Op de ‘socialemediameetlat‘ doet @Zaanstad het niet best. Er wordt traag gereageerd, gemiddeld doet de gemeente er 12 uur en 22 minuten over om een reactie te geven. Vergeleken met andere gemeenten is dat overigens nog hoog.
Het bereik van het Twitter-account @GemZaanstad is relatief laag. Men heeft weliswaar 3800 volgers (in Nederland is het 2950 voor gemeenten) maar volgt slechts 40 accounts (ver onder het gemiddelde van 387) wat er op wijst dat men niet erg geïnteresseerd is in wat anderen (raadsleden, sportclubs, bedrijven, media) doen.
Elk bericht van de gemeente bereikt in potentie zo’n 3500 accounts, maar dat is vooral relatief hoog (129e plaats in Nederland) omdat de gemeente zo groot is. Als het bereik vergeleken wordt met de omvang van de gemeente, staat Zaanstad op de 368e plaats (er zijn ruim 400 gemeenten in Nederland).
In het tweede kwartaal van 2014 verzond de gemeente 127 berichten, in bijna 57% van de gevallen ging dat om mededelingen, in 29% van de gevallen om retweets en in 14% om reacties. Het meestgebruikte woord was “Zaanstad”.
Gemeenten konden zichzelf ook een cijfer geven voor hun eigen presteren, maar omdat Zaanstad niet meedeed dat dat deel van het onderzoek, weten we niet welk cijfer ze zichzelf geven.
Oostzaan en Wormerland
Dat weten we wel van Oostzaan, bescheiden als ze zijn gaf Oostzaan zichzelf een 9! Bij de reactiesnelheid is Oostzaan 176e, maar het relatief bereik is hoog, ze staan op de 9e plaats (1700 volgers is dus veel).
Ook Wormerland geeft zichzelf een 9. Bij reactiesnelheid staan ze 176e, het relatief bereik: 65e (1800 volgers).
Dat aantal volgers is overigens nogal dubieus omdat er veel volgers tussen zitten die helemaal niet uit de gemeente komen.
Bij zowel Wormerland als Oostzaan kon de reactiesnelheid niet gemeten worden omdat er sowieso te weinig gereageerd werd: Wormerland 1 keer, Oostzaan 0 keer (in drie maanden). In de beide gemeenten werd maar 30 keer een tweet uitgestuurd tijdens de drie maanden van het onderzoek.
Gratis boek
Het onderzoek komt uit het boek “Digitale Dialoog, de sociale media-almanak voor gemeenten” (redactie David Kok). Het boek is te bestellen maar ook gratis te downloaden… aanradertje dus voor Zaanstad, Oostzaan en Wormerland: 60 hoofdstukken over gemeente en sociale media.
O ja, de hoofdredacteur van De Orkaan (872 volgers) schreef ook een hoofdstuk in dat boek: “De Gemeentetweet“.