Vandaag wordt er opnieuw gestaakt.
Als er geen overeenstemming wordt bereikt over een cao, zullen reizigers in het streekvervoer gedurende zes weken worden geconfronteerd met nog tien dagen van stakingen.
Er lijkt geen beweging te zitten in de onderhandelingen met de werkgevers.
Je zou kunnen spreken van een patstelling.
Dit werd aangekondigd door de vakbonden FNV en CNV. Vandaag is de vijfde stakingsdag in een serie van vijftien.
9292 reisplanner adviseert om de reis zo laat mogelijk van tevoren te plannen. Als er een alternatieve reis mogelijk is, zal dit als optie worden gegeven.
De nog geplande stakingsdagen zijn:
- Vrijdag 10 maart 2023
- Dinsdag 14 maart 2023
Woensdag 15 maart 2023- Maandag 20 maart 2023
- Woensdag 22 maart 2023
- Vrijdag 24 maart 2023
- Woensdag 29 maart 2023
- Donderdag 30 maart 2023
- Maandag 3 april 2023
- Woensdag 5 april 2023
- Vrijdag 7 april 2023
Eerder werd er gestaakt bij het kantoor van Connexxion in de Achtersluispolder in Zaandam. De reportage van De Orkaan is hier terug te zien.
Zaanstad had toch gewoon een stadsdienst, dat is geen streekvervoer.
in het algemeen wordt niet gestaakt om de werkgever te plagen, noch de burger c.q. het publiek. als de prijzen (om wat voor reden dan ook) gigantisch stijgen, zou het dan niet redelijk zijn om hiervoor in elk geval gedeeltelijk compensatie te vragen ? helaas blijken werkgevers meestal minder gevoelig voor bovenstaand argument dan voor schade opgelopen door stakingen. over de afgelopen decennia hebben de bedrijven gemiddeld hoge winsten geboekt. deze zijn in de zakken verdwenen van beleggers en zogenaamde topmannen die veelal een spoor van vernieling achterlaten maar wel idiote salarissen plus bonus opstrijken. Google eens op ben van beurden.
Als jouw bewering waar is Bert, ben ik het volledig met je eens. Maar of dat bij het OV ook zo is???? Daar hebben ze de afgelopen jaren behoorlijk rode cijfers gedraaid en moest met overheidsubsidies (lees jouw en mijn belastingeld) het OV op de been worden gehouden.
Maar als bedrijven topwinsten draaien, dan moet het personeel daar ook van mee kunnen profiteren.
Meneer vd Berg, u heeft gedeeltelijk gelijk met uw laatste zin.
Het woordje "als" is hier het breekpunt.
Lang niet alle bedrijven draaien topwinsten en CAO`s worden afgesloten voor de gehele sector en niet per bedrijf.
Looneisen van 10 tot 15 procent moeten wel opgebracht kunnen worden.
Als u de grote, beursgenoteerde bedrijven bedoeld dan heeft u gelijk.
Bedrijven als Shell, Heineken en de banken maken honderden miljoenen winst maar daar zijn de aandeelhouders het probleem. Als een bedrijf in 2022 500 miljoen winst maakt en dat wordt in 2023 400 miljoen dan is dat in de ogen van die aandeelhouders verlies.
Na de bankencrisis, de Corona en nu weer de torenhoge energieprijzen hebben veel bedrijven het nog steeds moeilijk.
Een bedrijf met 25 mensen in dienst die gemiddeld 25.000 euro bruto per jaar verdienen moet wel 62.500 euro extra loonkosten ophoesten als de lonen met 10% stijgen en als ze dat niet kunnen opbrengen zal dat bedrijf 1 of 2 mensen moeten ontslaan.
Wat bonden ook vergeten is dat mensen met een uitkering, ouderen met AOW en een klein pensioentje de grootste slachtoffers zijn van de inhaligheid van de bonden.
Daarnaast zijn bonden zelf ook bedrijven met duur personeel en dat dure personeel kan alleen betaald worden als er voldoende leden zijn.
Het zijn zielige mensen bij de vakbonden die niet begrijpen hoeveel mensen ze duperen en dat zijn niet alleen de mensen die afhankelijk zijn van het OV.
Stakingen hebben altijd een averechts effect want het betekend automatisch een kostenstijging waardoor er over een paar jaar weer gestaakt gaat worden.
Het is prima dat mensen meer geld willen hebben maar het hoeft niet altijd door absurde loonstijgingen.
Als een buschauffeur per week 40 uur werkt en 4 uur langer gaat werken tegen hetzelfde uurloon is dat ook een stijging van 10% en dan snijd het mes aan twee kanten, buskaartjes hoeven niet duurder te worden en er zijn minder chauffeurs nodig.
Dat is het gevolg van het Stakingsrecht Bert. Zo gaat het in de hele economie ieder jaar weer. Een ieder komt op voor zijn "recht" en de vakbonden zijn machtig. Zeker als er al jaren niet meer gestaakt is, dan hebben de Vakbonden een grote "oorlogskas", waaruit de stakende leden betaald worden. Ik ben met je eens, dat staken en de boel "plat gooien", vaak averechts werkt bij het grote publiek. Maar als de zorg staakt, of de politie, dan voelen wij het minder en klaagt men ook minder. Maar uiteindelijk krijgen de Vakbonden (gedeeltelijk) hun zin en gaan de prijzen voor de consument omhoog. En dat betalen de klanten dan weer. En over een paar jaar begint alles weer van voor af aan. Ik wens ons allen sterkte.
De buurtbus 456 welke rijdt tussen de stations Krommenie-Assendelft via Nauerna en Westzaan naar station Zaandam rijdt tijdens stakingsdagen wel.
LET WEL; dit zijn 8-persoons busjes. Er wordt veel gebruik gemaakt van deze buslijn, zeker tijdens de spitsuren, dus vol is vol.
Via de reisplanner van Connexxion, kunt u zien op welke tijden uw bus rijdt.
https://www.connexxion.nl/nl/reisinformatie