In 2015 schreef de toen nog kersverse Orkaan over een plan van de Provincie Noord-Holland voor ‘Fietstunnels en rotonde bij Leeghwaterweg bij ’t Kalf’. Die zouden in 2017 en 2018 worden aangelegd (de plannen zelf dateerden al uit 2008).
Wie daar wel eens langsfietst weet het: er is niks gebeurd, geen tunnel en geen rotonde. Dat bleek namelijk toch niet zo’n goed idee (vooral die rotonde niet). Maar de Provincie rust niet. Er worden nu plannen gemaakt voor een ‘fietstunnel in combinatie met een onderdoorgang voor dieren’.
De Provincie gaat hierover de communicatie opstarten. Mensen die daar wonen en de gebruikers van de weg kunnen een online vragenlijst invullen (t/m 2 februari 2024). De belangrijkste vraag is waar je een fietstunnel zou willen hebben (onder). B komt uit op het fietspad richting Burger King. A op de Westerdijk waar geen fietser zich waagt (iedereen neemt de overkant – het verlengde van de Braakdijk). Twee rare alternatieven eigenlijk. Je mag ook aangeven of de oversteek bij de Braakdijk wel eens maakt en of je dat gevaarlijk vindt (wij wel).
De Fietsersbond Zaanstreek toonde zich zowel in 2015 als in 2022 kritisch over de toenmalige plannen. In 2015 hield het plan een oversteek van de Westerdijk in – dat vonden ze niet zo’n goed idee. In 2022 vond de bond snelheidsverlaging op de Leeghwaterweg, bredere fietsstroken, een fietsopstelvak of autoluw (fietsstraat) van de Zuiderweg maken betere alternatieven.
Door Piet Bakker. Bronnen: persbericht en website Provincie, eerder nieuws op De Orkaan, website Fietsersbond, website Kalverpolder (daarom weten we dat van die woelmuis). Foto: Provincie NH.
Aan de kant van de Zuiderweg en Ramsbeek zie ik het wel zitten: doortrekken van het tweerichtingsfietspad tot op de kruising, en een bocht met een mooie straal in plaats van het huidige knikje en gekke vluchtheuveltje. Maar vervolgens niet omlaag een tunnel in, maar omhoog naar de kruising en daar vloeiend aansluiten op het fietspad langs de Leeghwaterweg. Met een aparte plek in de VRI-cyclus voor overstekende fietsers in beide richtingen.
Alleen: daar is de ruimte niet voor, zowel fysiek (de Zuiderweg kan daar niet verbreed worden) als in tijd (want ik lees tussen de regels door net als Dik Beets geen fietsveiligheid, maar autodoorstroom).
Een betere OFOS (opstelruimte) vóór de auto's en evt. eerder groen voor de fietsers (zoals bij de Alexanderbrug) werkt wel op papier, maar wordt te vaak genegeerd om zonder handhaving echt effectief te zijn. Dus ik snap het wel, het ontvlechten van het huidige gemengd verkeer: daarmee vermijd je de confrontatie en hoeft "het recht van de snelste" niet in werking te treden.
Alleen vraag ik me af: hoe steek je dan als fietser veilig de Westerringdijk over? Daar is dan toch een voorrangsregeling of VRI voor nodig. Of nog een tunnel, maar dan onder de Ringsloot door.
Onzinplan en geldverspilling, kan wel nuttigere zaken bedenken waar dat geld aan besteed zou kunnen worden. Er staan al verkeerslichten, veilig zat!
tunnel biedt alleen meer ruimte en recht voor auto's en bussen. Beter is aan weerszijden een ruimer opstelvak voor fietsers met verkeerslichten die fietsers eventjes eerder doorlaten om zodoende niet gesneden te worden.
Verbreding van opstelplekken voor fietsers is ook niet echt DE oplossing. Afgelopen 1 januari 2024 ben ik in dat opstelvlak van de kruising Leeghwaterweg en Zuiderweg, aangereden door een "dame "die mij niet zag en over mijn voorwiel(fiets) reed. Toen ik vroeg even te wachten en af te handelen maakte zij de opmerking "Ja, daar heb ik geen zin in hoor " reed zij weg, mij met verbazing achterlatend. Zij stond notabene zelf in dit vak. Kenteken kunnen noteren? Nee, want bleek niet te kloppen. Zwarte auto, golf of zoiets. Langleven de opstelvakken dus.
Ook wel grappig dat je kunt aangeven in de enquete dat je per e-mail op de hoogte gehouden wilt worden maar vervolgens nergens je e-mail adres kunt opgeven 🤔
Het is een gestuurde enquete en daardoor bij voorbaat waardeloos.
Je kan inderdaad alleen variant A en B aangeven en niet (bijvoorbeeld) C: "geen van beide" of D:"ander alternatief".
Voor de woelmuizen is optie B het beste...
Ik heb mij verbaasd over de levensgevaarlijke onveilige situatie voor fietsers en voetgangers op het stuk weg vanaf het Heerenhuis
naar het kruispunt van de Leeghwaterweg. ( er is nl. geen invoegstrook en fietspad)
Maar ook het afslaan van het autoverkeer, welke hier linksaf wil richting de Zaanse Schans is het een godswonder dat bij het ontbreken van een verlengt stuk hekwerk iedere keer verward raakt om niet aan de overkant in de plomp voor de fietsersbrug te geraken.
Dus niet te lang uitstellen maar aan de slag !!
Hoeveel fietsers auto,s zijn er dan de plomp ingereden ? een rare veronderstelling zonder onderbouwing, hoeveel blikschade en letsel ongevallen zijn er in een jaar ? de roeptoetert gaat.
Stoplicht een meter of 2 naarvoren een drukknop voor voetgangers naar de Braakdijk. scheelt een hoop.geld. een randje( badding) onder de bestaande brug en de beestjes hebben een doorgang.
scheelt een hoop geld.
Maar je steekt toch gewoon een met verkeerslichten beveiligde kruising over ?
Wat is daar nou vreselijk gevaarlijk aan ? Alleen het stukje vanaf het Heerenhuis tot de stoplichten
moet wat verbreed worden....dat moet toch te doen zijn lijkt mij.
En ja, we moeten nog wel zelf een beetje opletten in het verkeer.
Hoeveel ongelukken zijn daar gebeurd dat zo'n enorm geldverslindend project rechtvaardigt ?
Gelijk maar alle kruisingen ondertunnelen dan ?
En dan ook nog een tunnel / viaduct voor egeltjes en woelmuizen.....idioot plan.
Ik stel een stoeltjeslift voor waar de fietsen achterop kunnen, nog leuk ook.