Vanaf 1 mei komen er twee riviercruiseschepen naar Zaanstad voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De schepen, waar ongeveer 260 mensen tijdelijk kunnen wonen, zullen aanleggen bij de aanmeerplaats bij de Havenstraat in Zaandam.
Ook heeft Zaanstad de opdracht gegeven om 312 woonunits te bouwen die op termijn in de regio geplaatst kunnen worden. Naar verwachting zijn in september de eerste units klaar. Waar deze komen is nog niet bekend.
De twee riviercruiseschepen zullen minstens voor een periode van één jaar in Zaandam blijven. De schepen kunnen per 1 mei worden aangemeerd op een binnenvaartligplaats. Dit gaat wel ten koste van een ligplaats voor de binnenvaart.
Taets
De tijdelijke opvang in Taets (tot 1 mei) wordt daarmee opgeheven. De vluchtelingen uit Oekraïne die nu daar worden opgevangen, gaan “zo veel mogelijk naar de schepen”.
Bewoners worden vandaag op de hoogte gebracht, burgemeester Hamming zegt in het bericht van het college van B&W:
“We proberen duidelijk en zorgvuldig te communiceren met de omgeving, maar we moeten tegelijkertijd snel knopen doorhakken en dat kan ervoor zorgen dat mensen zich soms overvallen voelen. We gaan er vanuit dat onze inwoners begrip hebben voor het feit dat we daadkrachtig handelen.
De directe omgeving van de schepen ontvangt vandaag een informatiebrief van de gemeente. Ook gaan we binnenkort met de omwonenden in gesprek over de kansen die de opvang biedt of de zorgen die mensen erover hebben”.
Woonunits
Ook zullen er 312 modulaire woonunits aangepastschaft worden, waar vluchtelingen uit Oekraïne tijdelijk kunnen verblijven. De burgemeesters in de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland hebben toegezegd gezamenlijk voor locaties te zorgen waar deze units geplaatst kunnen worden.
Burgemeester Hamming van Zaanstad, voorzitter is van de Veiligheidsregio, heeft namens alle partijen de opdracht verstrekt. Vanaf 1 september worden er 25 units per week geleverd. De plekken waar deze geplaatst kunnen gaan worden is nog niet bekend. De units kunnen op termijn ook voor andere groepen worden ingezet:
“Op basis van de huidige bouwmethodiek en materialen gaan de modulaire gebouwen minimaal 20 á 30 jaar mee. De kwaliteit is dusdanig dat de modules op langere termijn in principe voor diverse doelgroepen inzetbaar zijn, waaronder bijvoorbeeld studenten, starters, spoedzoekers en statushouders.”
Foto: aanlegplek aan de Havenstraat, onder kaartje van de plek van de cruiseschepen. De boten komen ter hoogte van de Narvastraat en de Rangoonstraat (bij speeltuintje).
In Rotterdam Ligplaatsen van de binnenvaart weg Cruiseschepen opvang
In Amsterdam ligplaatsen van de binnenvaart weg Cruiseschepen opvang
In Zaandam ( gaan ) er ligplaatsen weg nou ja vul maar in .
Nu kunnen die twee grote havensteden Rotterdam en Amsterdam het nog enigszins wel opvangen ,maar Zaandam
Judith, helemaal mee eens ...
Voordàt echter een gastgezin überhaupt positief wordt geselecteerd, worden in een persoonlijk gesprek ook de gevaren die op de loer liggen professioneel besproken.
Optimale opvang zijn die van de eigen huishouding gescheiden locaties, zoals een separate en compleet ingerichte etage, een B&B-situatie in de tuin of een vakantiehuis ect.
Ik denk dat je dàn om te beginnen alvast betere voorwaarden hebt om de moeilijke situaties die kunnen gaan ontstaan het hoofd te bieden. Ik heb wel vertrouwen in deze voorselectie. Er zijn ook andere redenen waarom zóveel locaties vooraf al afgewezen zijn.
Maar óók de positief geselecteerde gastgevers hebben nog steeds geen Oekraïners toegewezen gekregen. Voor iedereen een zeurende onzekere situatie dus.
Omdat onze zoon en schoondochter ook maar geen bericht kregen van TakecareBnB hebben zij hun aanbod voor woonruimte bij host4ukraine neergelegd. En vandaag ontvangen zij via die organisatie 2 zussen, met het zoontje van een van hen.
Ja, gastgezin klinkt leuk maar is toch wel een risicovolle onderneming, stel je eens voor: willekeurig welk familielid met kinderen zou je voor een paar maanden in huis willen hebben? Dat wordt geheid ruzie om kleinigheden. Ik denk dat deze mensen beter af zijn bij elkaar, waar ze hun zorgen kunnen delen en echt van elkaar begrijpen waar ze behoefte aan hebben!
@Judith ik denk dat het helemaal niet uitmaakt of je bij een gastgezin of op de boot woont. Je woont in beide situaties met 'vreemden', mensen die je niet gekozen hebt. Op de boot kan je ook een kleine kamer krijgen die je moet delen met een vreemde. De kleine of grote irritaties gaan voorkomen in de gastgezinnen en ook op de boot. Op beide plekken moet goede voorbereiding zijn als de irritaties te groot worden.
Al vanaf de eerste dag na de Russische inval in Oekraïne hebben óók particuliere Zaankanters zich opgegeven om vluchtelingen te kunnen/willen opnemen.
Nog steeds wordt er van hun aanbod géén gebruik gemaakt omdat de hulp- en andere organisaties totaal verrast werden door de grote vluchtelingenstroom en zich nog steeds in de voorbereidingsfase bevinden.
Bij particulieren ondergebrachte Oekraïners hadden veelal op vuist al contacten in Zaanstad gevonden, andere particuliere aanbieders worden door de hulporganisaties weliswaar gekeurd en administratief ingelogd, maar hebben nog geen gasten toegewezen gekregen. De vluchtelingen worden in voorlopige opvangcentra gestopt, straks weer op schepen gezet en hun toekomst blijft onzeker.
VRAGEN:
- Hoeveel gastadressen in Zaanstad zijn er nu "goedgekeurd" maar nog niet bezet. - Zijn die schepen dan nog wel nodig?
- Hoeveel OekraÏners hebben op voorhand al aangegeven hier in Zaanstad te willen blijven werken en wonen en kunnen (met hulp) al zelfstandig werk en een dak boven hun hoofd zoeken? Heeft de gemeente hiernaar gevraagd bij de intake?
Gezien de vele onbekende feiten en factoren en het ontbreken van onderbouwde informatie, lijkt mij een harde discussie zoals door de schippers op dit moment is begonnen, nog veel te voorbarig.
Op 7 april heeft de ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) een brief geschreven aan burgemeester Hamming van Zaanstad betreft Twee riviercruiseschepen aan Havenstraat voor opvang vluchtelingen
Via een noodverordening heeft burgemeester Hamming precies de laatste ligplaatsen (op 1 na) voor de binnenvaart toebedeeld aan schepen voor vluchtelingen. De keuze wordt toegelicht in de brief aan de bewoners, maar de schippers die eigenlijk op deze afmeerpalen “wonen” (ook al is dat tijdelijk) lijken volkomen genegeerd te worden.
Ook binnenvaartschippers begrijpen dat de nood hoog is en dat iedereen moet “inschikken”. Maar we begrijpen niet dat er de belangen van de binnenvaart totaal genegeerd worden.
Het lijkt ons niet de bedoeling dat schippers en degene die onze hulp nodig heeft tegen elkaar uitgespeeld worden door de belangen van de ene groep totaal te negeren om de andere groep te helpen als er ook andere oplossingen mogelijk zijn. Dat is dus ook onze kritiek op de gang van zaken.
De Zaan is aangemerkt als een belangrijke Europese vaarweg in het Europese Transport Corridors Netwerk. Het maakt onderdeel uit van een kernnetwerk. Vaarwegbeheerders zijn verplicht deze vaarweg zoveel als mogelijk open te houden en een “navigation status” aan te bieden.
De binnenvaart is bovendien aangemerkt als “vitale bedrijfstak”, noodzakelijk om de economie gaande te houden. Wij verwachten dan ook dat, zelfs in noodgevallen, er rekening wordt gehouden met het feit dat de binnenvaart bestaat en dus voorzieningen nodig heeft zoals ligplaatsen op een plek die voor de binnenvaart geschikt is.
De ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) heeft burgemeester Hamming erop gewezen dat de kade voor de sluis inmiddels ook al gereserveerd is voor passagiersvaart?
Kennelijk moeten de toekomstige bewoners van de cruiseschepen makkelijk naar winkels kunnen, maar ook wat dat betreft zijn er andere voorstellen aangedragen waarbij dat mogelijk is, maar waar men geen overlast betekent voor de binnenvaart, zoals bijvoorbeeld bij het Verkadeterrein.
We weten dat die mogelijkheden zijn aangedragen door de eigen havendienst van Zaanstad. Dat naar deze mensen vanuit de praktijk niet geluisterd wordt is de burgemeester aan te rekenen.
Voorstellen gedaan als de twee schepen naast elkaar leggen schijnt dan weer niet te mogen van de brandweer, terwijl dit toch overal gangbare praktijk is (zie de rijen passagiersschepen in Amsterdam). We begrijpen dat er kennelijk geen enkele rekening gehouden hoeft te worden met degene die zorgt dat iedereen wordt voorzien van de nodige grondstoffen.
In het schrijven aan de bewoners van de havenstraat lezen we dat het op deze plek zou kunnen omdat het “geen gereserveerde ligplaatsen zijn”.
Dat is toch wel een ronduit belachelijk argument. Er is namelijk nooit sprake van gereserveerde ligplaatsen voor binnenvaart die goederen vervoert. Het zijn ligplaatsen voor de binnenvaart, die die plaatsen keihard nodig hebben. En nee, die zijn niet gereserveerd op naam voor een specifiek schip, maar wel bedoeld voor de groep ondernemers die daarvan afhankelijk is.
Wijzelf zijn als schipper (toevallige bijkomstigheid) woonachtig in Zaandam, betalen daar ook alle belastingen plus havengeld in Zaanstad, maar ligplaats nemen bij ons eigen woonadres kunnen we vermoedelijk niet meer. Want die enkele ligplaats die overblijft is natuurlijk snel bezet. Overigens horen we dat ook in Amsterdam dit soort cruiseschepen aan zullen meren, en aangezien daar ook al niet te veel ligplaatsen zijn is uitwijken nauwelijks een optie.
Willen we in Nederland en dus ook in Zaanstad dat de mensen bereid zijn offers te brengen voor degenen die dat nodig hebben dan moeten we wel respectvol met elkaar omgaan en dat betekent dus met elkaar zorgen voor een situatie die voor alle partijen aanvaardbaar is. Die houding missen wij hierbij volledig.
We stellen dan ook voor de besluitvorming nog eens goed na te gaan en met andere ogen te kijken naar de mogelijkheden. Er zijn genoeg mensen werkzaam in de praktijk die daarbij behulpzaam kunnen zijn.
IK vind de ligplaats wel erg ongelukkig gekozen zo vlak achter de Russische buurt
Achter de Russische buurt? Kom je we uit Zaandam?
De ligplaatsen liggen t/o het Vissershop en aan de andere kant ligt het Hembrugterrein waar de vluchtelingen nu nog worden opgevangen.
Hopelijk weten deze vluchtelingen die vanwege een oorlog zijn gevlucht, niet dat het terrein waar ze momenteel bivakkeren ooit van een munitiefabriek, de Artillerie Inrichting was en dat er straatnamen zijn die daar mee te maken hebben zoals Kruithuis, Slaghoedje, Grote Hulzen, Kanonnenloods, Affuitenhal, Artillerieweg,Kardoes en ook is er het Plofbos.
Heb gehoord, dat ze achter elkaar komen te liggen .Van de brandweer ,mogen ze niet bij elkaar opzij.Maar de cruiseschepen die in Amsterdam liggen ,mogen wel 4 breed liggen ? Dus dan is er,1 steiger over .Want voor de sluis ,mogen wij ook niet liggen .Dat is voor de cruiseschepen gereserveerd .Dus de binnenvaart ,kan nergens blijven.
Waar gaat de binnenvaart dan afmeren vaar namelijk van Amsterdam naar Zaandam en moet soms wachten om geladen te worden ......dus wij mogen dan ergens in de Westhaven waar geen enkele voorziening is ........ACH JA WIJ ZIJN OOK MAAR SCHIPPERS MET GEZINNEN AAN BOORD .
Moeten de schepen met Oekrainse vluchtelingen dan maar in de Westhaven zonder voorzieningen worden opgevangen?
Daarnaast ligt de Westhaven in de gemeente Amsterdam.
Zaanstad heeft ook de plicht een bepaald aantal vluchtelingen in de eigen gemeente op te vangen .
Bijna iedereen probeert de vluchtelingen te helpen en daarom is het jammer dat er altijd mensen zijn die aan zichzelf denken.
Voor die schuit van u is gerust wel ergens anders een plekje te vinden.
oke dus IK moet maar zonder voorziening enzovoort in de Westhaven gaan liggen .Ben wel met mijn beroep bezig ,iemand zal toch die belasting pot vol moeten houden . Maar soms zal ik ook boodschapjes moeten halen ik werk en woon op het schip ,dus vind het ook wel eens prettig om aan de wal te stappen .En familie en kinderen te ontvangen ,in de Westhaven zit alles achter een hek .Zeg mij maar waar de binnenvaart nu kan afmeren .........daar word geen oplossing helaas voor gezocht .Even reageren op de laatste regel van u WIJ MOGEN NIET ZOMAAR ERGENS GAAN LIGGEN.laat u zich zelf eens beter voorlichten voor u iets opschrijft .
Daar kunnen en MOGEN wij niet liggen
Beste Bert,
Bijna alle plekjes waar de binnenvaart in de Zaan mogen liggen worden ons als binnenvaartschippers afgenomen.
Vroeger mocht je nog voor de sluis aan de Prins Hendrikkade liggen. Mag nu ook niet meer want dat is aangewezen voor passagierschepen. Daardoor werden er steigers gemaakt aan de havenstraat voor schepen. Nu wordt deze ligplaats ook al afgenomen.. vroeger mocht je ook nog liggen in Wormerveer aan de zaanbocht. Mag ook niet meer.. dus waar mogen de schepen dan nog wel liggen?
Natasja, ik wist niet dat het probleem zo groot was. Als de gemeente 2 ligplaatsen wil gebruiken voor 2 cruiseboten moeten zij er voor zorgen dat de binnenvaartligplaatsen terug krijgt of anders moeten zij een andere locatie zoeken voor de cruiseboten.
In het andere artikel over dit onderwerp opperde ik al dat er langs het Noord- en Zuideinde in Wormerveer ruimte genoeg is voor de cruiseboten. Als een binnenvaartschip daar niet mag liggen dan kan de gemeente altijd een uitzondering maken voor de vluchtelingen. De Zaanbocht lijkt me niet geschikt voor deze schepen omdat een groot binnenvaartschip daar soms alle zeilen moet bijzetten om de bocht te nemen.
Ja Thea zo is dat en let maar op ze gaan geheid achter elkaar liggen ipv naast elkaar zodat er twee steigers bezet zijn.
@Thea: Jullie kunnen dan toch in Zaandam aan de loswal vóór de sluis afmeren ... ?
*Alleen kun je daar de auto (indien aanwezig) niet lossen. Alles is dichtgemaakt.
Daar kan je niet liggen en dat mag ook niet,de enige plaats in Zaandam is aan de havenstraat voor de binnenvaart. door dat de cruise schepen nu aan de havenstraat gaan liggen vervalt ook de autosteiger, op de binnenvaart schepen wonen ook gezinnen, als ik dan even naar me zelf kijk zal ik het toch heel prettig vinden als mijn kinderen die al een week op internaat zitten ( die ons missen ) dat ik ze dan op kan halen in het weekend, in heel nederland is er te kort aan ligplaatsen wat moet ik dan zeggen tegen mij kinderen sorry mama kan je niet meer ophalen want alle ligplaatsen en autosteiger vervallen.
we moeten ook niet vergeten dat er in Amsterdam ook ligplaats verdwijnt voor cruise schepen met vluchtelingen.
En we hebben aantal plaatsen aan gewezen en mee gedacht maar die worden gelijk van tafel geveegd want dat zal niet veilig zijn of te ver van de winkels enz dan gaat de gemeente die plaatsen maar aanpassen zo dat ze dan wel veilig zijn,dat ze misschien niet naast de winkels wonen dat is niet anders dan pakken ze maar een bus moeten zoveel mensen in nederland wonen niet naast de winkel.
Zo wat een investering,er is, schijnt een berg geld gevonden te zijn.
Niet alleen bij de Gemeente maar ook bij het rijk.en wat is er voor onze kinderen aan woonruimte. Zeker nu 10 jr wachten voor de jeugd
Jij snapt er niet veel van.
Niet huilen, gezien de laatste verkiezingen is er helemaal geen woningnood. Al die partijen willen helemaal geen goedkope "sociale" woningen bouwen. Ze zijn veel verlekkerder op dure appartementen met een hoge WOZ waarde net als de stemmers in Zaanstad.
Als ze de markt verhuizen naar de Vinkenstraat kunnen er heel wat containerwoningen op de Rozengracht.
2 vraagjes:
Wordt het een kamer per gezin of worden meerdere mensen in 1 kamer geplaatst?
Hoe kom je als Oekraiense hiervoor in aanmerking?
Voor vragen noodopvang@zaanstad.nl as maandag 11 april informatiebijeenkomst in het havengebouw Havenstraat 71 aanmelden via noodopvang@zaanstad.nl. aanmelden als vrijwilliger kan via noodopvang@zaanstad.nl of via zaankantersvoorelkaar.nl