Naast de grotere fietstegels die in augustus 2024 zijn geplaatst is het fietspad nu ook beklad met verf-fietsen. Het fietspad ‘De Buiging’ wordt bijna constant geblokkeerd door toeristen die voornamelijk bezig zijn met het maken van selfies of tiktoks met het iconische Inntel Hotel op de achtergrond. Dit leidt regelmatig tot bijna-botsingen en af en toe zelfs tot echte ongelukken.
Hoewel Zaanstad hoopt het probleem hiermee op te lossen blijkt niets minder waar. Terwijl Orkaankracht Silva de fietsen probeerde te fotograferen liepen de toeristen nog net niet met hun schoenen door de verf en het geluid van een fietsbel deed hen ook geen belletje rinkelen.
POV-raadslid Perry van der Velden stelde in oktober 2023 vragen over het gevaarlijke fietspad dat volgens hem ‘overspoeld’ werd door toeristen. Het fietspad is volgens Van der Velden niet duidelijk aangegeven. Het zou een goed idee zijn om het fietspad ‘duidelijk(er) aan te geven door bijvoorbeeld bebording, groter en duidelijker fietssymbolen op het fietspad, wellicht meertalig?’ Ook zou de scheiding tussen het voetgangers- en fietsgedeelte duidelijker moeten zijn. Dat zou kunnen door een scheidingshek, extra hoogteverschil of andere maatregelen. Wat meer politie en/of handhaving zou ook helpen volgens Van der Velden.
Van deze suggesties zijn dus – een jaar later – alleen de grotere tegels en de verf-fietsen gerealiseerd.
Door: Silva Honig. Bron: Eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Silva Honig.
Denkfouten over menselijk gedrag die hebben geleid tot enorme ontwerpfouten: we gaan ervan uit
1) dat mensen die uit een station komen de stad kennen en weten waar ze heen moeten
en ook weten dat er pal voor de deur een stoep en een fietspad zijn
(die niet van elkaar te onderscheiden zijn terwijl elke ander normaal station een plein voor de deur heeft heeft waar je even kunt stilstaan en bedenken waar je heen moet)
2) dat mensen weten wat een fietspad is (terwijl die paden maar in een beperkt aantal landen bestaan) en reageren op een geschilderd fietsje op de grond terwijl ze naar de gebouwen om zich heen kijken.
3) dat een iconisch gebouw voor het station niet gefotografeerd gaat worden vanaf de beste plek (halverwege op een plek waar de plaatselijke fietsers, die altijd haast hebben rechtsaf moeten en de wandelaars rechtdoor, terwijl de stilstaande toeristfotografen zich alleen kunnen concentreren op het maken van de foto).
En dan alleen maar lapmiddelen kunnen inzetten. Daar gaan we nog heel lang plezier van hebben.
En al die tijd blijf ik genieten van al die poserende toeristen en hoop maar dat ze niet aangereden worden.
Nooit geweten dat dat een fietspad is!
De hoofdschuldige van dit debacle is natuurlijk de ontwerper van het Inverdanproject!
De man in het potsierlijke clownspak die het halve Centrum van Zaandam heeft vol gezet met al die Zaanse nepgevels.
U raad het al over wie ik het heb! Jawel, Sjoerd Soeters!
De man heeft nergens over nagedacht gezien alle bloopers die we hebben meegemaakt.
Kinderwagens rolden op de Gedempte Gracht in de sloot dus moest er jaren later ineens een dure roestvrijstalen buis worden geplaatst, een gemeentehuis dat bij de ingebruikname al veel te klein was en voor veel mensen onbereikbaar is onder andere door de verhoogde ligging.
Als gevolg van de verhoogde ligging is er een lift gebouwd die het meestal niet doet.
De 2e verantwoordelijke is onze briljante wethouder Gerard Slegers, onder meer bekend van de bruggensoap, die natuurlijk allang had moeten ingrijpen om dit fietspad veilig te maken.
Inderdaad helpen een paar tegels en op het asfalt geschilderde fietsen niet.
Tussen de reacties zag ik een paar hele goede oplossingen.
De goedkoopste oplossing is om alles voetgangersgebied te maken maar hoe komen de treinreizigers die op de fiets komen dan bij de fietsenstalling? Waarschijnlijk zullen ze moeten afstappen en met de fiets in de hand verder lopen maar wie handhaaft dit?
Het beste idee lijkt mij om een duidelijke afscheiding te maken tussen fiets- en voetpad, dit kan inderdaad door voor het fietspad rood asfalt te gebruiken, verf is geen oplossing, dat kan glad worden en het voetpad van een kleur te maken in combinatie met bloembakken, een hekje of zo iets.
En als laatste duidelijk aangeven met borden wat fietspad is en wat voetpad en leg flyers op de balie van het Intell en bij het station.
De
Het lijkt teveel op een wandelgebied. Voetgangers en fietsers krijg je niet makkelijk gescheiden. Vooral toeristen zullen moeite hebben. Zelfs ik als verstokte Zaankanter tjok vaak genoeg zonder na te denken het fietspad op om een broodje bij de AHtogo te kopen.
De oplossing is een scherpere fysieke afbakening (hekken, bloembakken) van het fietspad en het gebied voor voetgangers. Maar ik weet niet of de winkeltjes dat prettig vinden. Per saldo is het verkeerstechnisch de zoveelste blunder van Zaanstad.
Ik fiets hier dagelijks en vrijwel iedere keer ontstaan er gevaarlijke situaties ondanks dat ik extra oplet. Wandelaars hebben niet door waar ze lopen. Het ontwerp is een misser. Gezien het aanbod is het wandeldeel te smal, heeft het dezelfde kleurstelling als het fietspad en is het verloop voor wandelaars en fietsers onduidelijk. Dit los je niet op met een beetje schilderen. Knap de fietstunnel op en maak er een wandelgebied van.
ja precies knap de fietstunnel op, einde probleem
Nooit geweten dat het embleem op de weg een fiets voorstelde, dacht dat het Sjoerd Soeters zijn bril was.
Verkeerstechnisch is het mislukt, misschien overnieuw beginnen. Een tweede fietsenstalling aan de Oostkant zou al veel fietsers schelen, bezorgscheurders horen niet te parkeren op de stoep of de hellingbaan te nemen(maak er een trap van). De route naar busstation is een hindernisbaan,in de spits loopt iedereen elkaar in de weg. Reizigers die iets willen kopen moeten het fietspad oversteken.
Jammer, het kan echt beter.
Als je de voetgangers weg wilt hebben, waarom schilder je dan fietsen? Misschien is voetgangers met een rode streep erdoor een verstandiger keuze?
Maak het verboden gebied voor E-bikes en laat mensen daar gewoon fietsen en wandelen. Er zijn genoeg straten in steden waar fietsers en wandelaars door elkaar heengaan, kwestie van even rekening met elkaar houden. Volgens mij heeft die fiets op het wegdek geen enkele toegevoegde waarde om het allemaal te beteugelen.
De gemeente Zaanstad wil de Zaankanter graag uit de auto en op de fiets krijgen, maar daar hoort goed beleid bij! Helaas heeft de Gemeente nog steeds niet de juiste tools gevonden om fietsers te beschermen tegen toeristen die foto's willen maken. Niet op het fietspad de Slinger en niet bij de Zaanse Schans. En overal waar er huizen gebouwd worden of aan de weg gewerkt wordt zie je heel snel het bord met de tekst:
FIETSERS AFSTAPPEN
Conclusie de Gemeente Zaanstad wil dat fietsers gaan lopen, maar ik garandeer dat lopen zonder fiets écht veel prettiger is hoor!!!!!!
Weet de Gemeente Zaanstad wel wat hij wil?
Uit de auto op de fiets
óf fietsers lopen met de fiets
óf fietsers gewoon in een ziekenhuisbed na een ongeluk
óf allemaal thuis blijven zodat toeristen hun gang kunnen gaan én daar hebben de Zaankanters dan hun belasting voor betaald.
Misschien moeten fietsers de Gemeente bij voorbaat aansprakelijk stellen voor elk ongeluk tussen fietser en voetganger zowel op de Slinger als bij de Zaanse Schans wegens de slechte verkeerssituatie waar ze helemaal NIETS aan doen. De Gemeente Zaanstad zorgt in ieder geval al járen niet voor zijn fietsende inwoners zoals een goed huisvader/moeder zou moeten doen.
Een beetje Zaans geel er op. Dat zal de wandelaars leren!
Het fietspad kan ook rood geverfd worden, misschien helpt het.
Maak dat hele gebied gewoon voetgangersgebied. Weg met die arrogante fietsers die denken dat de wereld van hen is.
Wat een vreemde opmerking! Dit is een fietspad, dus mogen ze daar fietsen en is het fietspad voor fietsers.
Dus de fietsers zijn arrogant omdat ze denken dat het fietspad waarop ze fietsen voor fietsers is bedoeld?
Hoe durven ze het fietspad te claimen voor hun ge-fiets! Schandalig.....
Mijn reactie geldt voor fietsers in het algemeen. Overal waar ik loop en dan bedoel ik echt overal, gedragen fietsers alsof ze alleen op de wereld zijn. Op het trottoir op de Cor Bruynweg in Wormerveer bijvoorbeeld. Of ik even opzij wil gaan omdat er iemand op een fiets of nog erger een fatbike, langs wil. Je bent als voetganger nergens veilig.. Daarom zeg ik het maak van dat gebied maar lekker voetgangersgebied en laat mensen met een fiets dat stukje maar lopen.
tjonge tjonge tjonge.. Generaliseren is een kunst geworden.
Ja hoe durven ze.
Het is FIETSPAD de Slinger 🙂
https://youtu.be/dbbSKfAwxP0?si=WIbP2acBN-XUdQEX
In veel landen worden fietsers het voetpad op gedirigeerd. Daarom zullen veel toeristen niet snappen dat het hier anders werkt ondanks de grote geverfde fietsen.