Connexxion geeft morgen het stuur over aan EBS. Vanaf dan zijn de dagkaarten en ritkaarten van Connexxion niet meer geldig.
Wat er verder verandert? Nou het wordt er in ieder geval kleurrijker op. Wij namen een kijkje op de zandvlakte die straks de remise en het oplaadstation voor de Israëlische busmaatschappij zal gaan vormen. De bussen die er staan zijn geel, rood en groen. Van de 200 elektrische bussen die beloofd en besteld werden, zijn er nu zo’n 10 geleverd. Verder hoeven de chauffeurs geen Nederlands meer te kunnen spreken (maar wel Engels) en worden er tijdelijk vijftig Berlijnse bussen door VDL(fabrikant bussen) ter beschikking gesteld.
Over de dienstregeling hebben we het al uitgebreid gehad in andere artikelen, maar er zijn meer wijzigingen.
De losse nachtkaarten worden afgeschaft, maar de dagkaart wordt omgezet naar een kaart geldig voor zowel dag als nacht. Ook zal het kaartje bruikbaar zijn op de buurtbus. Deze dagkaart heeft een prijsstijging van één euro, van 11,50 naar 12,50 euro.
Verder kunnen kinderen tot 11 jaar gratis reizen, in plaats van voor 1 euro. Het kopen van een kaartje in de bus bij de chauffeur is niet langer mogelijk. In de bussen kun je net als bij Connexxion in,- en uitchecken met een bankpas.
Door: Silva Honig en Merel Kan
Als je de oude Connexxion-app op je telefoon hebt laten staan, zijn daar, verbazing o verbazing, verrassend genoeg gewoon de nieuwe tijden van EBS in te voorschijn gekomen. Dat de 394 in plaats van de aangekondigde 1x per kwartier hooguit 1x per half uur rijdt, ja, dat klopt. Maar heb alles gecheckt met de haltes van de 394 en 395 bij ons in de buurt, en die gegevens komrn overeen...
Ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is om steeds te melden dat EBS een Israëlische maatschappij is terwijl er niet genoemd word dat Connexxion een Franse maatschappij is. Uw krantje is vooral bezig EBS in een zwart daglicht te zetten.
Heeft iemand al de App gevonden waar je de dienstregeling kunt vinden?
Deze zou op 10 december actief moeten zijn.
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.negentwee.ebs.meerplus
Toen kwam ik dit tegen : "Download de app
Download de app nu in de Google Play Store
(binnenkort ook beschikbaar voor iOS)"
De apps ook voor iOS zou er toch gewoon moeten zijn!
via de app van NS kun je ook de busritten plannen
Zondaganmorgen op de bus staan wachten van Wormer naar Zaandam, is niet op komen dagen. In de app zag ik dat deze 50 minuten vertraging zou hebben gehad en de reistijd 6 minuten zou zijn geweest (normaal 25 minuten). Zou het een vliegmaatschappij zijn in plaats van een busmaatschappij? Dit belooft wat. Vanmiddag weer een keer proberen.
Waar is de tijd gebleven van ENHABO (Evert Does), NACO en NZH ("niet zo hard") waar je van je ouders moest opstaan voor een oudere en ietwat geschokt toen ze voor jou een zitplaats aanboden.,,,,,,,
Vergeet onze eigen Oostzaanse Ezaco niet…….
Zelfs een eigen busbedrijf in Wormer, de Zeemeeuw! Overkoepelende organisatie de NV MEA.
1950: Oostzaan ligt aan de busroute Amsterdam CS- Zaandam CS. Elk uur kun je het dorp verlaten. Op weg naar de boze buitenwereld. Ook kan je op Zondagmiddag en Dinsdag naar Purmerend.
2023: Oostzaan ligt aan de busroute, etc. Elk kwartier kun je het ondertussen bijna drie keer zo grote dorp verlaten. De boze buitenwereld heeft Oostzaan inmiddels ook bereikt maar naar Purmerend gaan lukt al sinds 1970 niet meer. Sinds 1950 is de hele regio veranderd. Sloterdijk, de Bijlmer, een complete woonwijk bijgebouwd aan het Noordeinde. Van dit alles is niets te zien in de nieuwe dienstregeling. Weer geen bus door het Noordeinde, weer geen directe bus naar Sloterdijk of de Bijlmer.
Ergo:1950-2023: Buslijn Zaandam Amsterdam via Oostzaan: Er veranderde niet veel in 70 jaar. Maar nu kunnen we naar Marken. Met de bus. Tot midden in de nacht. Toch leuk…
Wat een negatief bericht. Alle chauffeurs die in de Zaanstreek reden, blijven daar, gewoon Nederlands sprekend! rijden. Alleen chauffeurs op de nacht lijnen zullen niet allemaal Nederlands spreken maar daarentegen wordt er nu wel 7 dagen in de week in de nacht gereden! Daar hebben veel chauffeurs geen zin in dus gelukkig hebben ze chauffeurs gevonden die dit wel willen rijden, al spreken ze geen Nederlands. Is niks nieuws hoor, bij onze Albert Heijn spreekt ook bijna niemand meer Nederlands maar ze doen wel werk voor een bedrag waar andere niet voor op komen draven. Laten we er het beste van maken met zijn allen, de chauffeurs en de passagiers, dan komt het vast goed. Het is voor niemand makkelijk deze verandering en als iedereen op voorhand al negatief gaat doen, hebben we straks alleen maar verliezers.
Afgelopen week meermaals geprobeerd te bellen naar het klantenservice nummer dat op de site staat (088 862 8208) krijg je te horen dat het nummer niet in gebruik is. Benieuwd of mijn dochter nog wel op tijd op school kan komen, waarom rijd de 391 volgens het ritschema alleen van Zaanseschans naar Amsterdam en niet andersom?
Werkt de OV CHIP kaart straks nog wel gezien er over bankpas wordt gesproken.
gemeente Zaanstad moet weer voor €0,10 op de voorste rij zitten, net als bij leerlingenvervoer.
het is gewoon te zot voor woorden 😡😡🤬
Ov zou gemeentelijk geregeld moeten worden net als in Amsterdam en Rotterdam. Waarom het GVB niet uitbreiden naar de Zaanstreek. Nu verdwijnen er haltes moeten mensen verplicht langer reizen en meer betalen en ouderen moeten maar weten hoe ze moeten inchecken met een bankpas. Bovendien vind ik het schandalig dat als je in NL woont en werkt je niet eens de NL taal basis machtig hoeft te zijn. Sorry maar ik vertik het om Engels te spreken. Bovendien neemt EBS alle buschauffeurs van Connexxion in dienst toch. Hoop dat er snel weer een andere komt rijden
Meeste van de passagiers spreken niet eens engels. Wees blij dat ze tenminste extra chauffeurs hebben weten te regelen om de openstaande diensten te rijden.
Helaas komt er niet snel weer een andere rijden. Voorlopig is het deze afgang, sorry.
Lijn 69 Zaandam Station- Krommenie-Assendelft Station: De route start op Zaandam Station. De route gaat via Centrum-ZMC-Kalf-Zaanse schans-Guisweg-Provincialeweg. Vanaf de halte Witte Veerstraat rijdt lijn 69 de gebruikelijke route naar Krommenie-Assendelft Station.
Is toch een rechtstreekse verbinding!
Geregeld moet ik op de Irisstraat zijn (bushalte Lelystraat) Koog aan de Zaan. Deze halte is komen te vervallen. Moet ik nu lopend vanaf de Witte Veerstraat in Zaandijk naar Koog aan de Zaan? Of na een langdurige omweg (Zaanse Schans en ' t Kalf) lopend vanaf station Zaandam, naar de Irisstraat?
( 30 min.) De buschauffeur wist het ook even niet.
Hij zei: 'take the train'.
Ik denk dat ik ( 69 jaar) gewoon weer ga liften, net als vroeger :)
wellicht lopend vanaf station Kogerveld nog een kans? Of overstappen op lijn 67.
Amsterdam CS komt door wegwerkzaamheden in Amsterdam. Dat komt niet door nieuwe busmaatschappij
Ook als het Connexxion was gebleven waren alle wijzigingen hetzelfde. Niet de vervoerder bepaalt waar en hoe er gereden wordt, maar de opdrachtgever bepaalt dat.
Voor bedrijven die in Nederland zaken doen en de mensen rechten schenden China, Qatar, Saudi-Arabie , Koeweit, Bahrein, Oman,
Blijft er niet veel handel meer over. Toch wel een beetje meten met twee maten.
Het is nu heel omslachtig om naar het centraal station Amsterdam te gaan. ik moet met 3 bussen vanuit waar ik woon om bij centraal station Amsterdam te komen. Voorheen stapte ik op de 391 en die ging rechtstreeks naar Amsterdam Centraal station. Je bent langere onderweg. En je bent duurder uit. Dit is heel dom geweest van gemeente Zaanstad. Om Connexion eruit te gooien en alles aan EBS uit te besteden. Mensen die werken in Oostzaan moeten nu vanaf de Kolksloot lopend naar hun werk. Ik hoop dat gemeente Zaanstad misschien toch nog met Connexion om te tafel gaat om het voor volgend jaar weer recht te trekken. Het is voor oudere mensen heel omslachtig om naar Amsterdam te gaan. Lekker bezig gemeente Zaanstad.
De gemeente Zaanstad kan niet gaan onderhandelen, want de concessie wordt gegeven door de Vervoerregio Amsterdam. Daar is Zaanstad wel in vertegenwoordigd, maar niet alleen verantwoordelijk voor de besluiten. Lees maar eens op de website hoe het in elkaar steekt: https://www.vervoerregio.nl/
Gaan ze ook links gaan rijden nu de chauffeurs de Nederlandse taal niet meer vaardig hoeven zijn...
Ben benieuwd hoe ze nederlandstaligen gaan aanspreken, niet iedere Nederlander spreekt Engels 🙄
moet ik nu Engels gaan leren ???
te gek voor woorden.
Lukoil Russisch) Is ook gewoon actief in de Zaanstreek
We zullen die eerste niet zijn die overleggen stappen tegen dit bedrijf te willen gaan ondernemen ...
https://www.ovpro.nl/bus/2023/12/08/overijssel-overweegt-juridische-stappen-tegen-ebs-wegens-gebruik-dieselbussen/
Tja, zo kan je alles plat en slecht wegzetten. Je kunt ook zeggen, dat het een grote werkgever is, die zorgt dat honderden mensen een baan en inkomen hebben in Nederland en het een OV-bedrijf is, wat meewerkt aan de welvaart in ons land.
Fijn dat er ook mensen zijn die het WEL begrijpen.
Op ‘zwarte’ VN-lijst —> EBS (Egged Bus Sytems) is de Nederlandse vestiging van het Israëlische bedrijf Egged, een multinationale busonderneming die actief is in Israël, Nederland en Polen. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Winsten die EBS in Nederland maakt komen ten goede van Egged.
Egged onderhoudt busdiensten die Israël verbinden met zijn nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en in Oost-Jeruzalem. In een dubbelrol van facilitator en profiteur is het een essentiële schakel in het Israëlische regime van illegale bezetting en kolonisering, dat afgelopen juni zijn 57e levensjaar inging. Dat regime gaat gepaard met structurele schending van de (mensen)rechten van miljoenen Palestijnen, alsmede met oorlogsmisdaden (onder meer kolonisering) en misdaden tegen de menselijkheid (onder meer apartheid).
Egged is in de loop der jaren veelvuldig opgeroepen zijn activiteiten in de nederzettingen te staken. Vergeefs, het legde al die oproepen naast zich neer. Dat bracht de Hoge VN-Vertegenwoordiger voor de Mensenrechten er begin 2020 toe het bedrijf op te nemen in de database (‘zwarte lijst’) van bedrijven die actief betrokken zijn bij de kolonisering van bezet Palestijns gebied.
... en tòch hebben ze kunnen inschrijven ...
Ja! Daar verbaas ik me nog steeds over. Maar ze hadden omgeving Purmerend, Volendam al in hun pocket. Je beloofd een hoop, dan sleep je iets binnen. Niemand heeft gecheckt hoeverre ze het waar kunnen maken.
sterkte aan alle passagiers!
Geloof maar dat EBS een enthousiaste onderneming is (nee, ik werk er niet) en dat ze heel graag het heel goed willen doen. Maar ja, als je geen stroomkabel krijgt om je bus aan op te kunnen laden, te laat een busremise opgeleverd krijgt en de busfabriek door welke reden dan ook, niet jouw bestelde bussen levert, heb je wel een uitdaging.
Helemaal eens, maar het zou fijn zijn als EBS dat laat weten aan de mensen via 9282 welke ritten uitvallen. Dan kunnen die een alternatief bedenken in plaats van tevergeefs staan wachten !
Hoe dan ook sterkte en ik hoop van harte dat deze opstartproblemen snel opgelost zijn!
Eveline probeer niet 9282 maar 9292 en/of beter nog de app OVinfo.
De nieuwe vervoerder dient een vervoersplan in. De meest goedkope wordt dan door de opdrachtgever gekozen, zo werkt het helaas echt. De opdrachtgever geeft kleine dingen aan van die ze willen, de rest vult de vervoerder zelf in. EBS komt de laatste tijd bijna overal als goedkoopste uit. Dejavu met Connexxion en Keolis van vroeger. Connexxion schrijft niet te goedkoop meer in, die hebben de concessie dan liever niet meer. Gelijk hebben ze.
Yup. Zoiets wou ik ook posten. Echt belachelijk dat Zaanstad in zee gaat met dit bedrijf.
Dat vind ik ook schandalig, en dat is een understatement. Geen woorden om dit te beschrijven.
Daar gaat Zaanstad niet over. Een concessie wordt gegund door de Vervoerregio Amsterdam