De fietsroute over de Vaartbrug tussen Wormerveer en Krommenie is van een rood wegdek voorzien om de overtocht voor fietsers veiliger te maken.
De smalle brug die Kerkstraat en Padlaan verbindt, is voor fietsers een gevaarlijke hindernis omdat fietsers en autoverkeer elkaar in de weg zitten. In het verleden heeft dat tot ongelukken geleid.
De gemeente schreef in de Kadernota 2018-2021 dat er:
“verbeteringen mogelijk [zijn] in de verkeerssituatie bij de Vaartbrug. Vooral op het moment dat het verkeer weer gaat rijden na een brugopening, is de verkeerssituatie niet optimaal. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het verbreden van de fietspaden.”
Optisch zijn de fietspaden nu wel verbreed, maar getuige de foto die Michel Schermer op de Facebook-pagina Wormerveer zette, blijft autoverkeer op de fietsstrook rijden – wat overigens is toegestaan gezien de belijning. De brug blijft te smal voor autoverkeer en fietsers uit twee richtingen.
De wijkmanager Krommenie filmde de tocht vanuit het gezichtspunt van de fietser.
nieuwe belijning Vaartbrug #Krommenie. Uitvoering van advies #DHV adviesbureau voor korte termijn verbetering veiligheid. pic.twitter.com/kGMj0pklA2
— WijkmanagerKrommenie (@WMKrommenie) 11 mei 2017
Hieronder een foto van de werkzaamheden, ook van de Facebook-pagina Wormerveer.
Schijnveiligheid is link want je denkt dat je vrijbaan hebt op dat roze fietspad. Helaas moeten passerende auto' s daar ook overheen en denk ook aan het vrachtverkeer. Er moet snel echt iets veiligs komen en dat kan alleen als het 2x zo breed gaat worden of autoverkeer eraf halen?
Er is maar een oplossing, dempen dat water.
Wordt alleen maar slechter voor fietsers. Waarom niet net als bij de Zaanbrug aan de Eurocolkant een fietsbrug er naast hangen. Geeft voor auto's en fietsers meer ruimte op deze Veer/Vaartbrug.
Eigenlijk zou die brug gewoon dicht moeten voor autoverkeer.
En dan de Ned Benedictweg doortrekken naar de Rosariumlaan.
Dat van het doortrekken van de Ned Benedictweg naar de Rosariumlaan is een heel oud plan, uit de tijd dat Krommenie nog zelfstandig was. De doorbraak zou ongeveer op de plaats komen waar nu een gigantisch woonhuis wordt/is gebouwd.
Inderdaad Ed, of misschien een aparte fietsbrug er naast leggen
Uit het filmpje zie ik het probleem niet, die weg is namelijk zo goed als leeg. Problemen lijken eerder te ontstaan bij grote drukte, zoals in de 2e foto te zien is. Daar probeert een auto een fietser in te halen. Tja, dat kan natuurlijk niet als het druk is: dan moet die auto er gewoon achter blijven tot er ruimte is om in te halen, kwestie van opvoeding - of gewoon het naleven van de verkeersregels.
Je gaat dat denk ik ook niet oplossen met fietssuggestiestroken. Nadeel daarvan is dat er schijnveiligheid wordt gecreëerd. Wellicht beter om eenrichtingsverkeer in te stellen of autoverkeer omleiden via de provinciale weg. Misschien moet de gemeente eens advies vragen bij het Shared Space kenniscentrum in Groningen?
Ik begrijp nog steeds niet waarom de naam van deze brug ooit is veranderd van Veerbrug in Vaartbrug. Wie de archieven raadpleegt zal zonder enige moeite kunnen vaststellen dat het Veerbrug moet zijn. Zaanstad was nog niet geboren of, hup, daar was de nieuwe naam. Onbegrijpelijk.
Ik snap al evenmin waarom het Historisch Genootschap Crommenie zich nooit druk heeft gemaakt voor deze naamswijziging.