Een tunnel van de Houtveldweg in Westerwatering naar de Provincialeweg in Koog aan de Zaan gaat minstens € 65 miljoen kosten. Ingenieursbureau Arcadis houdt wel een slag om de arm, het bedrag kan ook 40 procent hoger of lager (!) uitvallen.
Behalve die forse kosten – die waarschijnlijk voor rekening van de gemeente zullen komen – heeft aanleg nog meer nadelen. Het aantal verkeersbewegingen neemt toe, vooral op de Leliestraat (Koog) en Vincent van Goghweg (Zaandam), ook de Houtveldweg wordt drukker. Een derde ontsluiting zorg wel voor minder verkeer in Westerkoog.
Als de tunnel ‘half’ wordt uitgevoerd (alleen van en naar het noorden, richting Zaandijk), wordt het iets rustiger op de Vincent van Goghweg. Maar het wordt bijna twee keer zo druk op de Leliestraat, waardoor dit ‘halve’ alternatief in feite onmogelijk is: ‘De Leliestraat is niet geschikt om dergelijke grote verkeersintensiteiten te verwerken.’
Meer autoverkeer
Er is nog een andere variant: de ‘lus’ bij de aansluiting van de Houtveldweg op de Albert Heijnweg inkorten zodat het omrijden minder lang duurt. Maar eigenlijk is dat ook geen optie omdat dat ‘strijdig [is] met de in ontwikkeling zijnde plannen voor dit gebied.’ Een tunnel naar de Vincent van Goghweg was al afgevallen als optie.
Welke oplossing er ook komt, het leidt altijd tot meer autoverkeer (dat kan oplopen tot 3.300 verkeersbewegingen per etmaal). En dat geldt trouwens ook voor de openstelling van de busbrug. Mensen gaan minder fietsen en minder van het OV gebruik maken.
Een nieuwe Houtveldtunnel zou alleen voor auto’s zijn omdat er te weinig ruimte is voor een fietstunnel. Automobilisten van en naar Westerwatering zijn de enigen die profiteren van elke nieuwe verbinding: ze moeten minder ver rijden. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid nemen af door nieuwe verbindingen (ook door de busbrug) omdat er meer verkeer komt.
De Orkaan schreef eerder over de kosten en varianten. Omwonenden hadden die gekregen maar de raad niet. Wethouder Gerard Slegers schreef dat er helaas ‘geen ruimte [was] gegeven aan een sessie om de onderzoeksresultaten ook met u tussentijds te kunnen bespreken.’ Ook moest hij kwijt dat de berichtgeving in ‘de media’ (wij dus) ‘een beeld van conclusies [gaf] die nu nog niet getrokken zijn.’ De Orkaan schreef niet over ‘conclusies’, en de ‘opties’ waarover wij toen schreven zijn identiek aan die uit het huidige document.
Aanmelden voor de informatiebijeenkomst van 19 november kan via BereikbaarheidWesterwatering@zaanstad.nl.
Busbrug
Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is nu voor 2028 voorzien.
Veel bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat over het algemeen niet zitten.
Het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft € 220.000 gekost.
Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Stand van zaken Onderzoek 3e ontsluiting Westerwatering en bijlagen, projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (boven: zicht op de Houtveldweg vanaf de Provincialeweg).
Leg het probleem en de mogelijkheden aan de burgers voor, onder onafhankelijke regie.
In 2017 stelde de gemeente vast dat binnen 10 jaar (in 2027) de limieten voor een verkeersveilige afwikkeling via Westerkoog bereikt zullen zijn. Een mogelijke conclusie is dat het (24 uur) openen van de busbrug zonder alternatieven wellicht niet langer haalbaar is.
Er was gisteravond(19-11) een bijeenkomst waar de resultaten werden toegelicht. Veel is ongewis daarom ook die 40% afwijking.Het scheelt natuurlijk een heleboel als de tunnel een meter dieper moet vanwege eisen van het waterschap.
Maar wat eigenlijk de gehele teneur van dit verhaal is , niemand wordt er beter van. De Busbrug blijft net zoals het nu is en alle wijken rondom deze oplossing gaan meer ellende krijgen.
Niet mijn oplossing maar er was een mevrouw die denk ik het goedkoopste plan opperde voor de bewoners van WesterKoog en Westerwatering : Een ontheffing voor deze bewoners. Dat kan helemaal automatisch want ook nu zijn er al mensen met een ontheffing.
Ik wens de gemeenteraad veel plezier bij deze knoopontwarring.
PS. Ik ben voor de oorspronkelijke optie en Westerwatering2 en WesterKoog 2.
Wacht even… € 220.000,- voor een “ onderzoek” ; knettergek !!! Kunnen de ambtenaren zelf niet meer nadenken of zo ???
is er al eens nagedacht om een nieuwe rondweg aan te leggen ten westen van Westerkoog en Westerwatering
Volgens mij was dat ooit één van de drie opties, 1. busbrug openstellen, 2. weg over/onder het spoor en 3. westelijke weg rond westerkoog. Inmiddels zijn die elk al enkele keren langsgekomen en elk ook telkens weer afgeschoten. De mallemolen van Zaanstad.
gelukkig ben ik het drukke zaanstad op tijd ontsnapt eerst alles volbouwen en dan eens kijken wat we met het verkeer gaan doen
als we landelijk naar projecten kijken van rijk en gemeentes, dan zijn de kosten van aanleg verdubbeld en uitvoering 2 keer zolang. en al die onderzoeken waar westerkoog heeft om gevraagd, kunnen de kosten op hun verhaalt woorden i.p.v dat alle bewoners van Zaanstad er aan meebetalen?
Geweldig! Dit is de zoveelste keer dat Zaanstedelingen over elkaar buitelen wegens inmiddels volstrekt theoretische oplossingen die door de gemeente weer voor veel geld zijn opgewarmd. Ook nu zal worden bedacht dat er nog wat langer nagedacht moet worden alvorens opnieuw met vrijwel dezelfde opties te komen. Ad infinitum. Tot de volgende keer maar weer.
Gemeente Zaanstad, jullie zijn prutsers en zijn slecht voor mijn bloeddruk.
Ik vind die dubbele standaard opmerkelijk. Voor elke straat en/of wijk is extra autoverkeer onacceptabel, behalve voor Westerkoog. Daar lijken meer dan 12.000 auto's geen enkel probleem te zijn, terwijl het voor de andere genoemde straten wel een probleem vormt. Deze straten zijn bovendien breder, hebben meer rijbanen en de huizen staan verder van de weg. Kortom, ik begrijp er niets van. Blijkbaar wordt de rondweg alleen als de beste optie gezien omdat deze het goedkoopst is. Alle andere nadelen lijken dan ineens niet meer van belang. Volgens mij is dat precies de reden waarom dit dossier al 30 jaar zonder oplossing blijft.
En die komen ook over de Houtveldweg maar dat vinden ze in Westerkoog geen probleem als die lui uit Westerwatering maar niet naar ons rijden is daar het devies
Beste mensen, bleive lagge anders word je knettergek. Morgen weer een nieuwe dag.
Zowel deze tunnel als het Guiswegproject zijn vergissingen omdat ze voor de toekomst een verdiept spoor blokkeren. Je kunt beter niets doen dan deze tunnels bouwen.
Verder is het een rapport met conclusies die iedereen kon bedenken.
De gemeente heeft volgens mij het geld niet om een kleine 100 miljoen aan een nieuw tunneltje te besteden als er voor een paar euro nieuwe borden bij de busbrug staan.
Over de afschrijvingstijd kost dit een miljoen per jaar plus onderhoud en rentelast.
Dat is heel globaal 30 tot 50 euro belasting per gezin erbij.
Als je het spoor verdiept tussen Zaandam en Zaandijk maak je én de inwoners van westerwatering en Westerkoog blij, én je hebt een coherente stad, én je hebt die extra kosten van dat extra tunneltje niet. En je kan de oprit oud koog handhaven, hetgeen geen overbodige luxe is in tijden waarin de verkeersdrukte toeneemt.
helemaal gelijk!!
Als je in Westerwatering gaat wonen, dan weet je gewoon dat er maar één ingang en één uitgang is en volgens mij is dat in Kogerveld ook zo...
Herinnert u zich het talud nog dat in het verlengde van de busbrug ligt? Dat raakte eerst heel groen door gebrek aan wegenaanleg en werd vervolgens bebouwd. Waarna de overblijvende ringweg niet geschikt bleek voor verkeerstoename, wat wel een steekhoudend punt is.
Lafhartig en halfbakken gestuntel van gemeente Zaanstad. Ik zeg het opnieuw: prutsers.
Deze weg "binnendoor" had 30 jaar geleden probleemloos geopend kunnen worden. De omwonenden hadden destijds korting gekregen bij de aankoop van hun huizen langs deze route. De weg was bovendien verstevigd en geschikt gemaakt voor autoverkeer.
Vervolgens was er schijnbaar in heel Zaanstad geen enkele andere locatie beschikbaar dan deze weg voor de bouw van de Prinsenstichting (inclusief de belofte van de gemeente dat de busbrug nooit open zou gaan). Het blijft een merkwaardig, twijfelachtig verhaal en achteraf ook nog een schreeuwend duur besluit. Als de weg destijds was geopend, had er geen dossier 'busbrug' bestaan.
Ik ben toch nog echt van de bewoners die op de tekening 2 ontsluitingen had en zo zonder veel omrijden naar Wormerveer kon.
Men mag voor e100.000 wel even onderzoeken waarom dit onderzoek op deze prijs uitkwam zeg.
waarom wordt er niet nagedacht over een ontheffing/vergunning regeling voor het gebruik van de "busbrug"? Dat helpt de bewoners van de weste watering, beperkt de extreme toename van autoverkeer en is lang niet zo duur als al de andere oplossingen.
De conclusie van het onderzoek is dat elke oplossing ergens anders nieuwe problemen veroorzaakt. Er is geen oplossing mogelijk en geen ruimte voor nog meer autoverkeer. De grens is bereikt. Wij zullen ons op een andere manier moeten verplaatsen. Daarbij komt dat er volgens de geldende normen geen probleem is in Westerwatering met de ontsluiting voor autoverkeer.
niet te geloven 220.000 in de prullenbak....hiervoor was geen onderzoek voor nodig. Gooi die brug open en bespaar 65 miljoen.. kijk deze 65 miljoen daar kan je veel beter besteden aan bestrijden van de stikstof. Wordt hier zo moe van ook van dat omrijden.....als je veel bouwr komen veel mensen en auto's....dus doe niet zo moeilijk zo bespaart je veel geld uit. dat geld kan Zaanstad goed gebruiken voor het begrotings tekort
Dus een verdubbeling van de verkeersintensiteit in Westerkoog mag gewoon? Het leven van de bewoners in Westerkoog onmogelijk maken mag wel? Een tunnel voor maar 65 miljoen?
Voor € 220.000 iets onderzoeken dat al jaren bekend is ?
En dan nog 40 % +/- slag om de arm houden ook.
Ik ga ook zoiets doen denk ik.
Hoe kan zo'n onderzoek in godsnaam 200k kosten? Dat is twee jaar werk voor een goedopgeleid iemand (incl overhead). Kan iemand eens bij gemeente Zaanstad eens z'n verstand gebruiken voor dit soort onderzoeken?
Iedereen die wat langer in de gemeente woont weet dat oost-west verbindingen naatje zijn hier, altijd al zo geweest. De Zaan kunnen we niet veel aan doen, de spoorlijn wel. Zaanstad moet eens extreem worden, OF het wordt opgelost (hele spoor ingraven), OF we blokkeren de hap. Er is vast wel een verordening op te stellen of een limiet die de NS/Prorail overtreed.
Op zoveel plaatsen is het een probleem (Westerwatering, Krommenie, ...) alle overgangen zijn gevaarlijk), omfietsen, omrijden, busproblemen, iedereen heeft er nadeel van, welk vervoermiddel dan ook, zelfs als je de trein neemt.
Soms....
Hup, weer 220.000€ in het putje voor iets wat de Gemeente Zaanstad al lang had moeten weten.
En dan de kosten van de bouw geheel voor de rekening van de Gemeente Zaanstad omdat ProRail geheel geen belang in dit klusje heeft. Dat is anders bij de Guisweg omdat daar voor hun een vervelende overgang verdwijnt.
Het zou goed zijn als Zaanstad eerst ProRail wat meer achter de vodden zou zitten,verhip dat is die Slegers ook,en niet meewerkt aan zaken die vooral gunstig zijn voor dat ProRail.
Dus na meer dan 40 jaar kunnen ze nog steeds geen goeie ontsluiting bieden aan de bewoners? Eerst een wijk bouwen en dan pas nadenken, Zaanstad.......
Nee bewoners
Busbrug in de spits dicht laten daar heeft bestemmingsverkeer geen last van, wel investeren in goede fietsverbinding. Misschien extra fly-over want de Slinger bij station Zaandam daar heeft een fietser niets aan.
ergens ter hoogte van de Mallegatsloot kan beide wijken bedienen.