Volgens Zaanstad wordt de overlast van cruiseschepen in de Voorzaan aangepakt door strengere regels, handhaving en de aanstelling van een ‘cruisecaptain’. Omwonenden zeggen weinig te merken van die aanpak. Natascha Stroo van GroenLinks heeft vragen aan B&W gesteld over de (gebrekkige) aanpak van de overlast.
Van lezers die in de buurt van de aanlegplaatsen wonen, krijgt De Orkaan een waslijst aan klachten (die gaan voor een groot deel over het gebruik van generatoren):
- Ondanks het verbod komt er toch ’s nachts om 03.30 een cruiseschip aan.
- Cruiseschepen gebruiken geen walstroom maar hun eigen generator, dat duurt ‘uren’ of ‘de hele dag’.
- Cruiseschepen worden verder weg gelegd, ook op plekken waar geen walstroom is.
- Er liggen soms zoveel (en zulke lange) schepen dat er geen plaats meer bij de walstroom is.
- Bus- en taxi-parkeren gebeurt illegaal naast en tegenover het Zaantheater of op de Prins Hendrikkade.
- Bussen verlaten Burcht niet via Savornin Lohmanstraat maar lopen vast op Zuiddijk of in de Muziekbuurt.
- Omwonenden die klagen worden niet serieus genomen.
- Nieuwe regels van de gemeente worden stelselmatig overtreden.
- Bewoners merken niets van handhaving.
Factuur
Wie niet volgens de regels klaagt kan een rekening van Zaanstad verwachten. De afdeling Havens & Vaarwegen schrijft over ‘onterechte meldingen’: “dit geeft een grote belasting op de inzetbaarheid van de medewerkers van de afdeling Havens & Vaarwegen. Daarom zullen meldingen die onjuist of onterecht zijn worden gefactureerd aan deze melder.”
Natascha Stroo, raadslid voor GroenLinks in Zaanstad heeft vragen aan B&W over de cruiseschepen gesteld. Ze memoreert dat vorig jaar omwonenden al aangaven dat de schepen de regels aan de laars lapten en zij grote overlast ondervinden. Bij de inspraakavond waren zowel wethouder Onclin (Toerisme en Streekmarketing) als wethouder Slegers (Havens en Vaarwegen) aanwezig. Stroo:
“de overlast is weer in alle hevigheid terug. De indruk bestaat dat de overlast zelfs groter is dan vorig jaar. Dat het aantal cruiseschepen dat aanlegt is gestegen, kan ook bijdragen aan de vermeerderde overlast. Soms liggen de boten zelfs naast elkaar en kan het gebeuren dat er tegelijkertijd 5 boten aangemeerd zijn.”
Walstroom
Stroo wil weten of B&W wel weet dat cruiseschepen regelmatig niet aan walstroom worden aangesloten en wat aan ze dit probleem gaan doen. Ook vraagt ze aan B&W of ze wat aan het foute busparkeren kan doen.
Het GL-raadslid gaat ook in op de grote verschillen tussen de tarieven van Amsterdam en Zaanstad. In Zaanstad zijn ze sowieso een stuk lager en bovendien rekent Amsterdam ook nog 35 procent extra tijdens het hoogseizoen en heft voor de passagiers toerismebelasting. Waarom doet Zaanstad dat niet? Dat Zaanstad profiteert van de bezoekers betwijfelt ze:
“passagiers ontbijten, lunchen, dineren en borrelen op de boten. Passagiers worden door touringcars opgehaald om vervolgens op excursie te gaan in Amsterdam, Edam, Volendam, etc.”
De regels voor cruiseschepen zijn verscherpt. Ze mogen niet meer ’s nachts aankomen of vertrekken om overlast (diesel, geluid, licht) te verminderen. Bevoorrading is ’s avonds en ’s nachts is ook niet meer toegestaan. Bussen en taxi’s mogen alleen op de Burcht parkeren. Of schepen walstroom gebruiken zal worden gecontroleerd. Als regels worden overtreden kan een rederij een reservering-verbod krijgen terwijl bij ernstige en/of herhaaldelijke overtredingen de kapitein een proces-verbaal krijgt en het schip Zaanstad meteen moet verlaten. Een cruisecaptain gaat toezicht op naleving van de regels houden.
Die walstroom-verplichting kan kennelijk nu niet altijd worden afgedwongen. Zaanstad wil in 2025 de kade van de Prins Hendrikkade en de Burcht renoveren. In de Nieuwsbrief van MAAK.Oost is te lezen dat dan “bestaande walstroomkasten worden uitgebreid, zodat schepen altijd kunnen aansluiten.” Dat duidt erop dat schepen nu dus niet altijd gebruik kunnen maken van walstroom ondanks dat zoiets volgens de regels wel verplicht is (walstroom is duurder dan de diesel-generator laten draaien).
Door Piet Bakker. Bronnen: Nieuwsbrief Zaanstad MAAK.Oost, flyer cruisevaart, jaarverslagen en website Port of Amsterdam, mails van Orkaan-lezers, vragen Natascha Stroo en eerder nieuws op De Orkaan. Grafiek en foto’s: De Orkaan.
Het klagen bij een verordonnerende instantie is storend en zou verboden moeten worden. Dat doen we dan ook via forse boetes wegens het veroorzaken van ambtelijke overlast. Uiteraard alleen in Belgie. Zaanstad, het Belgie van Noordholland, HHHHH .
Je zou de verordening zowat zwartlakken…..
Een gevalletje voor de heer Doornebal, de nieuwe Orkaan-ombudsman?
Bij een bezoek aan de sluis- en brugwachter op de Wilhelminbrugalokatie blijkt, dat het personeel op grote monitoren de loskade èn de Burcht goed in beeld heeft.
M.a.w. ook op video beveiligd is, waarmee de gemeentelijke cruiseschip-oppasser, ook achteraf, bewijs kan overleggen om een foute kapitein of (bus-)chauffeur te kunnen maatregelen.
Dat met een factuur kosten kunnen worden afgeschoven op een burger die een melding van overtreding heeft gemaakt, komt dus van twee Zaanse wethouders, die daarmee processen en dus kosten uitlokken op kosten van brave bewoners.
Foute beslissing en wettelijk waarschijnlijk niet haalbaar.
Ik heb uitzicht op de plek waar de bussen "Geparkeerd" staan... De foto klopt voor geen meter, want als een bus zo parkeert, dan is er geen verkeer mogelijk via de Wilhelminabrug. De bussen staan daar alleen even stil om de passagiers in of uit te laten stappen en vertrekken dan weer. En ik moet eerlijk zijn, ze rijden sneller dan EBS :-)
Tja, "even stilstaan om passagiers in of uit te laten stappen" is dus parkeren. En dat is ook precies wat in de aangescherpte regels verboden is. Op de foto rijdt de voorste bus net weg na het parkeren. Daarvoor stonden ze daar met z'n tweeën. Verkeer richting Dam en Wilhelminastraat was inderdaad zo goed als onmogelijk.
Los van de discussie over parkeren vs. stilstaan: die bussen staan daar vaak óp een fietsstrook en dat is sowieso verboden.
Parkeren is langer dan de tijd nodig voor het in en uit laten stappen van passagiers en/of het laden en lossen van goederen. De bus parkeert er dus niet volgens, wel gevaarlijk parkeer gedrag op dat punt.
m.i. is het stilstaan om passagiers in- of uit te laten stappen en/of goederen in of uit te laden geen parkeren, mits het onmiddellijk gebeurt.
Als de havendienst rekeningen gaat versturen in het geval van vermeende onterechte meldingen, gaan ze dan ook een vergoeding betalen aan burgers die terecht meldingen doen waarop niet of te laat gereageerd wordt of als niet gehandhaafd wordt? Dat lijkt mij dan ook niet meer dan redelijk.
Vannacht lag er weer een schip met luid brullende motor of airco Ik ga maar niet meer klagen, straks is het niet volgens de regels en krijg ik een factuur. Van de zotte!
ik vind het heel gezellig en leuk die boten in Zaandam, het brengt reuring in de stad.
Uiteraard moet men zich wel aan de regels houden en moet de gemeente zorgen dat er voldoende walstroom is en dat dit werkt.
De lift bij het Zaantheater is ook heel lang defect.
En ja, ik ben ook omwonende.
Begrijp en lees ik dat goed?
1 - wie een melding maakt bij de extra haven-boa-opzichter krijgt een boete wanneer hij/zij dit (de volgende dag) niet meer kan bewijzen?
2 - er wordt extra aanlegplaats gecreëerd ... waar dan?
Door de cruiseschepen kan de normale beroepsschipper vaak alleen nog maar drinkwater bij de aansluitin- Kattegat tanken, wanneer zij hun schip deels in de vaargeul parkeren. Dat is VERBODEN tot nu toe!
3 - er bestaan ook flexibele walstroom-aansluitpunten, waardoor ieder schip zich meteen bij de ligplek kan " connecten". Handig om die lelijke kasten gelijk te vervangen bij de aanleg van een nieuwe loskade.
PS. Overigens ontbreekt de speciale klem om de waterslang van de schipper in bij het tappunten mee vast te kunnen maken!
Ergo: slordig is er van hogerhand ooit besloten vóór meer cruisevaart... en dan zien we verder wel wat er gaat gebeuren.