Nergens in Noord-Holland wordt zoveel geklaagd over automobilisten die te hard rijden als in Zaanstad.
In Nederland vindt gemiddeld ruim 22 procent dat er te hard wordt gereden, in Noord-Holland is dat 21 procent maar in Zaanstad ervaart bijna 28 procent veel overlast van hardrijden.
In Nederland wordt de meeste overlast ervaren in Limburg (in Heerlen en Sittard Geleen ligt het percentage boven de 30) en Zuid-Holland (Rotterdam, Schiedam). Ook Noord-Brabant kent gemeenten waar veel overlast wordt ondervonden: Roosendaal en Breda scoren ook boven de 30.
Zaanstad staat met 27,7 procent op de negende plaats van de 52 grote gemeenten waarover het CBS gedetailleerde gegevens openbaar maakte.
Zaanstad is in Noord-Holland eenzame koploper bij de klagers. Hoorn, Haarlem en Amsterdam scoren het landelijk gemiddelde: 22 procent. Behalve de groep die ‘veel overlast’ meldde, vond ook nog eens 40 procent van de Nederlanders dat er een ‘beetje’ overlast was.
Parkeerproblemen komen op de tweede plaats bij de verkeersoverlast (17 procent met veel overlast, 25 procent een ‘beetje’). Op de derde plek volgt agressief verkeersgedrag (6 procent zegt veel overlast te ervaren, 16 procent een beetje).
Het wordt steeds gekker en drukker ook in oud Koog. Men rijdt op het Zuideinde en Raadhuisstraat harder dan op de N 203.Les auto's inhalen met auto of brommer. Men schreef het al je plakt summier 30 km borden daarna kijk je er niet meer naar om.Fietsers en brommers over de stoep een mevrouw met rolstoel op de stoep, uitschelden omdat ze snel aan de kant kan. Wijkagent kan niets doen zegt hij omdat er niet gehandhaafd mag worden, Zaanstad ga je schamen omtrent je verkeerd beleid.
Helemaal eens met het commentaar. Een bord met 30 en de gemeente vindt het genoeg. Zolang het voldoet aan de wet maakt het de gemeente niks uit. Hier op het kalf moeten mijn kinderen een 30 weg oversteken met aan weerszijden geparkeerde auto's voordat ze bij een speelpleintje kunnen komen. Nergens een oversteekplaats, want dat hoeft niet volgens de wet. Het is een 30 weg. Ik ben zo'n beetje de enige die zich daar aan houdt. Mijn kinderen mogen niet alleen, het is namelijk hier ook wachten op de eerste dode. En zoals altijd gaan ze dan pas over tot actie.
Ik heb er nog een, de Watering 1.6 km lang. Uitzonderlijke snelheden en inhalingen ondanks doorgetrokken streep.
Zaankanters hebben altijd wel wat te zeuren dus dat zal één van de oorzaken zijn dat Zaanstad boven het landelijke gemiddelde zit.
De enige remedie om wat tegen de vermeende overlast te doen is handhaven maar dat gebeurd niet en als het wel gebeurd is dat op plaatsen waar het makkelijk scoren is voor de politie.
Klachten van bewoners worden ook niet serieus genomen want zeker in woonwijken wordt vaak veel te hard gereden en daar wordt niet of nauwelijks gecontroleerd.
Dit artikel gaat over automobilisten maar ik ben het met Marcel van Kampenhout eens dat die bezorgers van eten het helemaal bont maken.
Ik zit regelmatig bij een café in de Klauwershoek en je wilt niet weten hoe hard die bezorgers door dat smalle straatje scheuren! En 90% van die bezorgers rijden op supersnelle elektrische fietsen!
De Klauwershoek is een drukke wandelroute en er lopen veel mensen met kleine kinderen en tot nu toe gaat het nog goed maar het is daar wachten op het eerste grote ongeluk.
Tijd dat de politie daar eens gaat controleren of de gemeente moet er wandelgebied van maken.
Alleen borden met '15', '20' of '30' neerzetten heeft geen zin, wanneer de weg niet zo wordt ingericht, dat je er helemaal geen 50 of harder kunt rijden en er niet wordt gehandhaafd. Volgens mij zijn er in Zaanstad evenmin flitspalen.
En verder is het natuurlijk wachten op het eerste dodelijke slachtoffer van een restaurantscooter: als je ziet, hoe ontzettend hard die pubers over de Westzijde, Dam, Rozengracht en het Rustenburg scheuren, de bochten daarbij afsnijdend, verbaas je je telkens weer, dat een klap uitblijft.
De Czaar Peterstraat is ook een racebaan; de enige afremslinger die in de straat ligt is niet genoeg om de bezorgbrommers af te remmen. Vooral de elektrische brommers zijn geniepig, want die hoor je nauwelijks aankomen en dan moet je af en toe een levensreddende noodsprong maken.