Volgens de Turkse president Erdogan zit zijn rivaal Fethullah Gülen achter de mislukte staatsgreep. Deze beschuldiging heeft ook in Nederland consequenties.
Op sociale media circuleert een lijst met bedrijven en instellingen die zouden sympathiseren met Gülen en daarom geboycot moeten worden. Op die lijst staan ook Zaanse bedrijven en instellingen.
De overzicht bevat Partycentrum Sade dat gevestigd in aan het Mahoniehout in Zaandam, islamitische Basisschool De Roos, het Cultureel Educatief Centrum Stichting De Regenboog en Stichting de Witte Tulp.
Deze twee laatste instellingen zijn gevestigd op hetzelfde adres aan De Weer in Zaandam waar Stichting Animo zit. In de nacht van 15 op 16 juli werden daar de ramen ingegooid. Stichting de Witte Tulp houdt zich bezig met bijles op locaties in Haarlem en Amsterdam.
Ook de Amsterdams ondernemersvereniging Agiad die ook actief is in Zaandam, komt op de lijst voor evenals als Sensa Zorg, dat ook een vestiging in Zaandam heeft.
Verder staan en restaurants en voedselgroothandels, fietsenwinkels, schoonmaakbedrijven en advocatenkantoren op de lijst.
Foto boven: screenshot uit NOS-reportage over de boycot.
De situatie die zich nu openbaart is niet uitsluitend ingegeven door de poging tot coup. Deze situatie is al jaren zo, gezien het onderling wantrouwen onder de nederturken en het daarbij zich openbarende geweld. Zoals een voorname SP'er gister twitterde dat erdoganisten beter uitgezet kunnen worden, moet je je afvragen óf we zitten te wachten op dit soort toestanden in Nederland. Tegelijk is het duidelijk dat een hele grote groep allochtonen niet geïntegreerd zijn. Dat is wat vele mensen al jaren zeggen, maar wat afgedaan werd als racisme/discriminatie etc. Nu kan links er niet meer omheen praten en zullen ze op de blaren moeten zitten bij de komende verkiezingen.
Nog even over dat zaanse gezever van Hans hierboven.
Ik heb jaren gewerkt bij één van de oudste zaanse bedrijven die er zijn, toen ik er kwam werken was er al weinig Zaans van over en nu is de zaak al een aantal jaren pats boem verkocht en nu gesloten. Ik zal eens vragen aan mijn Brabantse buurvrouw, mijn Amsterdamse achterburen, mijn Spaanse, Italiaanse, Turkse en Afghaanse buren hoe zij zich voelen als zaankanter zijnde. Ik denk dat ze mij allen, mochten ze mij verstaan(en dat zal niet liggen aan mijn zaanse "ui"), vreemdsoortig aankijken en denken dat ik gek ben geworden. Er is namelijk niets Zaans meer aan in dd zaanstreek. Wat is dat toch dat o.a. Hans maar blijft hameren op dat zaanse nationaliteitsgevoel? Als de NVU gaat aanspreken op nationaliteitsgevoel, dan zijn de rapen gaat.
Ik ben Zaankanter en Europeaan, in die volgorde. Nederlander ben ik alleen volgens mijn paspoort. Er zijn namelijk natuurlijke grenzen en bedachte grenzen. Daarom zal ik ook nooit beweren dat ik Zaanstatter ben.
Zaankanter zijn allen die rond de rivier de Zaan wonen. En dan maakt het niet uit of ze in Oostvoorne geboren zijn uit grotendeels Duits voorgeslacht, zoals ik, of ergens anders. Ze zijn hier en functioneren hier, dus ze zijn Zaankanter.
Want 'je bent een Zaankanter als je hier nooit meer weg wilt'. Die heb ik niet zelf bedacht, maar het klopt wel.
'Zoals alle water, waar dan ook vandaan, eenmaal in de Zaan gestroomd wordt herkend als Zaan.' Die heb ik wel zelf bedacht, en het komt op hetzelfde neer.
En of je het wilt of niet, Barend, sommige dingen gaan hier anders dan op andere plekken. Dat zit 'm in het weer, de lange lijnen van het landschap, de spiegeling van het water, de bruggen, de wijken. Sommige zaken zijn Zaans, al was het maar de Verhoormethode van destijds, of de manier waarop hier met mensen wordt omgegaan.
En ik weet dat ik je nu gek maak, maar de opvang van vluchtelingen in de Noorderkerk was een voorbeeld voor het hele land. Dat heeft te maken met nuchterheid, de dingen nemen zoals ze komen en er het beste van maken. Je molens kruien op wisselende winden.
Dat is de nuchterheid waar ik op blijf vertrouwen. En vraag het je buren maar eens: ze zullen dat herkennen. Daarom zijn ze hier ook gebleven.
Hans, je romantiseerd het leven in de zaanstreek tot iets wat volgens velen niet gedeeld zal worden. De gewone mens op straat heeft niets met poëtische woord- en streekspelingen. Jij zal maar wat graag het zogenaamde zaanse gevoel een gezicht willen geven of leven in willen blazen als een soort boetedoening voor het feit dat je hier ooit bent neergestreken en jouw boekjes-schrijver-romantiek
daarvoor willen inzetten. De meeste zaankanters die ik ken moeten vroeg op, werken met hun handen en zitten niet te wachten op literaire omschrijvingen over de stinkgeur van de zaan. Met dezelfde niet realistische kijk op het echte leven verwelkom oa jij alle vluchtelingen. terwijl je niet eens weet wat deze vluchtelingen op hun kerfstok hebben. Buiten dat om haal je een achterlijk geloof hiermee verder binnen, inclusief de verschillende stromingen daarin die elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Daar kan geen kopje thee mee gedronken worden en we zien daar nu de uitkomst van tussen de verschillende Turkse-Nederlanders. Pappen en nathouden is wat links altijd gedaan heeft, de laatste week zien zelfs linkse mensen in dat dat niet goed gewerkt heeft.
Het college heeft contact met de besturen van de diverse Turkse verenigingen en de moskee. Gezien de gespannen situatie kan zulk overleg maar het beste buiten de media om plaatsvinden.
Verder kan ik niet voor 'de politiek' spreken, en zelfs niet voor mijn partij ROSA (omdat ik op dit moment in Noord-Spanje zit), maar wel op persoonlijke titel.
Wat er op dit moment in Turkijë gebeurt is meer dan afschuwlijk en doet denken aan de donkerste dagen van de afgelopen eeuw. Iedere vorm van geweld en intimidatie die hiervan het gevolg is dient hard te worden aangepakt. Want wij zijn allen Zaankanters, en zo gaan we niet met elkaar om. Datzelfde geldt trouwens voor de commentaren die ik hier en daar op de sociale media lees.
Ik had eerst het idee dat het bij dat stenengooien zou blijven (een paar heethoofden), maar na het lezen van de opmerkingen die Songül Mutluer (tot voor kort fractievoorzitter van de Zaanse PvdA) over de situatie heeft gemaakt, ben ik bang dat het conflict veel dieper zit. Er zijn tenslotte al eerder 'schermutselingen' geweest rond de Poelenburcht.
Ik begrijp dat het nu in Zaanstad net zo heet is als hier in Santillana. Laten we hopen dat het snel afkoelt. En verder houd ik vertrouwen in de nuchterheid van de Zaankanters.
Álle Zaankanters.
Ik kan het gemist hebben, maar heeft de Zaanse politiek hier eigenlijk al iets over gezegd?