Sebastiaan Neele – tot voor kort duoraadslid van DZ – schrijft aan verkeerswethouder Gerard Slegers dat die er goed aan zou doen de fietsstrook langs de Padlaan in Krommenie van een ‘oranje’ kleur te voorzien. Dat is duidelijker en veiliger.
De meeste fietspaden hebben volgens hem die kleur. Volgens ons bedoelt hij ‘rood’ maar we begrijpen zijn idee (of wij zijn kleurenblind).
De Padlaan is een drukke weg die volgens Neele eigenlijk beter tweerichtingsweg kan zijn, maar afgezien daarvan is de situatie volgen hem nu niet duidelijk genoeg. Bovendien is de weg nu extra druk door de afsluiting van de brug in de N203.
Neele ziet vaak dat fietsers worden gesneden, moeten slingeren of zelfs over de stoep fietsen omdat auto’s niet weten waar ze moeten rijden (dat moet eigenlijk tussen de twee strepen). Hij stuurde onderstaande foto. (artikel gaat door onder de foto)
Rood/oranje schilderen is natuurlijk een mooi idee, maar dat kan beter! Wij lieten onze afdeling beeldbewerking alvast een voorzetje maken: zo zou de Padlaan met een rode vetstrook eruit zien. (artikel gaat door onder de foto)
Maar het kan natuurlijk nog beter. Waarom geen mooie slinger in de fietsstrook, net zoals de ‘dronken’ fietsroute in Oostzaan? Super veilig, auto’s moeten remmen en beter op de fietsers letten.
Door Piet Bakker. Op basis van voorstel van Sebastiaan Neele, de foto’s onder en helemaal boven zijn van De Orkaan, beeldbewerking Ola Kwiatkowska en Kimberley Kat.
Voor dat inhalen moet je eens naar de Duitsers kijken. Daar staat in de wet dat een motorvoertuig de fiets op 1,5m mag passeren. En verhip ze doen het ook nog want de boete is misschien niet zo hoog als de Polizei ze pakt alleen die punt voor je rijbewijs doet veel meer zeer
Kijk een naar de foto "Padlaan ’s avonds, file op de fietsstrook (foto: Sebastiaan Neele)". Als de Padlaan 2- richtingsverkeer wordt, hoeveel ruimte is er aan weerszijden over voor de fietsers? Nul dus. Je wordt tegen de stoeprand gedrukt of er komt een auto die de fietser snel passeert en de fietser wordt gesneden. Iedereen die voor de 2-richting is is een automobilist waarvan de meesten haast hebben. Ik woon aan de Padlaan en ben niet in het bezit van een auto. Het is maar hoe je het bekijkt, voor fietsers is dit levensgevaarlijk! Of de fietser gaat gewoon 30/40 cm vanuit de stoep rijden, dan kunnen de automobilisten erachter blijven hangen. In dat geval is 2-richting oke
Fietspaden rood verven, twee richtingsverkeer en 30 km zone van maken (hier ook hard op handhaven dag en nacht) zou iedereen hier een hoop typ werk schelen :)
Volgens mij is er nog een obscuur plan die de gemeente in petto heeft om Krommenie autoluw te maken. Dat betekent dat alleen bewoners toegang zouden krijgen tot het centrum en wegen afgesloten zouden worden. Dit plan is een jaar terug gepresenteerd in het standaard voorlichtingscentrum de Admiraal in Assendelft. Over de padlaan is toen veel gezegd. Open gooien voor tweerichtingsverkeer, versmallen met palen en controle middels camera. Zoals het altijd momenteel gaat met de gemeente Zaanstad worden onuitvoerbare ideeen gepresenteerd en weinig geluisterd naar ervaringsdeskundigen (bewoners) en winkeliers. Volgens mij is de Padlaan de breedste straat in het centrum en geeft minder overlast dan het slalommen wat nu gebeurt door smalle straatjes.
Veiligheid op het fietspad wordt geborgd door respect naar elkaar en een vermindering van gedragsafwijkingen van automobilisten.
Ik denk dat ze daar inmiddels al behoorlijk goed in geslaagd zijn, in ieder geval in het centrum momenteel ;-)
Helemaal rood en met grote letters Auto te Gast op de straat schilderen. Dat zal de fietsveiligheid sterk bevorderen.
Dat gaat niet werken, want dan is het een fietspad en daar kan de bus niet overheen. Dan de bus via de Kruisstraat en de Vlusch, of via het Weiver en door het dorp heen?
Laat meneer Neele eens langs de Vlusch fietsen als hem dat lukt
Geachte meneer Horn.
Ik ben geboren op de uitweg, nog voor plan Willis er was. Wij speelden op de vlusch. Ik ken de situatie dus erg goed . Ik weet dat deze weg erg druk is vandaar dat ik dus ook vermeld heb dat ik het liefste alles open zie gaan (padlaan 2 kanten op, weiver open Kruisstraat open) om zo het verkeer beter te verdelen over het dorp. Zwaar verkeer graag via de n wegen laten rijden niet door het dorp. Ik zie vaak genoeg (te) zwaar verkeer door ons mooie dorp rijden…
De Vlusch afsluiten voor auto’s en motoren met uitzondering voor de bewoners heb ik jaren geleden al voorgesteld maar helaas wil de verantwoordelijke bestuurder Slegers er niet in meegaan.
Een rode strook maken is wel heel mooi en sfeerverhogend maar voegt niks toe aan de veiligheid zolang er een onderbroken streep ligt. Dan wordt je nog steeds geacht rechts te houden, en dus gedeeltelijk over het rood te rijden indien mogelijk. En met de huidige drukte in de spits houd je vanzelf wel rechts, aangezien je de bus en taxi hindert als je te ver naar links rijdt. De doorstroomsnelheid vanaf Badhuislaan naar N246 is dusdanig laag dat je dan als fietser nog veiliger bent door links voorbij de auto's te gaan.
De weg 2-richtingen maken gaat al helemaal niks toevoegen aan de veiligheid want zodra je uitwijkt aan de ene kant zorg je voor gevaar aan de andere kant. Bovendien is de snelheidsmeter lezen voor menigeen daar sowieso al een kunst als ik zie hoe hard ze over het Padlaan rijden buiten de spits.
Als je dan toch rode wegmarkering wilt hebben, doe er dan gelijk van die 'kattenogen' bij. Als je die raakt met je wielen dan geeft dat een extra signaal dat je te ver naar rechts zit.
Ik weet niet of de slinger het veiliger gaat maken, maar het fietspad rood kleuren is een prima idee 👍🏻 misschien ook nog een camera ophangen voor alle auto’s die het eenrichtingsverkeer negeren 😊