De kogel is door de kerk: De Tweede Kamer heeft vanmiddag gestemd voor een verbod op fatbikes voor kinderen onder de 14 jaar en een helmplicht. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen. Dit strookt niet met de wens van minister Barry Madlener, die vindt dat een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere e-bikes onhoudbaar is.
Het is nog onduidelijk of de minister de wens van de Kamer gaat uitvoeren, hij wacht met een reactie tot na de kerst. Dat er brede steun is voor maatregelen tegen de fatbike, is ook niet zo gek. Gisteren werd bekend dat het aantal incidenten met fatbikes fors is toegenomen. In de eerste helft van 2024 waren er al evenveel ongelukken met fatbikes als in heel 2023, zo blijkt uit landelijke cijfers van een onderzoek door VeiligheidNL.
De Orkaan heeft tientallen keren geschreven over ongelukken met fatbikes en vervelende ervaringen met hun bestuurders. Een van die nare ervaringen had Orkaankracht Neeltje Waagmeester, die een persoonlijke confrontatie had met vijf fatbike-boys. Tijdens het korte gesprek met de heren, die rond de 14 jaar oud waren, werd ze uitgescholden voor “stinkhoer.”
Door: Nick Boeske. Info: Tweede Kamer, VeiligheidNL en eerder artikelen op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
De oplossing is simpeler dan verbieden wat niet te handhaven valt. Alle fatbikes hebben een gashendel. Als je deze nu een afknipt of los koppelt, moet men ineens gaan fietsen met ondersteuning ipv rijden op een veredelde snorfiets. Gezien zo een fatbike helemaal niet lekker "Fietst" en al helemaal niet met 2 personen erop, gaat men er niet meer op rijden. Via de boordcomputer, eenvoudig zonder computer in te loggen is de maximum snelheid te controleren en terug te stellen. Probleem opgelost.
Technische keuring en een kniptang. Dat is alles wat er nodig is.
Zoals al voorspeld gaan de fabrikanten nu dezelfde dingen maken met een ander maat wieltjes en nog wat frutsels zodat ze niet onder de regeling vallen. Ach ja de politiek wilde het niet weten en ging bang als ze zijn voor een 14 jarigen regeling en vooral geen helmpje want ja dan wordt de (anti)Fietsenbond boos
De discussie gaat over het algemeen over ongelukken met jongeren die hun eigen fatbike besturen. Ik begrijp dat deze kinderen tegen zichzelf beschermd moeten worden. Maar dat is in de eerste plaats de taak van ouders of verzorgers. Hoezo wil je dat je 14 jarige kind onbeschermd en als een dolle over het fietspad vliegt?
Dat papa, mama of verzorger zo'n snelheidsduivel wel een leuk speeltje vinden voor hun kind is hun verantwoording.
Mijn zorg gaat meer uit naar jonge kinderen die net deelnemen aan het verkeer, net hebben leren fietsen, leren remmen, oriënteren en inschatten. Zij hebben geen idee van de snelheid van een fatbike, die in razend tempo op hen afkomt en hoe daarop alert te reageren.
Ik gun iedereen een heelhuidse thuiskomst, maar dan toch maar liever tegen een paal aan rijden door je eigen onverstand, dan een kind omver te rijden, met alle vreselijke gevolgen van dien. Of moeten we allemaal maar een helm gaan dragen ter bescherming tegen fatbikes?
zo zie je maar ook dit kabinet luistert niet naar het volk, die wil 16 jaar en een helmplicht, nee zegt dit kabinet we doen tegen jullie zin in 14 jaar en helmplicht luisteren is voor ze ontzettend moeilijk
Het kabinet zegt dit niet maar de geachte afgevaardigden in de Tweede Kamer. Zelfs de PVV minister heeft gesteld dat dit niet kan maar de onderbuik die niet tegen de (anti)Fietsersbond op durft treden door 16 voor alle Ebikes met een helmplicht te regelen. Weer zo een uitschieter waarbij er niet effectief gecontroleerd kan worden. Waar die handhavers al voor hebben gewaarschuwd maar de Kamer was weer doof en blind voor de waarheid.
Ik hoop dat de helmplicht de fatbike minder cool maakt. 14 is te jong. 16 eigenlijk ook nog.
Ouders die hun kind op een fatbike laten rijden, zou ik de vraag stellen: "Wilt u echt dat iedereen denkt dat uw kind een jeugdcrimineel, nutteloze hanghoodie, vandaal of tiktoksl*tje is?" Op een fatbike hebben ze bij voorbaat immers alle schijn al tegen. Ik vraag me af of het imago van de nozems met hun brommers destijds ook zo negatief was; ik denk dat er toen minder jeugdcriminaliteit en vandalisme was. En hoe was dat met Johnny en Anita samen op de citta..
Voor scholieren die echt dagelijks 2x25;kilometer van Jubbelgat naar Boerenkoolstronkenradeel tegen de wind in moeten fietsen is er altijd nog de gewone e-bike. Diepe bewondering voor vooral de brugpiepers en oudere scholieren die door de jaren heen die afstanden dagelijks op eigen kracht af hebben gelegd!!!
Nogal wiedes dat het aantal ongelukken met fatbikes hoger is dan vorig jaar. Vorig jaar waren er ook nog minder van. 'Het aantal ongelukken met een Ford Capri is dit jaar tot nu toe nul. In 1980 waren het er meer dan 100. Gek hè?
16 jaar, helmplicht, kenteken en een verplichte verzekering voor alle elektrische fietsen en je bent van al het gezeik af.
16 jaar en helmplicht en verplicht geel kenteken. Weet je ook dat ze verzekerd zijn en/of geregistreerd. Lijkt mij het beste. Zelfde als bij de bromscooters. Desnoods ook nog rijles, want aan verkeerskennis ontbreekt het bij heel veel wel erg vaak.
En wederom stemt de Kamer in met een onderbuikwet. Niet te handhaven door opsporingsdiensten. De minister heeft gelijk of alle ebikes of geen. Hij geeft daarom ook niet voor de Kerst antwoord.
16 voor op fatbike en helm plicht .omdat jonge kinderen de hoge snelheid nog niet goed genoeg inschatten .
er gebeuren veel zware ongelukken met jonge kinderen op fatbike !
goed nieuws maar ik had 16 jaar voor op de fatbike als leeftijd gekozen .
14 is nog te jong. Moet naar minimaal 16 jaar. En dat gejammer over scholieren die zo'n end moeten fietsen naar school, jammer dan. Kweek maar wat beenspieren. Moesten wij vroeger ook!
16 voor op fatbike en helm plicht