In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.
Zaanstad organiseert twee informatiebijeenkomsten op 3 en 5 oktober over de regeling. Opgeven kan via zes@zaanstad.nl. Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het ook online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt.
De ‘Zero-Emissiezone’ (ZE-zones) moeten winkelgebieden ‘schoon en leefbaar’ houden volgens de gemeente die iedereen die in het bezit van een vracht- of bestelauto daarover een brief stuurde. Schoon betekent elektrisch, voertuigen op ‘groen gas’ of per bakfiets.
Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso Zero-Emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten.
Mag je vanaf 2026, 2028 of 2030 nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.
Door Piet Bakker. Bron: brief gemeente Zaanstad. Foto: de Orkaan.
Ook ik ben als kleine ondernemer eergisteren naar de inloopbijeenkomst geweest in Wormer. Misselijkmakend, hoe ze de 'kleine' ondernemers de nek om willen draaien. Precies wat C. Al hierboven zegt, er kon eigenlijk nergens een antwoord op gegeven worden, behalve hoe de logistiek makelaar wel even bij je langs kon komen om je een elektrische lease-auto aan te smeren. Ik heb nu een Combo van nog geen 3 jaar oud. Ik ben van mening dat mijn nieuwe Combo een stuk schoner is dan bijvoorbeeld de 15 jaar oude benzine auto van mijn buren. Tevens heb ik 5 jaar gespaard om deze Combo nieuwe te kunnen aanschaffen. Als ik dit toch van te voren geweten had!! Ik heb nu geen maandelijkse extra kosten, terwijl als ik een lease-auto aanschaf per maand toch op zo'n € 750,- afbetaling in mijn schoenen geschoven krijg. Nou, ik kan je vertellen, dat ik (en vele kleine ondernemers) deze extra kosten per maand niet kunnen dragen. Deze achterlijke regelgeving zal een hoop kleinere ondernemers de das omdoen. Waarom staat @Gemeente Zaanstad niet achter zijn ondernemers?? Verder konden ze nergens een duidelijk antwoord op geven. Zijn er genoeg laadpalen?? Nee, deze zijn er niet en dit moet nog onderzocht worden. Wat gebeurt er met onze auto's die uiteraard massaal naar het buitenland gaan, zoals Polen, Bulgarije enz enz. Deze arbeiders zijn hier in Nederland werkzaam en komen met onze auto's weer naar Nederland en mogen wel de gebieden in?? Ook daar was geen sluitend antwoord op. We kunnen ons kwaad maken, maar Gemeente Zaanstad loopt graag voorop zonder na te denken wat de ondernemers aan gedaan wordt. Er komt inderdaad een bezwaarperiode aan rond 2025 (heel apart, want dan mogen een hoop auto's deze gebieden al niet meer in) , dus ik hoop dat heel ondernemend Zaanstad zich samenvoegt en massaal bezwaar aan tekent. Alhoewel ik daar een hard hoofd in heb, ze drukken de plannen er toch wel door. Als laatste noot wil ik aangeven dat ik hoop dat niet alleen de ondernemers bezwaar aantekenen, want zo gauw onze bedrijven om zeep zijn geholpen is de 'gewone' burger aan de beurt. Let maar op mijn woorden.
Gisteren naar Emissievrije zone inloop middag/avond geweest met aantal vragen. Wij wisten vantevoren al dat dit een wassen neus zou zijn, maar goed, als kleine ondernemer toch een aantal vragen waarop......geen sluitend antwoord kon worden gegeven.
Bijvoorbeeld: De diesel auto's/ combo's, bestelauto's etc etc, zullen straks en masse opgekocht worden door mensen uit Polen, Bulgarije en bijvoorbeeld Hongarije vermoeden wij. Tenslotte hebben velen van hen een baan hier in diverse sectoren. Ander kenteken erop, en voila.....daar rijdt jouw 5 jaar oude combootje de emissievrije zone in. Hoe zit het met bekeuringen voor hen???? Daar staat nog niks van in de wet zwart op wit opgeschreven. Natuurlijk niet........
Hoe zit het met de hoeveelheid laadpalen ter zijner tijd? antwoord: wordt nog in kaart gebracht. Goedkoopste Combo? zo'n 34000 euro, of natuurlijk leasen a 750 euro in de maand, let wel....de goedkoopste optie hè. Nu rijden wij in een ' oude ' combo ( 2016 ) en hoopten deze mede door goed onderhoud te kunnen blijven gebruiken tot onze pensioenleeftijd. Praktisch geen kosten behalve wegenbelasting. Da's wel wat anders dan 750 euro in de maand. Een mega grote investering op deze leeftijd kunnen en willen wij ook niet meer. Onze optie??? De bedrijfsauto de deur uit.Prive benzine station auto erin. Want, al is onze auto minder vervuilend dan sommige benzine auto's van 15 jaar of ouder......HET MOET. Dankjewel wethouder Slegers. Er waren zo'n 30 ( misschien nu meer ) gemeentes in Nederland met dezelfde bedachte regels, maar op heel Nederland is dat nog niet zoveel. Waarom koos Zaanstad hier ook voor in plaats van achter de kleine ondernemers te staan? Ook hierop waren zij het antwoord schuldig. Kortom, wachten op de periode waarin bezwaar kan worden aangetekend tegen deze maatregel die absoluut grote gaten vertoond in de uitvoering. Per 2025 kan er bezwaar worden gemaakt. Ondernemers....verenig u en teken massaal bezwaar aan!!!!
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/het-duurt-niet-lang-meer-over-ruim-een-jaar-nulemissiezones?tid=TIDP4356018X6E830D21734C45A2BC15262E0625ED43YI5&utm_campaign=BB_NB_Dagelijks&utm_medium=email&utm_source=binnenlandsbestuur
mooi. ook de Vuilniswagens EN de Gemeente werken gaan Elektrische rijden. ook in alle steden natuurlijk ! anders worden de Burgers wat Boos . maar ach, Elektrische Rijden is zwaar vervuilende, jonge kinderen werken in de Cobalt mijnen voor onze Accu,s . en de Berg oude Accu,s wordt straks erg groot als de Accu,s op zijn. is wat he ? Benzine auto,s zijn toch veel schoner mits er wat filters in de uitlaat zitten. ach wie ben ik. linkse waanzin gaat maar door en door.
en dan moeten ev 's vanaf 2025 ook wegentaks betalen.Daar deze veel zwaarder zijn betaal je tussen 200 en 500 euro meer dan een brandstofwagen.Inderdaad,wie gaat dat allemaal blijven betalen?Er komt nog veel miserie en veel faillissementen
Gelijke monniken gelijke kappen. Gaat Zaanstad dan ook wat doen aan Schiphol met zijn vervuiling boven onze hoofden?
We willen meer dan op dit moment mogelijk is. Iedereen doet zijn best om als meest milieu vriendelijke gemeente over te komen. De realiteitszin is verre van aanwezig, de stroom levering is nu al problematisch, lost men op door noodaggregaten te plaatsen op diesel. Het plan van aanpak binnen de Europese Unie is een lappendeken van hele en halve maatregelen. Wereldwijd is de chaos nog groter. De transitie naar nieuwe energie moet er wel komen, maar we moeten er wel klaar voor zijn.
De bevoorrading van de AH in de Hermitage; dat gaat moeilijk worden om al die vele en grote vrachtwagens die daar dagelijks komen allemaal elektrisch te maken. Ik zie dat niet zo snel gebeuren... Dit gebied valt onder Centrum wat geheel emissies loos moet worden. Dat gaat niet lukken binnen 1, 5 jaar.
We zijn door Brussel gek gemaakt dat elektrisch rijden de toekomst is en eurofiel Timmermans eist met zijn absurde milieumaatregelen ook dat we dat gaan doen maar elektrisch rijden is helemaal niet zo schoon als we denken!
Enig tijd geleden was er een documentaire op de Belgische televisie dat ging over de winning van de grondstoffen die nodig zijn voor de accu`s.
Deze grondstoffen worden onder erbarmelijke omstandig gewonnen in Afrika veelal door kinderen.
Het zijn giftige stoffen en het afval dat bij de winning vrij komt wordt in de nabijheid van de mijnen gestort.
In de wijde omgeving van deze mijnen groeit niets meer en het sterftecijfer onder de mijnwerkers is hoog.
Moeten wij dan omdat meneer Timmermans en de milieukliek dat graag willen, alles op alles zetten zodat we voor 2035 alleen nog maar elektrische auto`s mogen produceren?
Laat Timmermans en zijn kornuiten lekker zelf naar Afrika gaan om te helpen de grondstoffen te winnen!
En jij denkt dat alle grondstoffen voor brandstofauto's, inclusief de brandstof zelf onder steriele omstandigheden wordt gedolven? Het zijn helaas de omstandigheden waaronder heel veel grondstoffen worden gewonnen. Inclusief de grondstoffen voor de telefoon/ tablet/ laptop/ PC waarop jij op internet zit. Maar het levert natuurlijk prachtige plaatjes op wanneer je één specifieke industrie wilt demoniseren.
Bert heeft gewoon gelijk maar Dimitrie ook.
Hoe we het dan gaan oplossen is de vraag.
Blijft eigenlijk alleen waterstof over voor vervoer maar ook daar zitten nog veel haken en ogen aan en kost nog veel energie voordat het in de auto zit.
Ook elektrische auto zijn vanaf geboorte tot afdanken ( recyclen is ook nog lang niet schoon ) zo goed als net zo vuil als een brandstofauto.
Een brandstofauto na vier jaar inruilen voor een elektrische ? Is dat duurzaam ? Zo komt er weer een auto bij op de weg en dat kan de bedoeling niet zijn.
Die auto op fossiele brandstof zal nog zeker ruim tien jaar probleemloos kunnen rijden en dat zal ook gebeuren aangezien niet iedereen zo'n goed gevulde bankrekening heeft, hoeveel die accumobielen ook in prijs zullen gaan zakken nog afgezien van het stoppen van alle subsidies en andere financiële voordelen.
De nieuwe moet tenslotte ook geproduceerd worden en dat gaat bij de oprukkende lichting goedkope Chinese elektrische auto's voorlopig nog niet al te netjes.
De enige oplossing zou zijn de vier jaar oude auto op fossiele brandstof te vernietigen bij aanschaf van een elektrische maar we snappen allemaal wel dat dit niet gaat gebeuren natuurlijk.
Kort te gaan, het komt goed maar niet in een paar jaar.
Ik lees in de brieven van de gemeente dat het zou gaan om dieselauto's van bedrijven die goederen bezorgen en leveren.
Dus niet een particulier die in een diesel bestelauto rijdt....?????
Sneller dan je denkt. Nog iets minder dan 4 maanden.
Tja, we willen wel zoveel en dat binnen een paar jaar.
Ook wel eens erin verdiept of dat mogelijk is en wat dat gaat kosten ?
De kosten hiervan gaat de consument betalen hoor.
Op dit moment is 0,2 % van de vrachtwagens elektrisch en volgens de branche is er nog een hele lange weg te gaan als het al mogelijk is en dan hebben we het nog niet eens over de laad-infrastructuur hiervoor.
Dat zit bij de personenwagens nu al bijna aan de limiet.
Alle kleinere bestelwagens, werkbusjes en bezorgdiensten omdat we zonodig alles online moeten bestellen. Gelijk ook dat hele wagenpark maar even vervangen ?
En dan zijn er ook nog de buitenlandse vrachtwagen die hier goederen komen leveren uit landen waar een heel andere regelgeving geldt.
Kortom, wederom een onzinnig idee, zal in de toekomst misschien moeten maar zo snel gaat dat niet lukken.
Hier schuilt inderdaad een mega groot probleem. Kleine leveringsbedrijven kunnen zo'n dure elektrische vrachtwagen niet betalen.
Hoop dat de 300 bussen per dag door de Vinkenstraat ook een keer elektrisch worden. Als je er net als ik woon wordt je er niet vrolijk van. Het stinkt en erg veel lawaai. Maar zal nog wel een tijd duren voordat dit zou gebeuren.
Wat ik begrepen heb is dat EBS vanaf december elektrisch gaat rijden.