Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie. Het prijsplafond zou meer zekerheid moeten bieden over de energierekening. Maar in de praktijk blijkt het voor nogal wat onduidelijkheid te zorgen.
Wie in de eerste dagen van 2023 in de app van Vattenfall heeft gekeken is mogelijk net zo geschrokken als wij.
Vattenfall laat via Twitter weten dat er in de app nog wordt gerekend met het tarief van je contract. Dat betekent dat je pas bij de eindafrekening kunt zien wat de daadwerkelijke kosten voor je verbruik zijn.
De overheid heeft een plafondtarief voor gas en stroom vastgesteld. Het maximale tarief voor gas is € 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Het maximale tarief voor elektriciteit is € 0,40 per KWh tot een maximaal verbruik van 2.900 kWh. Verbruik je meer dan de hiervoor genoemde maximale hoeveelheden, dan betaal je hiervoor het tarief van je energiecontract.
Wil je ervoor zorgen dat je (zo veel mogelijk) binnen je plafond blijft dan is het goed om te weten dat bij het toepassen van het prijsplafond niet wordt gerekend met het totale maximale verbruik in 2023. Het plafond verschilt per maand.
Om binnen het prijsplafond te blijven mag je voor gas en stroom onderstaande maximaal gebruiken:
Blijf je per maand onder het maximumverbruik zoals in de tabellen hierboven? Dan neem je wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Let op, dat geldt totdat je de jaarafrekening krijgt. Vanaf dat moment start een nieuwe periode.
Ter verduidelijking een voorbeeldberekening:
Stel, je ontvangt de jaarafrekening op 1 augustus 2023. Dat betekent dat je de eerste periode van januari tot en met juli maximaal 1.594 kWh aan stroom mag verbruiken. Namelijk: 339 + 280 + 267 + 207 + 181 + 159 + 161.
In de periode na het ontvangen van je energierekening (augustus tot en met december) mag je in totaal nog (2.900 – 1.594) = 1.306 kWh stroom verbruiken om binnen het prijsplafond te blijven.
Wanneer je in de eerste maanden van 2023 relatief weinig gas verbruikt en in de maanden na de jaarafrekening wat meer gebruikt, dan kan het prijsplafond dus duur uitvallen. Je mag het ‘ongebruikte’ deel van het plafond niet meenemen naar de periode na de jaarafrekening.
REACTIE VATTENFALL
“De kop doet vermoeden dat klanten pas bij de jaarafrekening profiteren van het prijsplafond. Maar dat klopt niet. In het termijnbedragadvies houden we nu al rekening met het prijsplafond. Dat zit als volgt: Als klant betaal je iedere maand een voorschot. We noemen dat het termijnbedrag. Zo betaal je iedere maand alvast een deel van de verwachte kosten van je jaarlijkse energierekening. Te weinig of teveel betalen voorkom je eenvoudig door regelmatig ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall of in onze Energie-app te gebruiken. In dit termijnbedragadvies houden we dus al rekening met het prijsplafond (maar bijvoorbeeld ook met de btw-verhoging en alle andere veranderingen per 1 januari). Klanten kunnen in Mijn Vattenfall of in onze Energie-app het termijnbedrag ook zelf gemakkelijk aanpassen.
Dus simpel gezegd; in het maandelijks termijnbedrag zit ook de verwachte korting van het prijsplafond. Klanten kunnen daarnaast gedurende het hele jaar het verbruik monitoren in onze Mijn Vattenfall omgeving en de Vattenfall Energie-App.”
geachte heer diksen en anderen
Hou toch eens op met dat wazige gedoe van boefjes en je energielevarancier die je zou oplichten niet te noemen.
Maakt het wat interessanter om dit gedoe te lezen. U zegt het risico niet genomen te hebben, en toch een goedkopere? leverancier gekregen?
ja, kijken wie slimmer is: die mensen of die meters? of zijn die mensen de leveranciers mssn wel te slim af? voor de zekerheid neem ik nu elke 1e van de maand maar 'n foto van alle meterstanden (met gegevensstickers) om evt. door te kunnen sturen als bewijs.
Hoe zit het met huizen met nog een oude meter ? Hier is niets te controleren van wanneer men iets gebruikt heeft .
Ik wil ook wel weer een analoge meter
Ik lees hier niets over wanneer je een oude meter voor stroom en gas nog hebt hoe de berekeningen dan gaan?
Word dan de maandelijkse berekeningen van het prijsplafond dan fictief toegepast ?
Als ik dit had geweten eind vorig dan had ik per direct overgestapt naar een andere leverancier.
Al wel 40 jaar is vattenfall voorheen nuon mijn energieleverancier maar ben nu zo geschrokken van dit beleid dat ik 40 jaar te lang bij dit bedrijf heb gezeten, wat heb ik mij vergist in de ware aard van dit misleidende bedrijf die achteraf met deze maatregel komt waar de cliënten van dit bedrijf niet meer op kunnen inspelen.
wanneer staat het rijk eens op inplaats van de zakken te vullen van de burgers. is toch echt bewijsbaar dat het in omringende landen goedkoper is en dat de prijzen dalen behalve bij de leveranciers. sta op Rutte zeg gewoon dit zijn de regels daar houdt u aan anders kunt u vertrekken uit Nederland. is toch v.d. zotte dat alle energie direct wordt geleverd vanuit Rotterdam naar Antwerpen en plots is het goedkoper in België.
Wel erg maar het toiletpapier is ook duurder geworden. Vanmorgen keek ik even op het kassabonnetje en zag dat het toiletpapier 12 rollen van €4,39 nu naar €5,99 gestegen is. Kan 2 dingen doen, of krantenpapier nemen of niet meer op het bonnetje kijken, dus voor het laatste maar gekozen.
Overigens wonen wij ook gasvrij, en wonen in een energiezuinig appartement met 5 zonnepanelen op het dak, en ben er toch wel blij mee. Vorig jaar betaalde we €24 in de maand aan Vattenfall en kregen nog aardig bedrag terug in december. Nu hebben ze me op €44 per maand gezet, dus daar kan ik wel mee leven. Terwijl in deze maanden de zonnepanelen nog niet echt opleveren. Alleen je moet in de zomermaanden goed oppassen door niet je maandbedrag te laten zakken, daar komen mensen mee in de problemen.
water en een handdoekje zijn goedkoper! scheelt ook vervuiling, wasmachine kan dat handdoekje vast nog wel bij!
Wat een fijn draadje om te lezen. Laten we er inderdaad van uitgaan dat dit een politieke keuze is en je vrij kunt overstappen naar een energiebedrijf wat voor jou de beste prijzen biedt. Wij wonen all electric en zijn dus gasloos. De 2900 kwu die wij als prijsplafond hebben slaat dus nergens op. Dat verbruiken we al in de eerste 3 maanden van het jaar. Door het plafond uit te smeren over het hele jaar gaat onze energierekening in de wintermaanden 300% omhoog. Nu overgestapt na 30 jaar vaste klant bij Vattenfall. 1 July krijgen we weer nieuwe prijzen denk dat ik dan weer terug kan
Er is een relatief goedkoop alternatief om je verbruik te meten, voor €29,95 koop je Homewizzard P1 meter, deze plug je in de slimme meter, voor de €0,40 voor stroom en de €1,45 voor gas in en je meet exact je verbruik.
De Vattenfall app gebruik ik alleen om het verbruik in de app te verifiëren met de P1 meter welke trouwens ook nog de zonpanelen opbrengst toont.
Deze app gebruik heb ik ook en ben daar heel tevreden over. Doordat het verbruik meteen zichtbaar wordt is het verbruik goed in de hand te houden is mijn ervaring.
Ik vind het raar dat ze per maand rekenen en niet op jaar basis. Ze weten allemaal dat juist nu januari februari en maart iedereen over het plafond van gas gaat. Op jaar basis rekenen zou eerlijker zijn. Ze weten volgens mij zelf niet hoe het werkt
Wat ik zie op de tabellen voor voorgeschreven verbruik vind ik heel vreemd. Gas snap ik, de curve loopt van hoog naar laag en weer omhoog Maar elektriciteit vind ik vreemd, ik verbruik het hele jaar door ongeveer hetzelfde aan Kw per maand, hoe komen ze erbij dat ik in de zomer minder zou gebruiken ? Gas zit ik zeer laag in m'n A+ super geïsoleerd huurhuis maar in de zomer is het niet uit te houden, daag airco, die kan niet meer aan. Lekker dan.
Vattenfall bezorgd zo een heleboel leed ik kan de hoge maandbedrag niet eens betalen en moet tot september nog voor dat er een eindafrekening komt,. en gebruik bijna geen gas meer, als je ze vraagt hoe kom je aan zon hoog bedrag ja we kijken naar je vorige afrekening kreeg terug rekenen nu gewoon ruim 1000m meer aan gas en 1200 meer aan Electra stelletje dieven zijn het
ben toch zo benieuwd naar het percentage klagers mbt dit onderwerp dat stemt op eén van de partijen die verantwoordelijk zijn voor de verkwanseling van onze nutsvoorzieningen aan de commercie. en bovenal wat men gaat stemmen op 15 maart aanstaande. hetzelfde is gedaan met ons zorgstelsel met alle gevolgen van dien. de vele duizenden top verdienende managers in dit soort sectoren zijn er vast blij mee.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, en dan wel graag wie er op gestemd heeft de afgelopen decennia en wie er nog steeds bereid is om deze volksverlakkers te blijven steunen..
altijd zuinig geweest met energie ( reden milieu en eigen beurs) zuiniger kan niet, voorschot iets verhoogd bij leverancier, wil graag lekker slapen). Maar: verwarming gaat via de verhuurder.......en niemand heeft enig idee hoe zij(Nederwoon) dit gaan berekenen...gelukkig geen koude winter tot dusver.
wat ik vreemd vind. is dat ik bij Essent zit. hier maar 50€ pm aan betaal. Das 600 per jaar en krijg 265€ terug met een gebruik van 2500kw met 3 personen in huis. dan heb ik warmte van Ennatuurlijk en deze betaal ik 65€ pm aan dit is dan ommenabij 780€ pj hiervan krijg ik ook 350 pj van terug. woon in een appartement van 1970 met energielabel d. wat doen wij dan anders als anderen. gebruiken 11gj warmte per jaar. waar zit het hem in
Dat u minder verbruikt dan anderen kan in u simpelnuitleggen: u woont in een middenwoninf, omringd door andere woningen die gestookt worden. In een appartement kanndat zelfs van drie of vier kanten zijn. Zelfs als de buren nauwelijks stoken dan nog isoleert zo’n buurwoning enorm.
In een vrijstaande woning is het verbruik veel hoger. Verder scheelt het nog wat u nog meer in huis doet, of iedereen de hele week op t werk is of op school, en zo meer.
Eindelijk iemand die hetzelfde heeft als ik. Ik woon alleen in appartement energielabel A van 100m2 en betaal aan stadsverwarming 53 per maand gebaseerd op verbruik vorig jaar en nu verbruik ik ongeveer de helft deze "warme" koude maanden. aan elektra betaal ik niets krijg altijd geld terug (vorig jaar augustus meer dan 400 teruggekregen) met maximaal 800 kW per jaar. met de 2x190 ero die ik ook nog kreeg (heb ik wel weggegeven) kreeg ik afgelopen jaar zelfs geld toe.
nou, woon net als jij met label A in 98m2 appartement en ook alléén. voor mijn hoekappartement met kamerhoge ramen op zuid en west, met gratis zonnewarmte als deze tenminste schijnt, betaal ik 105eu p.mnd aan warmtenet terwijl ik de vloerverwarming in woonkamer/keuken niet eens aan heb en dat al járen niet meer. ik pak praktisch géén warm water want gebruik mijn waterkokertje daarvoor en was mezelf ook meestentijds middels zó verwarmd koud drinkwater. slechts 2 radiatoren staan hooguit bij ernstige kou op 1,5/2. hoe kom ik dan in Godsnaam aan dat bedrag? mijn verbruik is inmiddels van 16 naar 20kjoules per jaar gegaan dus wordt gek genoeg steeds hoger en ik ga nu omgerekend gewoon de volledige gasprijs betalen voor door sporthal afgevoerde warmte met goedkoop drinkwater! lang leve de energietransitie en de valse voorwendselen om géén gasaansluiting meer te hebben.............. afstraffen noemen we dat (ipv belonen).
tsja en wat te doen met blokverwarming? iedereen van gas af,maar de ketels van zvh zijn niet aangepast,dus hupsakee 400% verhoging,ondanks dat de gasprijs gelijk is aan voor energie crisis,zvh heeft te duur ingekocht dus de huurder mag betalen,dacht het niet,dan maar naar de rechter en huurcommissie,word vervolgd
energie direct krijg je telefonisch niet aan de lijn. Chatten gaat evenmin niet ze geven de gekste antwoorden. waardeloos!! zoek het maar uit met je vraag!!
je krijgt 2x €190,00 terug. vervolgens gaat de energiebelasting van € 69.00 naar €569,00.
wie houdt wie voor de gek? in dit land krijg je niks.
een grote puinhoop is het, wij, 75+ snappen er nx van. ook die vattenfall app is door mij (ongeschoold) niet te begrijpen en laat met doorgeven.
gouden tijden voor energieboeren , het Mantra , privatiseren van voorheen door overheid gereguleerde nutsbedrijven laat momenteel wel zien dat het niet een juiste keuze is geweest.
om over de nationale spoorwegen nog maar te zwijgen.
edoch....iedere 4 jaar stemmen ongelooflijk veel mensen wederom op dezelfde klooster.
Vooral op de rechtse coalitie stemmen. Of de rest op rechts. De revolutie vreet haar eigen broeders op. George Orwell. Animal Farm. boer pas op je kippen/ varkens!
Wat heeft dat privatiseren ons toch een hoop voordelen gegeven.
Mer als mooiste voorbeeld een Zweeds staatsbedrijf dat onze subsidies opslurpt.
en Eneco in2020 verkocht aan Japanners Mitsubishi en Chubu Electric Power. terwijl het in handen was van 44 Nederlandse gemeenten.
En daar zijn waarschijnlijk 44 wethouders heel erg trots op. 🙂
Dat moeten toch blije mensen zijn, hè? Nergens verstand van... 🙂
Jazeker de gemeentes waren er als de kippen bij om die miljoenen binnen te halen met Rotterdam voorop!!!! Er is geen gemeente geweest die aan u en mij hebben gedacht.. doen ze trouwens nooit…
bedoelt u met 'de gemeente' de ambtenarij of college van b&w + gemeenteraad? in het laatste geval: daar hebben de inwoners van die gemeentes in meerderheid op gestemd.
Eneco na 35 jaar klant te zijn geweest ook maar ingeruild.
nadat ze zulke achterlijke prijsstijgingen deden en de terug levering van 50 naar 9 cent verlaagde was ik er klaar mee.
nu een Dynamisch contract bij Zonneplan electra uur prijs en gas dag prijs.
en en normale teruglever vergoeding .
we gaan het zien hoeveel we er op vooruit gaan.
tijd om de grote energie boeven massaal de rug toe te keren.
wie weet leren ze er iets van. zal leuk zijn dat ze omvallen.
maar dan zal het Rijk wel weer om geld gaan worden want dan zijn ze ineens zielig.
Schandalig dat iedere leverancier het maar mag doen zoals ze zelf willen.
Zou een eenheid moeten zijn. Het is al zo verwarrend voor iedereen
ik ben ook bij boeven bedrijf vattenfall. Denk zo als elke energiebedrijf boeven. ik kreeg in dec 2022 een nieuw voorschots voorstel 39 euro ipv 99 wat ik heel 2022 heb betaald ik dacht graag meteen Ingestemd. Heb in whatsapp met hun nog gesproken of dat wel klopt. na 3 dagen dan eindelijk antwoord, ja hoor er is rekening gehouden met uw verbruik en het PP. het zou per 2 Jan 2023 in gaan. verdwijnt er op 2 Jan toch weer 99 euro van me rekening. 1 vaag antwoord waarom dat zo is van VF. zo ook stond me voorschot gewoon weer op 99 euro. Nu heb ik het bedrag terug gestort. en komt je eerste aanmaning. binnen 2 wk betalen anders 40 euro er boven op. nu keek ik vandaag was me voorschot ineens weer 108. maar ik kon het bijstellen naar max 87euro dus dat maar gedaan. Hopelijk blijven ze er nu van af. het zijn echt boeven en ik begrijp niet dat dat allemaal zomaar kan. heb al mijn maandelijkse kosten van 2022 opgeteld, en dan wat ik de 12 maanden aan voorschotten heb betaald. zou ik 165euro terug krijgen. Zegt VF u berekening is niet juist meneer. we kijken van 1 Jan 1 dus er kan altijd nog wat bij komen of afgaan. lekker makkelijk allemaal. wat heeft het dan voor zin mijn verbruik te kunnen inzien per mnd als het allemaal niet klopt? vind het schande we worden allemaal opgelicht ongeacht welke energie leverancier je ook hebt.
Kan ik ook eigenlijk via een Belgische of Duitse energie leverancier gas en stroom afnemen???
In de EU kunt u vrij kiezen uit alle elektriciteits- en gasleveranciers die in uw regio actief zijn.
U kunt een elektriciteits- of gasleverancier kiezen die in een andere lidstaat is geregistreerd, als die leverancier ook in uw regio diensten aanbiedt en bereid is een contract met u te sluiten
Ik héb een slimme meter hoe kan het zo zijn de gas kraan staat dicht en toch 111 kun gas verbruikt vragen gesteld aan Essent krijg gewoon geen antwoord
Excuses. plaatste mijn reactie verkeerd.
Als uw gas inderdaad is afgesloten, verbruikt u geen gas. Die 111 kuub (per maand?) kan dan niet juist zijn.
nu ben ik wel heel benieuwd wie die ' nette' energieleverancier is. ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in overstappen, maar heb nog geen nette energieboost kunnen vinden. linksom of rechtsom snijden ze je allemaal de oren af.
in de slimmemeterportal app vul je gewoon de prijzen van het prijsplafond in.
1,45 per kuub gas, 0,40 per kWh stroom.
En pakweg 1 euro leveringskosten per dag.
Heel handige app. Een aanrader.
Ik heb die slimmemeterportal app net gedownload, maar kan niet inloggen.. daarvoor moet je eerst een Plusaccount hebben??
Inloggen kan pas na controle van uw gegevens en de netwerkbeheerder. dit is om veiligheidsredenen / privacy. Keurig geregeld.
Een Plusaccount is niet verplicht, maar kan uiteraard wel. Kost 1,50 euro per maand.
En dan moet de vattenfall app t wel doen , laat vaak te wensen over
en ja, dan moet je zelf nog aan t rekenen hoeveel t is
Valt allemaal niet mee om t goed te doen in de app zodat de bedragen kloppen
in de slimmemeterportal app vul je gewoon de prijzen van het prijsplafond in.
1,45 per kuub gas, 0,40 per kWh stroom.
En pakweg 1 euro leveringskosten per dag.
Heel handige app. Een aanrader.
Voorschotbedrag per maand gezet op 250 euro, dit zijn de kosten die je kwijt bent als je precies het energieplafond zou gebruiken.
Dankzij het zachte weer in januari lijkt er een flinke reserve gas over te blijven, dus dat neem ik mee naar de volgende maand.
De bedragen van het prijsplafond heb ik ingevuld in de (gratis) app van het slimme meter portal. Geeft mooi inzicht in verbruik.
Doorgaan met daar waar het kan besparen en met meer urgentie besef dan voorheen (ja, geef ik toe) bewuster verbruiken en het komt wel goed dit jaar.
Bij mij hebben ze 21 december een nieuwe slimme meter opgehangen en andere werkzaamheden verricht nu kan Vattenfall niet meer mijn gasmeterstanden uitlezen gek hé. En als ik zelf de standen door geeft staat er bij mijn termijn advies dat ik bij mijn jaarafrekening tussen de 750 en 1000 euro terug krijg en mijn maandbedrag kan verlagen. Om te lachen ik verlaag niks.
ik heb al heel lang een slimmemeter. zou ook 750a1000 terug krijgen en mijn maand bedrag kunnen verlagen....mooi niet. eerst zien dan geloven....nadien ons gewoon een oor aan...maar ik denk..dat ze het zelf niet meer weten hoe ze er mee aan moeten . we moeten ons niet de kop gek laten maken!
Zie mijn antwoord aan Piet Zwikker en huiver……
als Vattenfall zo duur blijft overwegen om over te stappen!!
ze zijn nu de allerduurste ben de aanbieders.
hopen dat er weer vaste contracten komen!
en de app wordt ook slecht bijgewerkt.
de standen komen steeds te laat!
kan niet overstappen ivm stadswarmte waar vattenfall de enige aanbieder en dus monopolist is.
leve de vrije marktwerking maar niet heus.
Herman
Overstappen vattev rekend m3 gas eu3.22 puur omdat ze op verkeerd tijdstip hebben imgekocht. Mijn overstap naar green choice levert mij 104 eu per maand voordeel op.
I love Greenchoice !!!
Greenchoice is voor 30 % in handen van Eneco, dus Japan (Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co.)
Snappen we het allemaal nog ??
Klopt Eneco is een Japanse ondernemer en die willen simpel gezegd veel geld verdienen. Zo simpel is het…
Ja tot er weer zo'n goedkope op de fles gaat zoals afgelopen jaar en ze bij eneco terecht komen en het 3-voudige moeten betalen. Dan is de wereld te klein.
vattenvall opzeggen en de gas kraandicht.
hout kachel in huis .
bij electriche het zelfde uit met die handel.
gewoon licht op een paar zonnepanelen en danvooral ledd.
de was bij een wasserette laten doen.
en eten koken op een campingstel.
niks geen pijn meer.
vattenfall is een monopolist wat betreft stadswarmte.
ik lees overal adviezen over overstappen maar dat kan ik helemaal niet omdat Vattenfall in mijn geval met stadswarmte de enige aanbieder is.
niks marktwerking maar een bedrijf dat de prijs tot 90% opvoert om vervolgens de schandalige woekerwinsten onder de aandeelhouders te verdelen.
en dat in de wetenschap dat de stadswarmte op geen enkele manier met gas wordt verwarmd maar met restwarmte en houtpulp verbrandings centrales.
de gekoppelde gasprijs is 100%winst waar niks extra's of anderszins voor hoeft worden gedaan/geleverd
het is schandalige inhaligheid en associaal onethisch geld verdienen over de rug van de hard werkende mensen.
dit alles onder de smoes van de oorlog en de woeker winst prijzen rijzen de pan uit terwijl het gas inmiddels al goedkoper ingekocht dan die van voor de oorlog.
een aantal zaken kun je niet aan de markt overlaten.
tw energie, openbaar vervoer, zorg, en eigenlijk alles wat met dienstverlening te maken heeft.
Herman
helemaal mee eens, Herman! ik zit ook bij vattenfal, met stadswarmte, dus kan geen kant op, kan niet overstappen !!!! schande!!!
Dus als ik in mei mijn afrekening krijg
kan ik wat ik over heb aan gas niet meenemen
ik zit dan nog niet aan het prijsplafond met mijn verbruik
wij doen zuinig aan met het gas
dan zou je het niet mee kunnen nemen
Gewoon zuinig aan blijven doen. Ook ná de jaarafrekening.
Minder verbruiken is altijd goedkoper dan veel verbruiken met een prijsplafond.
firma Vattenfall heeft de tarieven voor hun vaste klanten in januari dusdanig de lucht ingeschoten dat het prijsplafond helemaal niets uithaald elektra ruim maal twee verhoogd en gas ruim 50% er bovenop
heb zelf rekensommetje gemaakt
kijk maar op pieterke vliegreizen facebook
zegt genoeg over deze misselijke beweging
Het prijsplafond heeft hier niet zoveel mee te maken.
Mijn inziens is de prijsverhoging voor de grootverbruikers die boven het maximum verbruik zitten.
Vattenfall is ook onze energieleverancier en in december kregen we een mooi bedrag terug omdat we minder hadden verbruikt dan dat we aan voorschotten hadden betaald en ook ons voorschot voor 2023 is met ongeveer 40 euro per maand verlaagd.
Doordat de voorschotten te hoog waren is het heerlijk om later dat teveel betaalde terug te krijgen.
Het is een stuk vervelender als je uiteindelijk te weinig hebt betaald en een paar honderd euro moet bij betalen.
Hier precies hetzelfde. Net de jaar afrekening gekregen van Vattenfall. We hebben een variabel contract. Krijgen een behoorlijk bedrag terug. En met de berekening van het nieuwe termijn bedrag waarin het prijs plafond is meegenomen zelfs minder betalen dan dat het termijn bedrag was. Wij hebben wel uit voorzorg het maandbedrag ietsje omhoog gezet om eventuele bij betaling volgend jaar te voorkomen. Houdt gewoon je verbruik via de app goed in de gaten. Voorkomt een hoop stress en ellende achteraf bij je jaarafrekening.
En dat is alleen voor bestaande klanten omdat daarvoor in augustus duur gas is gekocht. Als je nu overstapt naar Vattenfall ben je weer goedkoper omdat de prijzen van inkoop nu lager zijn. Logisch toch???. Dus allemaal overstappen om goedkoper uit te komen.
U kunt toch zelf het maandvoorschot aanpassen op het niveau dat U zelf heeft kunnen berekenen, beter dan al dat vooraf gemopper.
Daar heeft Vattenfall een ook een plafond ingebouwd. ze verdrievoudigen je maandbedrag en je kan het alleen terug schroeven naar het dubbele van het bedrag dat je verbruikte.
wat als ze in de tussentijd failliet gaan? niets terug met de jaarafrekening!
je hoeft niet bang te zijn dat Vattenfall nu failliet gaat. het gaat prima met ze.
Maak van de V een R....;-)
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld
de koelkast etc.
Klopt hoor K. Rali! Was bij mij ook verdrievoudigt en het laagste mndtarief was een verdubbeling van mijn oude mndtarief. Schoften zijn het, al die energie leveranciers. Ik was altijd wel tevreden met Vattenfall, maar die liefde is over.
In december dus 674. Al gekeken naar termijnbedrag in Jan 2023? Was bij ons in Dec 518 en nu in Jan 2023 292 .tot 1290 m3 en 2900 kwh heeft iedereen een prijsplafond. Daarboven het tarief van de maatschappij.
als je inlogt naar mijn Vattenfall kun je het nieuwe maandbedrag zien. daar is al rekening gehouden met het prijsplafond. dat was bij ons al 200 euro lager dan het maandbedrag in December. er werd geadviseerd om door minder verbruik het maandbedrag nog 30 euro te verlagen. Uiteindelijk resulteert dit in een maandbedrag van 292 euro was voorheen 187.
Dát is afhankelijk van de start van het contract en daar op volgende jaarafrekening. De maand daarop kan ik pas bij het maandbedrag. Ik krijg in februari
de jaarafrekening en in maart de mogelijkheid om het maandbedrag te bekijken en/of aan te passen. privatisering leidt slechts naar winstmaximalisatie van dit soort bedrijven en de consument betaalt het gelag.
helaas heb je gelijk, het zou verboden moeten worden. hoe meer energieleveranciers hoe meer onduidelijkheid en winst.
Ja, zo’n brief heb ik ook ooit gekregen van mijn ex (energieboef, voor alle duidelijkheid).
December 2018. Uw nieuwe adviesvoorschot : € 0,00 want je krijgt eind februari 2019 bij de verrekening € 300 terug.
Gelukkig kon ik ook rekenen en ik kwam op heel wat anders uit: Bijbetalen, dus liet ik het maar zo.
Na drie maanden kwam de afrekening € 500 bijbetalen.
Met zulke rekenaars houd ik mijn hart vast bij de afrekening over het afgelopen jaar: Wedden dat ze de energiekorting van 2x € 190 er gewoon bij gaan tellen? Wees alert en reken het na.
De simpelste manier is het staffeltje: wat moest ik betalen en wat heb ik betaald + plus 2x € 190 !! …….
Mss een beetje te negatief gereageerd? T kan he even boos en dan reageren.
Ik zit bij vattenval en ben geen medewerker maar kreeg 1800 terug. staat in je verhoging of verlaging maandtarief. Ik ben niet de enige kinderen ook geld teruggekregen. mss ietsje zuiniger doen.
mijn contract afgelopen ineens geeft mijn toon mijn dagverbruik niet meer aan eneco gebeld hebben een nieuwe meetmodule gestuurd maar werkt nog niet weer eneco gebeld ja dan moeten we een monteur sturen kosten 95 euro terwijl ik elke maand 4.50 euro betaald voor die toon dan zeggen ze dat is voor de huur .al meer 30 jaar klant van eneco het zijn en blijven boeven de energie maatschappijen
ik had t zelfde..
na lang met eneco in gesprek geweest te zijn kwamen ze ermee dat mijn Toon de nieuwste software niet meer pakt.
mijn Toon is dus te oud. (3 jaar) !
een nieuwe Toon kost 275.00 euro, maar omdat hij al een half jaar niet meer doet, mag ik een nieuwe voor 145.00 euro kopen van hun.JA DAAAG!
ik zei; bij deze zeg ik mijn Toon abonnement per direct op, en wil ik de 4.50 per maand die heb betaald de afgelopen 6 maanden ook terug!.
abonnement konden ze meteen stop zetten. maar op t geld wacht ik nog steeds.
waardeloos!!
Neem een Homewizard (€ 29.95 + verzendkosten). Kijk de filmpjes op YouTube.
Zeker een goed advies. Overschakelen naar de Homewizard.
Ik blijf maar gewoon nog even bij mijn huidige energieker. De chaos die door de overheid is ontstaan is weer tekenend voor onze boefjes in Den Haag. Met uiterst goede bedoelingen bedenkt met een gedrocht en gooit dat over de schutting bij de energieboeren. De burger komt hier helemaal niet aan te pas. Het prijsplafond is een nonsens ding wat ons alleen maar geld kost. Vattenfal, bijvoorbeeld, verdient hier gigantische bedragen mee. De huidige inkoopprijzen zijn ongeveer gelijk aan de paar dubbeltjes die Nederland krijgt voor het Gronings gas van bijvoorbeeld Duitsland.
ik ben overgestapt naar anwb energie ipv essent .dynamisch contract je mag nooit meer betalen boven energieplafond .dus ben benieuwd
Volgens mij weten alle energie leveranciers niet meer hoe het werkt,als de mensen maar betalen.
Zo worden de rijken rijker en de armen armer. Slimme meters gaan precies op het juiste moment
kapot zodat ze kunnen doen wat ze willen.
Je heb zoo gelijk. De maand december bijna nooit de verwarming, alleen soms met naar bed gaan 10 min slaapkamer v te voren aan, op de bank met trui, vest , ochtendjas en 3 dekens, 1 lamp aan s'avonds , stond verbruik 131 euro stroom en verwarming samen, stond er ineens 221 euro voor die mnd zie ik net. Ook als je nog een 9 procent btw erbij rekent, kom je daar niet op. Ik wou dat ik een foto had gemaakt. Morgen bellen naar Eneco. Het maakt me zo boos. Zit super te bezuininigen en toch een hoge prijs.
ja ik heb hetzelfde. Het is schandalig!
ik zit in dezelfde situatie en snap steeds minder van het prijsplafond.....voor of na de jaarafrekening? dacht dat het maximale verbruik gold voor heel 2023?
Probeer helder te krijgen bij Vattenfall hoe het zit met de stadsverwarmingstarieven per maand.
Niemand die het me kan vertellen.
Ik krijg mijn jaarnota in april en het zou fijn zijn als ik zou weten wat mijn verbruik per maand mag zijn.
maak elke maand (bij voorkeur op een vaste dag bijv 4-1, 4-2, 4-3 etc.,) een foto van jouw meterstanden en 14 dagen later weer. Sla deze foto's op in een mapje op je telefoon (datum en tijd staat dan in de details van de foto's) noteer de standen in excel of op een papiertje. Zo hou je zelf een goed overzicht en bewijs over je gebruik wanneer jij twijfelt aan de gegevens van jouw energie leverancier.
de regering zegt 2900 kw en 1200 kuub toe voor het jaar 2023. De energiebedrijven gaan maximaal gebruik per maand berekenen. En dan nog mag je wat je voor je jaarafrekening niet hebt gebruikt niet meenemen. pure diefstal. want kom je niet aan het prijsplaffond op 31 december dan berekenen de energiebedrijven dat wel door aan de overheid. het zou anders te moeilijk te berekenen zijn voor de energie bedrijven wat pure onzin is. ik weet wel als ik niet mijn 2900 kw en mijn 1200 kuub krijg,en door berekening van mijn energiebedrijf ik de volledige prijs moet betalen ik er een rechtzaak van maak. ik laat me door de energiemaatschappij nog niet van 1 kw of 1kuub bestelen. de regering heeft 2900 en 1200 toegezegd en dat is mijn recht. Ik hoop dat alle Nederlanders dit gaan doen.
ik ben het helemaal met je eens
interessant. zo zou het moeten gaan. salderingsregeling zonnepanelen moet ok per jaar en niet per maand
De verdeling voor en na de jaarrekening is gemaakt, omdat overstappers hun (resterende) prijsplafond kunnen meenemen. Met de tool van RTL nieuws kan je in een tel uitrekenen wat de twee periodes betekenen voor jouw prijsplafond.
Over wat er gebeurt wanneer je zou overstappen voor einde contractperiode weet niemand. Ik heb het risico niet genomen en mijn eigen energieboef ingeruild voor een op het oog nettere leverancier en wel per 1 februari.
Dus open die gaskraan, deze maand. Ik ga er niet van uit dat mijn "onderschot" over januari mee verhuist naar mijn nieuwe leverancier of een overschot verrekend gaat worden door de nieuwe..
Overstappen is redelijk stressvol. Maandtarieven van -€ 19,00 (minus, dus!) tot € 780 bij de huidige boef.
En dan alles wat er tussen zit. Kom er zelf maar eens uit. Lukt niet zonder een deskundige op dit gebied.
Gelukkig was er gaslicht.com die mij na een uurtje wachten uit de doeken deed wat voor chaos er op dit moment heerst. Deskundig voorgelicht door iemand die alle tijd nam.
Deskundigen op dit gebied vind je nauwelijks, daar ben ik na een halve dag bellen, lezen en luisteren wel achter.
Uit die electrische verwarming, laat nu de CV ketel maar loeien ........
het is heel simpel bij vattenfall.gewoon je verbruik op de app vermenigvuldigen met 1,45 en 0.40 cent. meterstanden zie je in mijn app.simpel he
Of een P1 meter aansluiten op de slimme meter. (Zie de Homewizard YouTube filmpjes).In de bijbehorende app kan je de tarieven invoeren.
nu ben ik wel heel benieuwd wie die ' nette' energieleverancier is. ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in overstappen, maar heb nog geen nette energieboost kunnen vinden. linksom of rechtsom snijden ze je allemaal de oren af.
Dynamisch gaan zoals bij tibber of frank. Ik zit bij tibber en bespaar meer dan 150 per maand op dit moment tov eneco. Ik heb dit jaar tot op heden niet meer betaald dan 37 cent per kwh. En gemiddeld deze maand ruim onder de 30 cent per kwh
misschien een idee...niet naar een energieboer overstappen, maar naar de ANWB. zij kopen zelf in en berekenen de daadwerkelijk tarieven van gas en electra prijs. Dit kan per uur wisselen maar is te zien in de app! daar kan je dus je voordeel nog eens extra uithalen.
Ik ben ook weggegaan bij gigant Vattenvall. scheelt een hoop geld en geeft duidelijkheid.
Ik ben ook overgestapt naar de ANWB Energie. Kreeg ook al bericht dat ze mijn voorschot hebben verlaagd i.v.m. het prijsplafond
ik ben begin vd maand naar anwb overgestapt van energiedirect......
Verademing
Een nette of op het oog netter maakt nog wel verschil. Ik zal moeten afwachten of op het oog netter ook bewaarheid wordt.
In ieder geval staat op hun website wel een postadres , een e-mail adres en een telefoonnummer. Dat is al een hele verbetering met mijn huidige boef waarbij je op wikipedia moet kijken waar hun kantoor zit en die een website beheert waar de linkjes niet werken. Bij klachten via een ouderwetse brief wordt je via de directie doorverwezen naar de bouvier bij de voordeur. En ja, het is een grote boer + boef.
Hopelijk wordt mijn nieuwe boer geen boef…..
maar welke nieuwe boef heb je dan genomen????
Als je overstapt gaat het resterende prijsplafond mee. Daarom zijn er twee periodes een voor en een na de jaarrekening. Googel op RTL nieuws tool prijsplafond. Midden op de pagina kan je de datum van de jaarafrekening invullen en je krijgt het prijsplafondverbruik.
Als je overstapt voor einde contract kun je een boete krijgen van je oude leverancier. Bij je nieuwe leverancier begin je aan een nieuw contract.
dat geldt alleen als je een vast contract hebt, niet met de huidige variable contracten