Morgen – 5 april – beginnen de werkzaamheden aan de brug in de A7 bij Purmerend. Verkeer vanuit de Zaanstreek richting Purmerend en vice versa krijgt te maken met vertraging en afsluitingen. Ook worden diverse mogelijke alternatieve ‘sluiproutes’ in de regio afgesloten, meestal alleen in de ochtend- en avondspits, maar soms ook langer.
Het belangrijkste werk is aan de brug over het Noordhollands Kanaal zelf en aan de op- en af-ritten bij die brug. Een deel van de tijd is maar de helft van de rijbanen beschikbaar. Zwaar verkeer (boven de 25 ton) moet omrijden via West-Grafdijk (en komt via de N244 door Wormerveer).
Om sluipverkeer tegen te gaan zijn ook alternatieve routes afgesloten. Voor verkeer tussen de Zaanstreek en Purmerend gaat het om Noorder- en Zuiderweg, de Jisperdijk, in Neck en in Oostzaan (De Haal). Ook de route door Purmerland is afgesloten (kaartje onder). De afsluitingen gelden allemaal een deel van de dag. Aanwonenden hebben een ontheffing gekregen en anderen kunnen een ontheffing aanvragen voor een bepaald traject. (Dat kan hier)
Rijkswaterstaat roept mensen op samen te reizen, thuis te werken, het OV (of de fiets) te nemen of buiten de spits te reizen.
LZ en PVV hebben een motie ingediend waarin Zaanstad wordt opgeroepen sluipverkeer door Zaanstad te monitoren en voor te sorteren op mogelijke inrijverboden, die motie wordt in de raadsvergadering van 4 april behandeld.
Het werkt duurt een half jaar, van 5 april tot begin september.
Door Piet Bakker. Bronnen: website Rijkswaterstaat (en pdf versterking brug). Foto is screenshot van video op website Rijkswaterstaat, kaartje van Rijkswaterstaat.
Is er niet een duidelijkere kaart met omschrijvingen? Drie borden op elkaar geplakt, maar hoe kom je vanaf de karwei Neck nu op de snelweg richting Hoorn.
Via Neck oprit Wijde Wormer zou de drukte op de A7 ontlasten maar mag dit of is er ontheffing nodig?
Richting Berlijn?
Neem de trein!
Ben ooit eens voor m’n dienstplicht in Wezep geweest, daar lag toen de genie. Ik keek m’n ogen uit zoveel kant en klare uitklapbare bruggen als daar waren. Als deze nog niet verpatst zijn zouden die niet ingezet kunnen worden? Ook ons belastinggeld toch?
Niet te zien maar wel degelijk aanwezig: den Ilp ter hoogte van de brug naar het Twiske in de richting Purmerend in de namiddag.
Ligt er trouwens net als de Haal, al een jaartje of tien. De sluipverkeerdeelnemers gebruikten de route om dan precies voor de brug weer aan te kunnen sluiten. En ja, die gaat nu net dicht na dit weekend…
ik moet nu met de trein ! wie gaat dat bekostigen.
Ben benieuwd welke omwonende die ontheffing hebben gehad. In Wormerland is de postduif nog niet aangekomen, ook al wordt er erg hem uitgekeken
Zal zeker een half jaar langer gaan duren en 2x zoveel gaan kosten. Allemaal van onze centen, belasting geld. Zoals overal. Aannemer is pas aangesteld, die gasten manipuleren alles en de overheid accepteert alles, zoals alle aannemers dit weten. Zet maar in de agenda, medio zomer volgt dit nieuws.( kijk maar eens naar de Margriettunnel Friesland) Allemaal boeven.
Roeland, je bent veel te pessimistisch!
Wees blij dat het werk nu gedaan wordt en dat ze niet hebben gewacht tot de brug was ingestort.
Dit is achterstallig onderhoud en dit had al veel eerder moeten gebeuren.
Er zijn nog veel meer bruggen in Nederlandse snelwegen in slechte staat en het gaat miljarden kosten om al die viaducten te versterken!
Maar ze hadden het ook anders kunnen aanpakken, de A7 is te smal en zou eigenlijk verbreed moeten worden naar 2x3 rijstroken en daarvoor is een extra brug nodig.
Was die alvast gebouwd dan was er voldoende capaciteit.
Deze brug is al vanaf het begin niet berekend op het verkeer dat het tegenwoordig te verwerken krijgt. Het is echt de hoogste tijd dat hij aangepast en verbeterd wordt. Voordat de hele boel naar beneden komt. Dan duurt het maar wat langer, veiligheid gaat voor. (al hadden ze het al wel veel eerder kunnen doen, maar het komt altijd ongelegen)
tjongejonge, in beide richtingen zijn evenveel banen beschikbaar alleen smaller.. zoals in Duitsland heel gewoon is bij een baustelle. (werk aan de weg). vaak km lang en soms voor 2 jr. wat een zeurpieten in nh.
Het zijn rijstroken
Goh, dit onderhoud is toch al maanden bekend.
Om nu al met een motie te komen, getuigt van visie en beleid.
Wat een naaistreek weer, a7 werkzaamheden een half jaar lang en alternatieve routes lekker afsluiten. Je moet en zal in de file staan.
Purmerend is skechts het begin. Voor de echte fileliefhebber is de hele A7 van Purmerend tot Nieuwe Schans de rest van het jaar een groot feest. Beginnend bij Oostzaan komen we eerst in Purmerend, zijn we dat voorbij, komt Hoorn met uitgebreid wegwerk. Daarna blazen we ongehinderd door naar Kornwerderzand, denken we. Oef, vakantietijd. Bootjesvaarders. Brug open in den Oever en Kornwerderzand. Gaspedaal er op. Jammer, bij Oosterzee repareren ze drijvende tunnel onder het Prinses Margriet kanaal. Nu kunnen we eindelijk scheuren naar de grens. Ha, ha,zuidring Groningen, de wegwerkers slaan weer toe, De hele Zuidring van ons Grunn ligt voor de rest van het jaar open. En dan maar hopen dat de brug vlak voor die werkzaamheden ook nog niet eens een keertje openstaat. Er gaat niets boven Groningen maar trek er maar een uur of drie extra voor uit om er te komen,…
Louis, ze zijn op de Afsluitdijk ook nog eens bezig de dijk te versterken.
Voor die bootjes is er wel een oplossing, gewoon voor de brug een cirkelzaag plaatsen die de masten afzaagt zodat ze onder de brug kunnen doorvaren!
Het is en blijft belachelijk dat er snelwegen tijdelijk worden afgesloten omdat er plezierbootjes langs moeten!
Blijkbaar hebben we geen stikstofprobleem in Nederland!
Waarom zo boos op die bootjes. Dit is eigenlijk het allereerste begin van de wil van €uropese landen om samen te werken. De Akte van Mannheim voor een open vaart op de welvaartsdrager van West€uropa
Henk, je moet en zal helemaal niets en het is ook geen naaistreek.
De brug zal maar instorten als je er op rijd!
Een paar jaar terug is er een in een Italiaanse snelweg ingestort en als dat hier ook gebeurd zijn de rapen helemaal gaar!
Dan is er zeker een jaar geen brug.
Over alternatieve routes gesproken, die zijn in het algemeen in de spits afgesloten en de Noorder- en Zuiderweg alsmede de Kerkstraat in Oostzaan en bepaalde wegen in Purmerland en Landsmeer waren ook al dicht in de spits.
En als je zo nodig in de spits van Zaandam naar Purmerend of Hoorn v.v. wilt kan je altijd nog via de provinciale wegen of van mij part via Almere, Lelystad en Enkhuizen of via de Afsluitdijk!
Het is alleen een stukje omrijden maar je kan ook met het OV of op de fiets.
De capaciteit van de A7 neemt in theorie met 30% af en dat komt door de snelheidsbeperking.