De stikstofregels kunnen ervoor zorgen dat het verkeersproject Guisweg (ondertunneling van het spoor) waarschijnlijk niet in 2024 kan beginnen.

De twee alternatieven die voor het project zijn uitgewerkt, leiden beide “tot een te hoge stikstofbelasting bij omliggende natuurgebieden zoals Polder Westzaan.”

De Vervoerregio onderzoekt met Zaanstad, ProRail, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat oplossingen om de stikstofbelasting te beperken of te compenseren. Zo wordt bekeken of andere stikstofbronnen in het gebied kunnen worden weggenomen, of dat schade aan de natuur kan worden gecompenseerd.

Het gebied waarin het project ligt, heeft nu al een te hoge stikstofbelasting volgens de Vervoerregio, en de natuurgebieden mogen er niet verder op achteruit gaan.

Fietstrap

De alternatieven die zijn voorgesteld (vastgesteld volgens de Vervoerregio) gaan beide uit van afsluiting van Guiswegovergang voor auto’s. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe tunnel onder het spoor die ten noorden van de A8 komt te liggen. Voor fietsers komt er een aparte tunnel, maar die sluit niet op de noord-zuid-route aan, daarvoor moet een fietstrap worden genomen.

Tegen deze plannen is verzet aangetekend door de Fietsersbond die een echte tunnel wil. Ook omwonenden en Hart voor Stad vinden beide oplossingen niet voldoen, het zou tot veel meer verkeer in woonbuurten leiden aldus buurtbewoner Robert van Tellingen:

“De gemeente, in combinatie met de NS, de Vervoersregio Amsterdam en ProRail biedt de Zaankanters een keuze uit de twee slechtste opties als alternatief voor de overgang Guisweg. Het zijn, niet toevallig, de goedkoopste opties.”

Verlaagd spoor

Hart voor Stad blijft voorstander van verlaagd spoor in Koog Zaandijk en wordt daarin gesteund door de VVD en LZ die deze optie terug op de agenda willen. Maar alles duidt erop dat de besluitvorming hier in handen is gegeven van de Vervoerregio die voor de goedkoopste oplossing (met name voor ProRail/NS) gaat.

In de communicatie wordt de nadruk gelegd op de “verkeersveiligheid en doorstroming bij het drukke kruispunt van de Guisweg met het spoor en de Provincialeweg.” Maar in feite gaat het vooral om het de NS mogelijk te maken met 50 procent meer treinen op het traject te rijden, daar past de huidige overgang bij de Guisweg niet in. Wethouder Gerard Slegers heeft eerder duidelijk gemaakt dat er zonder tunnel geen extra treinverkeer komt.

De beide alternatieven van de Vervoerregio ontlopen elkaar niet zoveel. De nieuwe verbindingsweg komt vlak langs de A8 of een stukje noordelijker, in het eerste geval krijgen fietsers een halfbakken tunnel (met fietstrap) bij station Zaandijk Zaanse Schans. In alternatief 2 komt diezelfde fietstunnel (met trap) bij de huidige Guiswegovergang en wordt voor auto’s de op- en afrit van de A8 bij de Albert Heijn afgesloten. 

Lees hier alles over het project Guisweg.