In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.
De ‘Zero-Emissiezone’ (ZE-zones) moeten winkelgebieden ‘schoon en leefbaar’ houden volgens de gemeente die bedrijven daarover een brief stuurde. Schoon betekent elektrisch, voertuigen op ‘groen gas’ of per bakfiets.
Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso Zero-Emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten.
Mag je vanaf 2026, 2028 of 2030 nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken.
Als ZZPer met nog 5 jaar voor de boeg tot mijn pensioen ga ik echt niet meer investeren in een electrische bus. Veel kleine ZZPers die nu nog het onderhoud plegen in in de aangemerkte gebieden zullen met ongeveer hetzelfde probleem zitten. Persoonlijk zal ik jammer genoeg afscheid moeten nemen van die klanten, het is niet anders. Bijzonder is ook dat ik vanaf 1 januari 2026 zal moeten omrijden om bij de groothandel te komen met als gevolg meer uitstoot. En uiteindelijk laten jullie wel gemeentelijke diensten met verbrandingsmotoren in diezelfde gebieden rijden. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Knettergek, gemeente Zaanstad !!!! Hebben jullie grond nodig om huizen te bouwen in deze plaatsen of zo ??? Want waarom alleen deze plaatsen ?? Als er in Assendelft of bijv Zaandijk een normale vrachtwagen rijdt, maakt dat niets uit.. en in Krommenie wel ?? Maak jullie druk om dingen die echt belangrijk zijn in gemeente Zaanstad , en laat hardwerkende mensen eens met rust !!!!
Wethouder Slegers, bedankt voor de doodsteek van het MKB. Een werkelijk ongelooflijk ondoordachte maatregel waarmee heer Slegers hogerop in de politiek hoopt te komen dacht ik zo. Talloze onoplosbare kwesties betreffende de elektrische auto rap achterwege latend. De vorige reacties en bezwaren boven mij zijn geheel juist. Bij ons in 'de buurt ' zijn jawel, 4 oplaadpunten. Altijd bezet zoals u begrijpt, maar wie weet zorgt heer Slegers zonder moeite voor honderden oplaadpunten extra, graag voor eind 2026. Het financiële plaatje is een ramp, en dan heb ik het nog niet eens over onze eigen bedrijfsauto, maar de bakker op de hoek die met kleine leveranciers werken worden ook beiden gedwongen het hele wagenpark ' even ' electrisch te maken. God ja, mocht je nog vragen hebben ( want heer Slegers begreep de impact van deze maatregel ) dan kan je uitgenodigd worden voor een ONLINE, jawel online bijeenkomst. Ik vermoed dat de heer Slegers níet geconfronteerd wilt worden met talloze boze burgers en vragen of Zaanstad mee wil financieren bij elke ondernemer waar deze maatregel door de strot geduwd wordt. Zeg.....is het geen goed idee dat alle ondernemers zich verenigen en gezamenlijk een advocaat inschakelen???
En waar denkt Zaanstad de stroom voor al die oplaadpunten vandaan te halen.
Dan kunnen ze beter in heel Zaanstad de straat opengooien en eerst het hele elektriciteitsnet vernieuwen i.p.v. overal die glasvezeldraadjes te leggen.
En dan hebben we het nog niet eens de grote trekkers met opleggers die de winkels moeten bevoorraden, die kunnen niet terecht bij de normale laadpalen, als ze al elektrisch rijden ( 0,2 % rijdt elektrisch maar alleen korte afstanden ) en het gaat nog heel lang duren voordat dit 100 % is.
Las het verhaal van een schilder, hij had vier busjes van net twee jaar oud, denken ze nu echt dat deze man het geld heeft om ze nu alweer in te ruilen voor vier elektrische ?
En.....is dat duurzaam ? Die vier brandstof busjes blijven echt dus ook rijden, niet meer in de steden maar toch. Rijden er dus acht bestelbussen.
Ze worden niet vernietigd hoor.
Gaat na alle gekke coronajaren voor velen de doodsteek worden, maar ik denk niet dat ze daar bij Zaanstad mee zullen zitten helaas, we willen weer het beste jongetje van de klas zijn.
Alle ondernemers veel sterkte de komende jaren !
Voorlopig, en dat blijft ook nog wel even zo, is het meest duurzaam nog steeds je prima rijdende auto helemaal op te rijden i.p.v. hem in te ruilen voor een zogenaamd schone elektrische auto.
Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto voeg je er tenslotte weer een toe aan het wagenpark terwijl de ingeruilde auto ook gewoon blijft rijden.
Een elektrische auto is nog steeds van geboorte tot sloop maar heel weinig duurzamer dan een brandstofauto om maar niet te spreken waar deze stroom vandaan komt zoals Niek terecht al opmerkt.
Alles wat je vervangt is niet per definitie duurzamer wanneer het oude nog prima werkt, wel even voor je eigen portemonnee natuurlijk maar dat is kortetermijndenken. En dat geldt voor alle apparaten.
Nee, we hebben nog een lange weg te gaan, tegenwoordig moeten alle energieproblemen liefst gister opgelost zijn maar helaas zijn Keulen en Aken ook niet op één dag gebouwd.
We schieten gewoonlijk weer lekker door.
Ik ben het helemaal eens met Niek elektrische auto is ook niet schoon en als de accu op is afvoeren naar afrika zeker lekker schoon
En dan ook schone en geluidloze brommers en motoren
De winkelgebieden moeten "schoon en leefbaar" worden.
Alsof het nu een onleefbare teringzooi is. De tijd van vervuilende diesels ligt echt wel achter ons.
Bovendien, auto's die op "groen" gas rijden vervuilen de directe omgeving net zo hard als auto's op niet-groen gas. Gas is gas.
Typisch weer een beleid verzonnen door een stelletje deugkneuzen, niet gehinderd door enige kennis en realiteitszin
Alweer de volgende beperkende maatregel voor de ondernemers. De 'grote jongens' hebben hier beduidend minder last van de kleintjes. Dus op lange termijn weer een doodsteek voor het mkb. Goed gregeld Zaandam. Electrische busjes? En waar komt die stroom vandaan? Juist ja, uit een met kolen gestookte centrale. Heel milieu bewust...