Afgelopen donderdag kregen we een bericht van Arjan Hijmering.
Zijn 13-jarige zoon Dylan was vanuit Zaandijk met vrienden op weg gegaan naar StreetJump in Wormerveer, maar eindigde met schaafwonden en een kapotte fiets op het kruispunt bij Eurocol.
Dylan kwam uit de nieuwe fietstunnel die onder de Provincialeweg/kruising Kerkstraat doorgaat, en het stoplicht stond op groen. Een automobilist die uit Krommenie kwam reed door rood. De schrik was groot, maar gelukkig liep het relatief goed af. Toch wil Arjan de aanrijding niet onvermeld voorbij laten gaan. Na het overzichtskaartje tikken we door:
Een rood stoplicht voor de automobilist, een jongen die door groen fietste bij een duidelijk gemarkeerde oversteek… Een duidelijk geval van niet opletten, waarbij zelfs de automobilist aangaf dat hij op het moment dat hij Dylan aanreed met zijn vrouw in gesprek zat. Waarom dan toch dit stuk?
Als je op het kruispunt aan komt rijden vanuit Krommenie (zoals de bestuurder die Dylan aanreed deed), heb je eerst de stoplichten voor de oversteekplaats, maar in hetzelfde blikveld, maar dan hoog, zie je de stoplichten voor de Provincialeweg. Na de foto tikken we door:
De verschillende stoplichten zijn niet op elkaar afgesteld. Op de foto boven zie je dat de stoplichten aan de Provincialeweg op rood staan, en dat het licht voor de fietsovergang op groen staat. In het geval van de aanrijding van Dylan was het precies andersom. En, hoewel de wegmarkering niets te wensen overlaat, bleek dat de bestuurder toch met zijn blik bij het groen in de verte zat.
Soms staan de stoplichten wel tegelijkertijd op groen, en dat kan een motivatie zijn het gaspedaal diep in te drukken om het volgende groene licht niet te missen. Verder zijn fietsers die uit de tunnel komen en gelukkigerwijs groen licht treffen, maar heel kort zichtbaar voordat ze oversteken.
Weet Arjan een oplossing?
‘Nee, en het is ook niet bedoeld als kritiek van de zijlijn. Ik zou verkeersdeelnemers alleen graag willen waarschuwen om alert te zijn op dit kruispunt. Heel misschien voorkomt het eenzelfde ongeluk of erger.’
Waar blijft een nieuwe brug vanuit Plan Willis naar de N246? Maak Padlaan een fietsstraat of een 30 km gebied met evt. verkeer in beide richtingen ten gunste van de winkeliers maar maak het in ieder geval veiliger voor de fietsers ook op de brug. Ben al vele keren aangereden door snelheidsduivels en links en rechtsafslaand verkeer bij brug en dat belabberde kruispunt wat jullie allen noemen. Een jarenlange noodkreet van heel Krommenie
Mijn voorstel naar de gemeente is/was... Als de brug wordt vernieuwd het fietspad vanuit de tunnel doortrekken over de brug en daarna de Evenwichtstraat in. Stoplichten op het kruispunt Padlaan/Hoofdstraat. Misschien wat minder logisch, maar wel eindelijk veilig.
De bewuste fietsersoversteekplaats is inderdaad een probleempunt.
De fietserstunnel is een prima oplossing voor de provinciale weg maar het lijkt of de verkeersdeskundigen daarna pas ontdekten dat de fietser ook nog verder moet.
De ontstane oversteekplaats heeft dus zo zijn beperkingen en is op een veel te kleine ruimte uitgevoerd.
Als je als fietser uit Krommenie komt en richting Westknollendam wilt oversteken heb je het probleem dat je tot de paal met het verkeerslicht moet oprijden om op de knop te drukken. Als je niet uitkijkt steekt je voorwiel al op de rijbaan waar de auto's langsrazen. Verder heb ik geleerd om bij groen licht eerst naar links en rechts te kijken alvorens over te steken. Dat heeft zeker een keer mijn leven verlengd!
Aan de overkant gekomen moet er direct om de paal heen een haakse bocht gemaakt worden wil je niet een tegenligger raken. Dan alleen nog de vrachtwagens en busjes die de Industrieweg oprijden ontwijken en daarna ongeschonden je weg vervolgen op het fietspad.(tot de kruising bij de Ned Benedictweg maar dat is een ander verhaal)
Jammer maar helaas.
De fietsrit Krommenie - Westknollendam maak ik vrij regelmatig en ik kan ieder punt in deze bijdrage volledig beamen. Toevallig passeerde ik vandaag hetzelfde punt met mijn auto en ik zie het stoplichtenprobleem niet. Je ziet die dingen toch staan en je ziet toch of ze op rood of groen staan?
Gewoon roodlicht controle houden 24 per dag.
Het is geen bewuste actie als je hier door rood rijdt. Je kijkt namelijk voor je naar het stoplicht boven de weg. Het stoplicht voor de fietsers zit net in een andere hoek. Die kun je heel goed missen. De plek van de oversteek is niet heel handig gekozen.
Ik vroeg mij al vaker af welke idioot dit zo heeft kunnen bedenken, ik woon er vlak naast en moet daar vaak lopend oversteken,nou ja lopend, je moet rennen voor je leven met auto's, fietsers en bromfietsen te ontwijken.
Net zoals mijn voorganger melde met de auto vanaf de kerkstraat of N246 sta je ook zomaar in ene stil en blokkeer je de andere doorgangen.
Maar ja Zaanstad heeft wel de gewoonte beslissingen over te laten aan een stel studenten.............
Dit is met afstand het meest idiote verkeerspunt van de Zaanstreek.
Het is een bron van gevaar, irritatie en ongevallen, onbegrijpelijk.
Waarom? Nou vanwege de volgende oorzaken.
Situatie 1:
Als je als automobilist vanaf de N264 komt staat springt het verkeerslicht vaak op rood waardoor het verkeer van N246 gedwongen wordt de drukke kruising N246 / Kerkstraat te blokkeren. Levensgevaarlijk.
Situatie 2:
Net verkeerslicht voor de auto's bij de fietser oversteekplaats staat 9 van de 10x op rood terwijl het verkeerslicht voor de kruising op groen staat en voordat de installatie merkt dat er auto is en op groen springt is het bij de kruising al weer rood. Wat je veel ziet is dat men door rood rijd omdat het geen fietsen zijn.
Situatie 3:
Als fietser kom je uit Krommenie en wil de tunnel in richting Wormerveer.
Je kan niet voorkomen dat je over de strips in we weg rijdt die vervolgens een signaal geven aan de installatie dat er een fietser wil oversteken, wat dus niet het geval is en iedereen wederom voor niets staat te wachten.
Het gevaar ontstaat omdat de verkeerslichten niet correct reageren op het verkeersaanbod en als er geen verkeer is je toch laten stoppen. Dit wekt irritatie en omdat men weet als het licht toch op groen springt als je 3 seconden stil staat men dus gewoon door rood rijdt. Je zou zeggen van verkeerslichten het veiliger maken maar in dit geval pure hinder, overlast en gevaarzetting.
Een oplossing? Breng de fietseroversteek en de verkeerslichten naar de Vaartbrug. Hiermee kan je ook het verkeer van de Padlaan en de Vaartdijk reguleren want dat is soms ook een uitdaging voor fietsers, auto's en vrachtverkeer. Win / Win/ Zet het autoverkeer standaard op groen op de Kerkstraat tenzij er iemand op een knop drukt en verwijder de strips in de weg, stuk goedkoper en effectiever.
Die tunnel had ook ter hoogte van de Krommenierweg moeten liggen en dan de oversteek bij de Vaartbrug.