Op de A1o gebeurden vorig jaar ruim 1300 ongelukken, veel daarvan waren op de op- en afritten. De ‘Zaanse’ afrit 18 bij Tuindorp Oostzaan is na de afrit bij Osdorp de afrit met de meeste ongelukken.
Zes op de tien ongelukken op snelwegen is op een op- of afrit. Dat is drie maal zo hoog als gemiddeld.
Dat blijkt uit een onderzoek dat verzekeraar Univé heeft laten doen op basis van gegevens van Rijkswaterstaat. In totaal werden 75.000 snelwegongevallen uit de periode 2016 tot en met 2018 geanalyseerd.
Het enige ‘voordeel’ van ongelukken bij op- en afritten is dat ze minder vaak een dodelijke afloop kennen.
In de top 10 over 2018 komt de A10 drie keer voor: afrit 6 – Amsterdam-Osdorp (nr. 1), afrit 18 – Amsterdam-Tuindorp (nr 2) en afrit 7 – Amsterdam-Slotervaart (nr. 7).
Niet voor niets, zat in bijna élke rijles, deze afslag :-)
Zeker Bruce en daarbij komt dat je deze Tarzanbocht ook nog eens met 100 km per uur mag nemen volgens mij. Na het beneden invoegen pas 70.
Is bij vele afritten op de snelweg zo dat de snelheid van de snelweg geldt.
Daar gebeuren ook de meeste snelweg ongevallen.
Ben toch zeker Verstappen niet.
Valt mij mee dat afrit Zaandam (of is het 'Zaanstad Centrum?) er niet tussen staat - de krappe bocht waardoor er grote snelheidsverschillen bestaat tussen invoegend verkeer en doorgaand verkeer op de snelweg, de kort in- en uitvoeg strook om keihard te remmen voordat je de bocht in gaat of zo snel mogelijk weer snelheid te maken als je uit de bocht komt...ik ga spontaan zweten als ik er al aan denk. Maar schijnbaar niet per se terecht, want behoort niet tot de meest gevaarlijke op-/afritten. Maar als ze toch een pot geld krijgen voor verkeersverbetering van het Rijk, mag het klaverblad in Zaandam van mij ook eens wat gebruiksvriendelijker worden gemaakt!