Een meerderheid in de Tweede Kamer pleit voor uitstel van de invoering van de Zero Emissie Zone (ZEZ) tot 2029, wat tot hoop kan leiden bij Zaanse ondernemers die invoering vrezen maar ook tot onrust omdat de invoering hierdoor onduidelijk wordt. Hoewel de houding in Den Haag ten aanzien van de maatregel blijft veranderen, ligt de uiteindelijke beslissing bij Zaanstad. Gemeenten hebben namelijk zelf de bevoegdheid om te bepalen wanneer zij de ZEZ invoeren.
Voor het winkelgebied in het centrum van Zaandam is de startdatum voor de ZEZ, waar alleen ‘schone’ vracht- en bestelauto’s worden toegelaten, vastgesteld op 1 januari 2026. Voor Wormerveer en Krommenie is de oorspronkelijk geplande invoeringsdatum van 2026 echter uitgesteld.
Tot 2030 gelden er voor een aantal fossiele vracht- en bestelauto’s een overgangsregeling en vrijstellingen, waardoor sommige auto’s nog zijn toegestaan. Maar vanaf 2030 rijdt alle stadslogistiek elektrisch (of op waterstof) in binnensteden.
Politiek gesteggel
In het regeerakkoord overwoog het kabinet-Schoof om de invoering van de Zero Emissie Zones (ZEZ) uit te stellen. Twee weken geleden maakte staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu echter bekend dat hij zijn eerdere bezwaren tegen de emissievrije zones had ingetrokken. Vorige week kwam hij hierop terug, en nu pleit een meerderheid in de Tweede Kamer alsnog voor uitstel van de ZEZ. Deze wisselende en twijfelende houding straalt logischerwijs af op de ondernemers.
Niels Busch, voorzitter van BIZ Stadshart Zaandam (ondernemersnetwerk), ziet door de recente ontwikkelingen in Den Haag nieuwe hoop om de startdatum van 2026 alsnog uitgesteld te krijgen. De timing van de invoering is volgens hem niet realistisch, vooral omdat veel ondernemers nog herstellen van de financiële impact van de coronapandemie.
Daarnaast stelt hij dat Zaanstad niet klaar is voor de invoering, bijvoorbeeld door het tekort aan oplaadpunten. In zijn brief aan de raad uit hij ook zijn frustratie over het voortraject van de inloopavonden, waarin volgens hem de zorgen van ondernemers volledig zijn genegeerd.
‘Ik ben tot de conclusie gekomen dat die avonden kennelijk voor de bühne waren: werkelijk niets wat is aangedragen is terug te vinden in het voornemen dat nu op tafel ligt.’
Diesel of elektrisch?
Uit gesprekken met Zaanse ondernemers blijkt dat velen nog afwachten met de aanschaf van een emissievrij voertuig. De aanschaf van een duur elektrisch busje is geen beslissing die je zomaar neemt, vooral niet als er hoop is dat je kunt blijven doorrijden met je dieselbusje. Veel ondernemers lijken niet te beseffen dat gemeenten zelf de invoering van de ZEZ bepalen, waardoor hun hoop op uitstel vanuit Den Haag waarschijnlijk minder invloed zal hebben dan ze denken.
Natuurlijk, als de regering het echt noodzakelijk vind om de ZEZ uit te stellen of zelfs af te schaffen, zouden ze misschien kunnen dreigen met het intrekken van subsidies of andere vormen van ondersteuning. Maar hoe reëel dit geweest zou zijn, is nog maar de vraag.
De veertien gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, die op 1 januari 2025 starten, hebben deze week al aangegeven gewoon door te gaan met de invoering en trekken zich niets aan van de Kamermeerderheid die uitstel wil. Zaanstad heeft nog een jaar om dit verder te overwegen
Meer lezen over de emissievrije zones? Bekijk die artikelen hier.
Door: Nick Boeske. Info: Regeerprogramma, brief BIZ aan de Raad en eerdere artikelen. Foto: De Orkaan.
wat zal het stil worden tijdens de marktdagen op de Rozengracht, marktkooplui nemen de wijk naar lokale weekmarkten naar de wat minder hypocriete gemeentes, alles voor de bühne Jantje!
Heerlijk die achterhoede gevechten, ze weten al jaren dat dit eraan zit te komen en hadden hun maatregelen kunnen nemen. Dat het addergebroed in DenHaag nu weer de schreeuwers wil bedienen zegt alles over de blik op de toekomst.
PS. Al schijnt die blonde uit Volendam er een soort noodwetje door te willen drukken om woningbouw mogelijk te maken. Heb een berichtje gestuurd om morgen naast Westerkoog en Westerwatering de grond alvast op te laten hogen. Kan die 2e ontsluiting van Westerwatering ook gelijk naar de Omgelegde Guisweg
Succces met het verkrijgen van loodgieters, aannemers e.d. in die gebieden. Men kan daar de borst nat maken voor "aangepaste tarieven".
Hoe zit het eigenlijk met vuilniswagens en gemeentevoertuigen? Mogen die er ook niet meer in als ze op diesel rijden? Ambulances, politie, brandweer, ... ? Of krijgen die allemaal ontheffingen?
Amsterdam heeft kortelings nog nieuwe dieselauto's besteld voor het ophalen van huisvuil.
Het is allemaal hilarisch, want politiek. Als je je kinderen opvoedt, zou je ze dan het gedrag aanleren dat politici vertonen? Die mensen die doordachte besluiten nemen, met het oog op de lange termijn. Mensen die betrouwbaar zijn en waarmee het goed afspraken maken is. Zeg maar.
Cynisch? Ik zou niet weten waarom ik cynisch zou zijn.
Zet het gewoon in elke gemeente op 2030 en jaag de ondernemer niet nu op kosten.
Zo een klein gebied zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, doe dan meteen heel Zaandam of Zaanstad. Met zo een klein gebied jaag je mensen wel heel gemakkelijk weg naar een locatie net buiten de grens, en de milieuwinst is minimaal.