaald parkeren maken zonder enige vorm van uitzonderingen.
Kwam in 2002 wonen in Westerwatering. Makelaar: "Die busbrug gaat binnenkort open". Ben mede hierom in 2021 verhuisd naar Hoorn. Weg van dat gezeik van Zaanstad.
die eeuwige zinloze discussie over die busbrug! hebben mensen nu echt niets beters te doen? laat die brug gewoon open voor het verkeer. dat omrijden levert ook uitstoot op. en die waardevermindering van de nabijgelegen huizen is lulkoek. als je ruimte en zonder geluid wilt leven moet je naar Rottumerplaat of de Sahara.
Die Busbrug is toch open? Waar zeuren jullie nou om. Om die 2x2 uurtjes sluiting voor auto's van de 24 uur per dag. Dat betekent 20 uur open. Je kunt 24 uur lang per fiets/bakfiets/motor/fatbike/bromfiets (etc) er wel over. Gaat het dan echt om boodschappen doen precies in de 2x2 uur? Het gaat echt niet om die anderhalve man en een paardekop die naar het werk een paar kilometer moet omrijden. Metingen hebben aangetoond dat het verkeer intensiveert met ongeveer 300%. Is dat het echt waard?
Ja! Dat is het zeker waard.
"Metingen" zijn inschattingen en die uitkomsten zijn, standpunt afhankelijk, te interpreteren. 4 uurtjes geven een verhoging van 300%? Natuurlijk....
weet je dat alles wat ik hier lees over de busbrug alleen maar gaat over eigen belangen zowel voor als tegen.Tuurlijk is er voor elk argument wel een reden, maar net zo goed een tegen argument. Door alleen maar van je eigen torentje te blaten kom je geen stap verder. Van Zaanstad hoef je niets te verwachten die smeden hun eigen plannetjes. Wordt het nu eindelijk niet eens tijd dat Westerkoog én Westerwatering de koppen eens bij elkaar steken in plaats van elkaar in de haren te vliegen en elkaars standpunt proberen te begrijpen. Wordt zo ontzettend moe van dat geneuzel over om rijden. Maak een tunnel onder het spoor naar de Vincent van Goghweg dan kunnen de mensen van de Westerwatering zo naar de snelweg en ook alle kanten op. Geen last van natura 2000 gebied. En een veilig Westerkoog waar de weg dwars door de wijk loopt en als het idee van de Guis weg doorgaat hebben beide wijken gigantisch veel overlast en fijnstof als op de A 8 de boel weer eens vast staat en iedereen via de nieuw geplande afrit dwars door beide winken rost op weg naar de Den Uilbrug.
Overweeg die overlast!!!!
@Hans Hoogendijk: je hebt het grootste gelijk !! Punt.
beste gemeente raad
ik woon zelf in westerwatering ik een hard werkende man op het moment dat het nodig is de brug dicht stel het aub en niet zoeken waarom het dicht moet blijven op moment dat mens het nodig is .
gr soeredj jagesar
Jarenlang reden we met de auto vanuit Westerwatering (met zicht op de busbrug) om naar de Locomotief in Westerkoog om mijn oude schoonmoeder op te halen. Een omrit van 10 km. Over de busbrug nog geen km. Wat een extra uitstoot. Wordt daar ook naar gekeken?
Top en nu definitief sluiten dit dossier. Laat het verleden rusten en ga met nieuwe energie en nieuw elan naar deze uitdaging te kijken. Tijd om serieus werk te gaan maken aan het nadenken over en werken aan een voor alle partijen beter, logischer en werkbaar alternatief.
Als stikstof dé reden is, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ook zwaar vervuilende benzinescooters tijdens de spits wordt verboden over de brug te rijden. Elektrische voertuigen zouden logischerwijs ontheffing mogen hebben. Ikzelf rijd een elektrische auto en ga sowieso bezwaar aantekenen, want de reden van spitssluiting geldt niet voor mij.
gewoon open stellen die brug voor wijkbewoners aan beide kanten . voorbeeldje omdat je tussen de spitstijden en in 't weekend er wel over mag en ik regelmatig dat doe voor verschillende redenen is een foutje in tijdsbeleving zo gemaakt. of op je vrije vrijdag vergissen en denken dat t weekend is.
ik woon vrijwel direct er naast en om naar bijv hornbach en andere winkels daar te komen zou ik dus helemaal over de A8 of dwars door t centrum via provinciale weg moeten gaan. veel.vervuilender in brandstof, meer optrekmomenten en remmen en meer tijd. dus milieu? wat een bullshit argument.
tevens is het bordje bij de rotonde zodanig als ik dit zou lezen ik die fietser over het hoofd zie van rechts omdat ik omhoog kijk en niet rechts naast me. een groen en rood lampje net na de bushalte had al veel gescheeld in de per ongeluk vergissen boetes van mensen. als je veel er over gaat, zelfde routes rijd lees je niet meer alles onderweg. alleen nieuwe borden. dus vergissen in tijd en dag is dan meteen een boete terwijl je en bestemmings verkeer bent en minder uitstoot genereerde door kortere route.
de weg aanduidingen zeggen het al PROVINCAAL EN AUTOSNELWEG dus niet regionaal was die wijkvereniging zijn.
Busbrug westerwatering. Ruim 35 jaar is de opening van de "bus"brug tbv de ontsluiting westerwatering tegengehouden door Gemeente Zaanstad . Iedere keer nieuwe argumenten om hem niet te openen. Het laatste argument is stikstof ivm een natura 2000 gebiedje. En dat in een gebied waar we met zuidenwind worden bedolven onder troep uit het Amsterdamse havengebied (incl afval verbranding uit Italië) , met westenwind troep uit de Hoogovens, met zuidwestenwind fijnstof van de kolen opslag bij Spaarnwoude/Buitenhuizen.
Kortom men maakt zich zorgen over een paar plantensoorten die niet tegen iets meer stikstof kunnen, maar de mens mag troep inademen
dus wij uit Westerkoog mogen wel de fijnstof en co2 inademen die jullie uit Westerwatering met jullie auto's hier achterlaten. De weg gaat bij ons dwars door de woonwijk en bij jullie langs de woonwijk.
Beetje ikke ikke ikke visie .
Probeer eens samen te denken aan een oplossing in plaats van alleen maar je gal te spuien
over ikke ikke gesproken, er rijd nu onnodig veel verkeer door Westerwatering terwijl de weg door westerkoog 35 jaar geleden al gepland waa
Al dertig jaar zoekt de gemeente naar verschillende argumenten om de busbrug niet 24/7 open te stellen. Ze hadden geen natuurvergunning hieven aan te vragen want dat lijken ze voor de vele logistieke centra op de Hoogtij ook niet gedaan te hebben. Dat gebied grenst aan hetzelfde Natura 2000 gebied en daar waait de wind rechtstreeks overheen. Alle uitstoot van de busbrug waait naar de Cacao fabrieken en niet over het Natura 2000 gebied. Maar ja aan hoogtij verdien je veel geld en aan een busbrug niet.
Voor het project Guisweg zal ook een Natuurvergunning geweigerd worden. De gemeente Zaanstad en de Vervoerregio hebben nu hun heil gezocht in een zogenaamde ADC- toets. Ze hebben de hoop dat deze ADC- toets soelaas zal bieden en dat het Guiswegproject doorgang kan vinden. De ADC- toets is een bijzonder zware opgave, er moet voldaan worden aan drie voorwaarden (die getoetst worden):
A. Er mag geen alternatief zijn
D. Er moet sprake zijn van een dwingende reden van groot openbaar belang
C. Er moeten de nodige compenserende maatregelen worden getroffen om te waarborgen dat de algehele samenhang van Natura 2000 bewaard blijft.
Wat een lariekoek met dat Natura-2000. En industrie Hoogtij dan? Dat is geen probleem. Nee lekker duizenden auto's kilometers om laten rijden! Nee, dat is goed voor de stikstof! ?
Schande Scande.
De slapheid van 50 jaar Zaanstad.
Ik geloof helemaal niets van die stikstofoverlast door de Busbrug. Want als men dan eerlijk rekent dan had toch al die industrie op Hoogtij nooit mogen bouwen en ook de uitbreiding naast de gevangenis mag zomaar maar auto's van burgers is een ramp voor al die ambtenaren die niet in Zaanstad wonen. Al die auto''s die omrijden vervuilen natuurlijk niet en ook die rijen die er in de ochtend en avond staan te wachten stoten geen viezigheid uit die de omwonenden in ademen.
Wat nou kenteken registratie voor alle woonwijken voor die specifieke woonwijken? hun wel. ik niet ?
iedere kant heeft een school.
iedere kant heeft een winkelcentrum.
iedere kant heeft een Chinees restaurant.
Die bus die altijd te laat komt of helemaal niet komt vindt wel een andere route.
als die brug niet open gesteld kan of mag voor het {zogenaamd sluipverkeer} verkeer ivm die flora en fauna dan zou ik zeggen SLOOP die brug..plaats een pontje voor brom/fietsers wat men zelf handmatig moet voort trekken voor overkant bereiken.
ieder zijn eigen eiland !
Westerkoog heeft andere winkels en scholen, een betere Chinees, het zwembad, tennisverenigingen, voetbalclub, andere faciliteiten, etc.
Mensen uit Westerwatering die voor hun werk naar het noorden moeten of mensen uit Westerkoog en Rooswijk die naar het zuiden moeten hebben baat bij een permanente openstelling van de Binding.
Sluipverkeer heeft in de spits niets te zoeken in Westerkoog en Westerwatering dus laat bewoners van genoemde wijken 24 uur per dag gebruik maken van de brug in plaats van ze 15 tot 20 kilometer te laten omrijden!
Dus kilometers omrijden, Schiphol en Tata hebben geen enkele invloed op de stikstofuitstoot daar en bij andere natura2000 gebieden? Interessant.
Wat stikstofproblematiek, met ze allen in de rij staan wachten om niet te hoeven omrijden en hoeveel stikstofuitstoot geeft het omrijden en daarbij komende overlast.
Te gek voor woorden, wat een beleid.
Als de reden is stikstof, stel de brug dan open voor electrische voertuigen... das een begin...
maar dat is natuurlijk helemaal niet de reden... het doel is de boel zieken, onder het mom van stikstof...
De zelfde grap waar de hele linkse zooi de boel mee.in de tang heeft...
Ik geloof er niets van dat dit betrekking heeft op de stikstofproblematiek.
Het is al jaren een publiek geheim dat daar een aantal invloedrijke personen wonen die het al jaren tegenhouden omdat het hun 'woongenot' verstoort.
Ik zeg, gewoon openen 24 uur per dag. We leven in 2024. Deze route is zeer belangrijk voor de doorstroming van verkeer uit alle richtingen.
Precies dat dus... zodra die Nimby's overleden of verhuist zijn zal de brug open gaan. Overal hetzelfde liedje, alleen speelt dit deuntje sinds de brug er ligt.. (misschien ook al 50 jarig jubileum net als Zaanstad zelf?)
Ik wordt, net als heel veel andere mensen in Nederland, inmiddels kotsmisselijk van dat eeuwige stikstofgezeur.
Nederland moet haar rug rechten en lak hebben aan de door Brussel opgelegde stikstofregels.
Het is een slapexcuus van de Provincie want een paar honderd meter noordelijker, bij de A8 wordt binnen afzienbare tijd een tunnel gebouwd onder het spoor en de Provinciale Weg door en de af-en oprit van en naar de Provinciale Weg komen te vervallen en dat betekend dat al het verkeer straks gebruik moet maken van de nieuwe tunnel.
En laat nu de Omgelegde Guisweg ook pal naast Natura 2000 gebied liggen.
De brug permanent voor alle verkeer openstellen is geen goed idee want buiten de spits is het nu al vaak vrij druk, de rondweg in Westerkoog is te smal en totaal verkeerd ingericht.
Er moeten aparte fietsstroken komen, geen vluchtheuvels meer en maak ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen drempels en om veilig de scholen en het winkelcentrum te bereiken zouden er een paar verkeerslichten ook moeten komen.
De brug permanent voor alle verkeer openstellen is geen goed idee.
Wat wel kan is de brug 24/7 openstellen voor bewoners van Westerkoog,Westerwatering en Rooswijk.
Bewoners zouden dan middels kentekenregistratie ontheffing kunnen aanvragen.
Brussel bepaald alleen dat Natura 2000 gebieden niet achteruit mogen gaan, onze regering heeft zelf ooit bepaald stikstof als maatstaaf te gebruiken.
Bewoners zouden dan middels kentekenregistratie ontheffing kunnen aanvragen....mooie oplossing scheelt mij halfuur reistijd per dag