De Dam in Zaandam. Iets om trotst op te zijn? Nog niet echt, geparkeerde fietsen en brommers worden verwijderd, maar rijdende exemplaren hebben vrij baan.
De nieuwe coalitie wil meer uittrekken voor handhavers, handhaven van het fiets- en bromverbod op de Dam zou een mooie test-case zijn.
De dag-en-nacht-burgemeester van Amsterdam-Noord, Bas Kok, vond dat de ‘metro naar Zaandam’ maar weer eens op de agenda moest en twitterde “Zaanse Dam heeft volop ruimte voor toeristen, en ligt net zoveel kilometers van de Amsterdamse Dam als de Cruijff Arena. Snel die Coenbrug en metro via NDSM aanleggen.” Instemming vanuit de Zaanse politiek was zijn deel.
Toen we uitgelachen waren (“snel metro aanleggen”), keken we naar de foto: het stadhuis van Zaanstad. Misschien komt Bas niet zo vaak naar Zaandam (logisch, er ligt nog geen metro), maar dat ligt dus echt niet aan de Dam.
En volop ruimte voor toeristen? Misschien moet de Dam dan eerst wat veiliger, tenzij de toeristen graag omver gereden willen worden.
Met die Dam heeft Zaanstad genoeg problemen, bijvoorbeeld met het nachtelijk uitgaansgebied en de wachtende taxi’s die op zebrapad en fietspaden wachten om klanten op te pikken. Naar aanleiding van dat bericht zette Karin Singeling bovenstaande foto op Facebook: “De Dam is al een tijd voetgangersgebied, er wordt volop gefietst en gebromd.”
Wie op De Dam komt, kan dat bevestigen, het fiets- en bromverbod wordt massaal genegeerd. Fietsers en brommers scheuren langs de rand van de terrassen. Voor spelende kinderen (en voor toeristen) een gevaarlijke omgeving.
Wat een onzin dit, alsof die zelfde toerist in Amsterdam op brom/fietsvrije pleinen verblijft. Jaren op het leidseplein gewerkt en daar heb je 1000x meer fietsen, en ook 1000x meer toeristen.
En spelende kinderen op de dam onveilig? Kom er best vaak met mijn kinderen en meot zeggen dat het een veel veiliger gevoel krijg ze op de dam te laten spelen dan bij ons in de straat met een 30km weg.
In een stad is reuring en leven. Daar hoort ook stedelijke drukte bij. Niet iedereen kan of wil daar mee omgaan. De vraag is of het dan bij je past in een stad te wonenen. We zijn groter dan alkmaar, Den helder en purmerend. We hebben net zoveel inwoners als Haarlem. Is het daar beter of de A1 locaties? nee.
Beetje betutteling zal er wel bij horen zo dicht bij Amsterdam, maar maak er aub geen bejaarde stad van.
Als je een ‘stad’ wil worden zal je er naar moeten gedragen.
Als er dan op de Dam geen brommers mogen rijden en de bereiders van die brommers lopende de
Dam op gaan moet je niet zeuren dat die brommers in de weg staan maar ergens bij de Dam in de buurt een scooter/ brommer parkeerplek bedenken.
Mooi, als er meer geld voor handhavers komt kunnen ze ook ingezet worden op het Westerwindpad. Kunnen de anti-fietshekken daar eindelijk weg.
Het argument daarvoor, vanuit de gemeente, was namelijk altijd dat die hekken er staan om scooters en brommers te weren. Dat er daardoor ook niet gefietst kan worden met aanhanger, tandem, bakfiets of aangepaste fiets (duofiets bijv.) is de gemeente echter ontgaan ...
Dus kom maar op met die handhavers ;-)