In de verkiezingsprogramma’s voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten speelt de A8-A9-verbinding nog een prominente rol: voor of tegen een nieuwe weg tussen Heemskerk en Assendelft die bijna een miljard euro moet gaan kosten.
Maar het lijkt uitgesloten dat die weg er ooit komt. ICOMOS, de organisatie die in opdracht van UNESCO onderzoek deed naar de gevolgen voor de Stelling van Amsterdam (werelderfgoed), heeft een vernietigend oordeel over het ‘Landschapsplan’ van de Provincie Noord-Holland geveld. Doorsnijding van de Stelling van Amsterdam is onacceptabel volgens ICOMOS. Dat zou beteken dat de Stelling z’n status van Werelderfgoed zou kwijtraken. En dat is weer onacceptabel voor de Rijksoverheid.
Goed nieuws voor de Groene Combinatie* die zich verzet tegen de de verbindingsweg door het groen. Slecht nieuws voor de inwoners van Krommenie-noord die overlast ervaren van het verkeer dat nu via de Provincialeweg N203 tussen de twee snelwegen rijdt.
Stelling van Amsterdam
Het oordeel van ICOMOS is zonneklaar. De voorgestelde weg, het Golfbaan-alternatief, gaat dwars door de Stelling en dat is onacceptabel. ICOMOS lijkt zich er over te verbazen dat de Provincie überhaupt dit plan heeft ingediend. Al in 2015, schrijven ze, kreeg dat Golfbaan-alternatief, een negatieve beoordeling. Alleen alternatieven die niet door de Stelling gingen (zoals het nul-plus-alternatief dat de Provincialeweg volgt) waren acceptabel. ICOMOS stelde vast dat het nul-plus-alternatief slecht uit zou pakken voor de inwoners van Krommenie-noord en geen oplossing voor de wassende verkeersstromen zou zijn:
“The mission concluded that the only option then on the table, the only one that would not have a detrimental impact on the Outstanding Universal Value of the property would be the Zero-plus alternative but noted that implementing it would: ‘have a detrimental effect on the quality of life of the inhabitants in the vicinity of the property, and will also not provide a sustainable transportation solution’.”
ICOMOS verwijst in haar recente brief aan wat ze in 2017 schreef: het Golfbaan-alternatief had grote negatieve gevolgen voor het werelderfgoed. De provincie had toen al te horen gekregen dat het Golfbaan-alternatief onbespreekbaar was: “at the current time, there is no alternative that can be supported.” Van alle alternatieven had het Golfbaan-traject zelfs de grootste negatieve impact op de Stelling.
Golfbaan-alternatief
ICOMOS is dan ook verwonderd dat alle energie in dat onhaalbare alternatief is gestoken, “ondanks ons advies dat de Golfbaan- en Heemskerk-alternatieven niet werden gesteund, werd in 2018 het Golfbaan-alternatief als voorkeurs-alternatief gekozen.” Het verbaast ICOMOS ook omdat de Provincie nadrukkelijk is geadviseerd alternatieven voor de Golfbaan- en Heemskerk-trajecten te vinden. Een ander ontwerp van beide alternatieven – zoals nu werd gepresenteerd – werd expliciet afgewezen.
En toch is dat precies wat de Provincie (voor veel geld) heeft gedaan: het laten ontwerpen van een alternatief waarvan ze hadden kunnen weten dat het geen genade zou kunnen vinden bij UNESCO.
De Provincie krijgt wel lof voor de plannen om de Golfbaan te verhuizen, en het tankstation en de truckstop langs de A9 te laten verdwijnen. Maar, zo schrijft ICOMOS, dat kan niet uitgeruild worden tegen een weg dwars door de Stelling.
Nul-plus is terug
De conclusie is dat elke optie waarbij de Stelling van Amsterdam aangetast wordt, onacceptabel is, en: “it is not advisable to continue with this proposal.” De enige aanbeveling is opties te onderzoeken waarbij er geen weg door de Stelling gaat. In feite is dat alleen de nul-plus-variant via de bestaande weg door Krommenie.
De vraag is natuurlijk waarom de Provincie zoveel energie en geld in een onhaalbaar plan heeft gestoken. Nog afgezien van het feit dat het financieel onhaalbaar is. Die één miljard moet grotendeels bij het Rijk gehaald worden, maar minister Harbers heeft al aangekondigd er geen cent extra in te stoppen.
Lees hier:
Afbeelding van de ondertunneling van Assendelft uit een filmpje van de Provincie over de nieuwe verbinding.
* De Groene Combinatie bestaat uit: Buurtcomité Busch & Dam, Stichting OerIJ, Landschap Noord-Holland, Vogelbeschermingswacht Zaanstreek, Platform Houd Broekpolder Leefbaar, Samenwerkende Vogelwerkgroepen Noord-Holland, Open Polders Assendelft, Natuurmonumenten, Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, LTO Kennemerland-Zaanstreek, Kontakt Milieubeheer Zaanstreek en onafhankelijk adviseur Stelling van Amsterdam Kees de Wildt.
Boonstra, ouwe brombeer, je hebt aan één kant gelijk en dat is het welzijn van de Krommenieers die langs de N8 wonen.
Het voordeel van het niet doorgaan van deze weg is dat de Staat nu 1 miljard euro heeft die ze eventueel aan een alternatief kunnen besteden.
Hoe dat alternatief er uit zou moeten zien weet ik niet maar wat ik wel weet is dat het voornamelijk mensen uit Alkmaar en Heerhugowaard zijn die de N8 als sluiproute nemen.
Als de verbindingsweg er zou komen komt het verkeer uit Heemskerk en Castricum er ook nog bij en raakt de A8 helemaal verstopt.
Meer asfalt om Noord-Holland te ontlasten is absoluut nodig maar dan moet je een verbindingsweg een stuk noordelijker maken tussen de A9 en de A7 en dat kan vrij eenvoudig door bijvoorbeeld van de N244 tussen Alkmaar en Purmerend een vierbaansweg te maken en de A7 te verbreden naar 2x3 of 2x4 rijstroken.
Ik dacht dat de Staat juist helemaal geen geld in dit project wilde steken..? Voor de rest heeft u denk ik gelijk: het probleem is vooral het sluipverkeer dat eigenlijk voor de tunnels bij Beverwijk zou moeten kiezen. Als je dat verkeer in de spits kunt tegenhouden is het grootste leed van de Krommenieers geleden, denk ik zo. En ook even inhakend op de opmerking over het OV hierboven:
was het al opgevallen dat de verbinding tussen Zaanstad-Noord en Uitgeest/Heemskerk best wel slecht is? Er rijdt alleen een trein. Wat moet de reiziger doen als die wegvalt, bijv. bij een algehele storing? Voor een bus moet je eerst naar Zaandam. Het OV tussen de twee buurgemeenten mag nog wel wat uitgebreider, zeker als de A8/A9-verbinding echt niet doorgaat.
Mee eens, maar laten de gemeentes en regio's eens stoppen bij de aanbesteding om de goedkoopste aanbieder uit te zoeken. Hierdoor werk je in de hand dat langere werktijden en "salarisproblemen" ontstaan bij de aanbieders die dan weer zijn uitwerking hebben op het personeel. Misschien eens een voorbeeld nemen aan Duitsland waar voor het OV een maandtarief geldt van 49,- Euro? Ik denk dat dan veel autobezitters gebruik zullen gaan maken van het OV. Dus regering, minder autowegen en het gespaarde voor meer bussen en treinen en de goedkope OV maandkaart.
Misschien er eens voor zorgen dat het OV goedkoper wordt en uitgebreid waardoor de auto thuis kan blijven? Hoeveel wegen moeten er in NH en de rest van Nederland nog bijkomen???
Het huidige weggetje van Assendelft naar Heemskerk gaat door een mooi gebied. Het zou jammer zijn dat door een snelweg te laten doorsnijden, zoals de huidige doorsnijding van de Westzanerpolder door het stukje A8 ook jammer is.
Nog los van de weerzinwekkende actie om ooit het gemeentehuis plompverloren midden in datzelfde natuurgebied te plempen.
Nooit vergeten dat het CDA toen nagenoeg naadloos overschakelde van "er kan nog wel een randje af want er is nog genoeg over", naar "er is al zoveel gebouwd dat de rest ook wel vol kan". Hypocriet en leugenachtig, zoals politici beroepshalve zijn.
Is er nog gekeken naar de mogelijkheid om via de Industrieweg en de oostzijde van het Alkmaardermeer naar de ring rond Alkmaar te komen? Ach, als dat al een optie zou zijn ivm de kosten dan is het misschien slechts marginaal minder erg. Een totale leek dus, net wat u al dacht.
Geweldig wat een drog redenering. Als die UNESCO zo begaan is met die Stelling had ze de A1,A2,A4en A9 ook moeten verbieden. Maar het zijn weer van die kantoorpieten die niets op hebben met de mensen in Assendelft en Krommenie die veel last hebben van de gebruikers die de verbinding A8/A9 zouden gebruiken. En zo blijft het gewoon aanmodderen met alles in de Zaanstreek want de Groene knuffelaars hebben niets op met hun ander medemensen, niet met verbetering van de luchtkwaliteit of voor de broodnodige huizen met een tuintje .
Oh tuurlijk , dus dan moet Heemskerk maar de dupe zijn. Misschien hadden ze wat minder moeten bouwen in de zaanstreek.
Het is toch vooral het verkeer in de ochtend vanaf de A9 die over de Provinciale weg en Communicatieweg en in de middag weer terug. Dat heeft niets met bouwen in de Zaanstreek van doen . Maar ja het zijn maar Assendelvers en Krommenieers en daar kijkt Heemskerk op neer , als zij maar naar Amsterdam kunnen.
Er gaat al een A9 door mijn achtertuin. Het is een prima besluit dat het er ( nog ) niet komt. Fietsers hebben al weinig ruimte door de polders. Weg met dat asfalt.
Gelukkig voor jou sorteert de gemeente Zaanstad al voor op het door jouw gewenste afwijzen en NIMBY gedrag. Ze trekt nu de A8 door over de Noorderveenweg ,Noorderweg en Communicatieweg naar Heemskerk. Is voor Heemskerkers ook veel veiliger!